Raportul ROSE. Rezultatele elevilor români la testarea inițială standardizată la disciplina Limba și literatura română pentru elevii clasei a IX-a

În data de 17 aprilie 2015, Guvernul României și Banca Mondială (BM) au semnat Acordul de Împrumut Nr. 8481-RO privind implementarea Proiectului de Învățământ Secundar din România (denumit în continuare Proiect ROSE).
Proiectul are ca scop evaluarea nivelului de competențe de Matematică și Limbă și literatură română ale tuturor elevilor de clasa a IX-a din liceele eligibile ROSE, concentrându-se pe identificarea problemelor de învățare și a felului în care acestea se transmit / amplifică succesiv de la un an la altul prin neînțelegerea materiei și a unor dimensiuni specifice ale acesteia, în clasele 5-8 (gimnaziu).
Testarea urmărește rezultatele învățării și cunoștințele dobândite în învățământul secundar inferior (clasele 5-8), luând în considerare competențele și conținuturile asociate conform prevederilor actualei programe școlare.
Identificând decalajele de învățare ale elevilor, este posibilă oferirea de recomandări care să contribuie la recuperarea acestor decalaje în perioada liceului. Astfel, raportul încearcă să răspundă la întrebarea: Care este gradul în care este posibil ca problemele de înțelegere a materiei de clasa a IX-a să fie cauzate de decalaje de învățare care au avut loc în gimnaziu (clasele V-VIII)?
Cum s-a desfășurat studiul
Toți elevii de clasa a 9-a participanți la studiu au fost testați din materia de clasa a 8-a. Dintre aceștia, elevii care au obținut un scor de 60 sau mai mic – adică acei elevi cu probleme de stăpânire a materiei – au fost testați din materia de clasa a 7-a și a 6I-a. În cele din urmă, elevii detectați la nivelul clasei a 6-a cu probleme de stăpânire a materiei (scor de 60 sau mai mic) au fost testați și cu materia de clasa a 5-a.
Concluziile studiului
Raportul arată că "Elevii testați sunt cu toții parte din licee incluse în proiectul ROSE – cu alte cuvinte, reprezintă o populație preselectată, având în mod potențial dificultăți cu materia. Proiectul de față, care are ca obiectiv înțelegerea fenomenului longitudinal care este cauza acestor dificultăți, respectiv în clasele 5-8, are drept urmare focalizarea este pe elevii ”cu probleme” la materiile testate. Chiar și în aceste condiții scorul mediu de 48,66 obținut pentru materia de clasa a 8-a este mic. Pe măsură ce nivelul materiei trece spre clasa anterioară, crește și scorul mediu, ajungând pentru materia de clasa a 5-a la 55,74. De așteptat, pentru că dificultatea materiei în raport cu momentul testării, este mai redusă. Totuși, elevii testați sunt elevi aflați în a treia lună de școală din clasa a 9- a.
Dar această informație poate fi citită și altfel: Elevii obțin la testarea de română de nivel de clasă a 5-a un scor mediu de 55,74, iar începând cu acest moment, gradul de stăpânire al materiei scade, ajungând la un scor mediu de 48,66 în cazul materiei de clasa a 8-a."
În plus, “O analiză de detaliu a 5 categorii de elevi, stabilite după scorurile obținute, din 20 în 20 de puncte, de la E – risc masiv, D – funcționalitate foarte limitată, C – funcționalitate limitată, B – zona de funcționalitate bună și respectiv A – zona de excelență, arată o situație îngrijorătoare:
- 78% din elevii testați cu materia de clasa a 8-a (pentru care limba română este limba maternă) sunt în categoria de funcționalitate limitată și risc (C, D sau E).
- Pe măsură ce nivelul materiei testate este redus, trecând prin clasele 7, 6 și în cele din urmă 5, scade și ponderea elevilor din zonele de funcționalitate redusă și risc până la 15% în cazul materiei de a 5-a.”
Cu cât problemele sunt detectate mai rapid cu atât impactul măsurilor de remediere este mai eficient. Redresarea pe cunoștințele de clasa a 5-a este mai rapidă dacă se face la clasa a 5-a și nu retroactiv, la clasa a 8-a sau a 9-a.
91% din elevii testați cu materia de clasa a 8-a (pentru care limba română este predată ca limbă nematernă) sunt în categoria de funcționalitate limitată și risc (C, D sau E).
- Pe măsură ce nivelul materiei testate este redus, trecând prin clasele 7, 6 și în cele din urmă 5, scade și ponderea elevilor din zonele de funcționalitate redusă și risc până la 53% în cazul materiei de a 5-a"
Autorii raportului atrag atenția asupra caracterului istoric al dificultăților de învățare ale elevilor. Un elev cu dificultăți grave în clasa a 8-a are aceste probleme pentru că în clasele anterioare, a 7-a, a 6-a și a 5-a, a întâmpinat deja dificultăți care nu au fost depășite la tip. De aceea, remedierea problemelor trebuie să pornească de la consolidarea bazelor de cunoștințe ale elevului, concentrarea pe înțelegerea tematicilor de nivel superior nu va aduce îmbunătățiri semnificative.
Recomandări
Autorii raportului oferă câteva recomandări generale privind predarea limbii și literaturii române:
a) Înainte de orice, prioritatea ar trebui să fie elementele de vocabular și fonetică; fără acestea, elementele de redactare care sunt prezente pe tot parcursul gimnaziului nu vor fi înțelese și stăpânite; fără citirea corectă și fluidă nu pot fi abordate dimensiuni mai complexe.
b) Elevii trebuie în mod constant expuși la materiale de lectură extrem de variate; materialele pe care le vor parcurge trebuie să fie adaptate la vârsta și mai ales interesele elevilor; o conexiune cu preferințele elevilor ar trebui să fie prioritară pentru că este singura care le poate oferi motivația intrinsecă de care au nevoie pentru a parcurge cu succes materia.
c) Trebuie încurajată lectura activă – pe măsură ce parcurg un text elevii pot să își pună întrebări despre ceea ce citesc, să identifice ideile principale sau să le rezume relativ la sistemul lor individual de înțelegere, să facă predicții despre ce anume va urma; toate acestea îi ajută să înțeleagă și să rețină textul parcurs. d) Dincolo de dezvoltarea elementelor de scriere de bază – vocabular, gramatică, redactare – elevii vor fi implicați și în activități de scriere originală – compunere, povestire – precum și în tehnici de auto optimizare a acestei scrieri – recitire, optimizare, feedback.
Descoperiți raportul complet aici: ROSE-edu.ro
Sursă foto: Freepik.com
Propus de: webmaster | 10.01.2025 22:47 | 388 vizualizări
















Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.