Jocuri educaţionale

Pericol de explozie
Adunări şi scăderi în concentrul 0-10000
Matematica Clasa a III-a

Testoasa
Elemente intuitive de geometrie. Forme plane
Matematica Clasa a III-a

Duel geometrie
Liniile importante în triunghi
Matematica Clasa a VI-a

Step by step, o alternativă educaţională de viitor? prof. Bălan Ovidiu, Gr. Şc. "Petru Rareş" Bacău, jud Bacău

Ritmul rapid al dezvoltării din zilele noastre a dus la descoperiri ce influenţează diferit  modul de viaţă al oamenilor. Copiii trăiesc în mijlocul frământărilor actuale şi, mânaţi de dorinţa lor caracteristică de a şti, vor să afle de ce lucrurile sunt aşa şi nu altfel, vor să-şi exprime opiniile, să găsească ei înşişi soluţii pentru rezolvarea unor probleme. Fiecare copil este o personalitate în formarea căreia apar influenţe diferite, intervin întrebări ce întotdeauna aşteaptă un răspuns, intervin şi anumite reacţii ce trebuie dirijate. Şi cât de greu este uneori să te descurci cu întrebările lor!

Auzim de foarte multe ori părinţi dar mai ales bunici, care, uimiţi de isteţimea copiilor sau nepoţilor lor, exclamă :,,Ia te uită la ei ! Pe vremea noastră copiii nu ştiau atâtea ; îşi vedeau de-ale lor, de joc, de carte, şi habar nu aveau ce se întâmplă în lume. “ Şi adevărat este faptul că astăzi, copiii nu mai sunt la fel ca cei din copilăria bunicilor. Nu s-au schimbat numai ei ci şi părinţii şi educatorii lor.

Programul STEP BY STEP la ciclul primar oferă posibilitatea de a-i încadra pe copii după specificul fiecăruia. Modelul a fost creat ca un răspuns serios la marile schimbări din societate. În clasele acestea se oferă copiilor numeroase ocazii de a face descoperiri, explorări şi exerciţii diverse. Aceste ocazii îl fac pe copil să devină conştient, încă din clasa I, că tot ceea ce se întâmplă în viaţă este interdependent. Ceea ce oferă această alternativă educaţională este un model viitoarelor generaţii în cadrul unei societăţi deschise, deoarece îi încurajează pe  copii să devină cetăţeni activi şi să aprecieze valorile unui mod de viaţă democratic. Copilul este liber să îşi aleagă activităţile, are avantajul mişcării, alegerii materialelor şi autoservirii în aşa fel încât să-şi materializeze propria idee cu tema studiată. Învăţătorul are doar rolul de îndrumător în alegerea activităţilor copilului ţinând cont că fiecare copil are experienţe unice, interesante şi valori culturale care trebuiesc recunoscute şi respectate.  Această alternativă pune în valoare respectul reciproc şi resposabilitatea faţă de cei din jur.

Sistemul STEP BY STEP este bine structurat şi corespunde atât intereselor şi nevoilor de grup, cât şi celor individuale, incluzând şi îndrumările necesare  pentru observarea şi evaluarea progresului fiecărui copil. Într-o clasă în care învăţarea se realizează conform programului STEP BY STEP, elevul se dezvoltă într-o atmosferă de încredere şi se simte ajutat. Învăţătorii care lucrează în această alternativă percep fiecare copil ca fiind unic, demn de înţelegere şi respect. Necesitatea centrării şcolii pe elev ţine seama de dorinţele, interesele şi  trebuinţele lui specifice, obligaţia de cunoaştere a personalităţii copilului, ca bază de elaborare a comportamentului educativ al învăţătorului, de crearea unui mediu favorabil formării elevilor în funcţie de aptitudinile, dorinţele şi interesele lor.

Programul STEP BY STEP pentru învăţământul primar permite elevilor să îşi asume diferite roluri în cadrul clasei, ceea ce îi va ajuta să atingă mai uşor scopurile stabilite:

  • ca prieteni, elevii vor învăţa să aibă încredere şi să se îngrijească de ceilalţi;
  • ca parteneri, copiii vor învăţa să coopereze, să ia în considerare şi punctele de vedere ale celorlalţi;
  • ca gânditori, elevii vor reflecta la acţiunile lor şi vor face conexiuni între cunoştinţele vechi şi cele noi;
  • ca ascultători, vor învăţa să devină auditori activi , atenţi la public;
  • ca organizatori, elevii îşi vor planifica propriul studiu, asumându-şi răspunderea pentru propriile decizii;
  • ca interlocutori, îşi vor formula şi exprima propriile idei;
  • ca persoane ce rezolvă o problemă, elevii vor crea soluţii alternative la obstacolele întâlnite în cale;
  • ca martori ai unei întâmplări, elevii îşi vor dezvolta deprinderile şi priceperile necesare pentru a comunica propriile observaţii şi idei.

Cu toate că stilul de lucru cu elevii într-o clasă STEP BY STEP pare mai tolerant, având în centru motivarea copilului prin descoperire, cultivarea responsabilităţii personale şi a capacităţii de a decide în cunoştinţă de cauză ocupă un loc central în educaţie. Rolul nostru este să ghidăm elevii să  lucreze liber, să-i ajutăm să găsească explicaţiile şi soluţiile adecvate. Zilnic, prin diverse activităţi, elevii sunt activ implicaţi în viaţa şcolară, învăţătorul intervenind în măsura în care i se solicită ajutorul, elevul fiind stimulat să gândească independent, să-şi construiască şi să-şi autodefinească personalitatea.

Alternativa STEP BY STEP consideră copilul ca pe o persoană demnă de respect, unică şi caută să-i asigure o continuitate individuală în dezvoltare, precum şi practici de dezvoltare adecvate, specifice lui. Cooperarea şi colaborarea au drept scop verificarea demersurilor şi experienţelor individuale de descoperire a lumii şi valorizarea lor.

În alternativa educaţională STEP BY STEP clasa este axată pe necesităţile copilului şi este construită pe două principii de bază:

  • Copiii îşi creează propriile cunoştinţe prin experienţele, interacţiunile cu lumea care îi înconjoară;
  • Învăţătoarea favorizează creşterea şi dezvoltarea copilului cel mai bine prin dirijarea intereselor, necesităţilor şi calităţilor acestuia.

Clasa axată pe necesităţile copilului favorizează individualizarea. Aceasta va fi reflectată în primul rând prin orar care trebuie să asigure fiecărui copil timp pentru activitate şi odihnă. Mobilierul, materialele şi modul de aranjare a clasei trebuie să fie în directă concordanţă cu un anumit stadiu de dezvoltare. Modul de prezentare al activităţilor trebuie să-i stimuleze şi să-i ajute să cunoască gustul succesului. Individualizarea este un obiectiv important de care trebuie să se ţină cont permanent deoarece influenţează calitatea activităţii desfăşurate în clasă. Astfel, problemele de comportament vor dispărea, iar procesul instructiv-educativ va progresa.

Ne întrebăm de ce este necesară individualizarea? Individualizarea corelează cu stadiul de dezvoltare, capacităţile şi necesităţile fiecărui copil cu obiectivele principale ale învăţătoarei. Când ea reuşeşte, copiii au o părere mai bună despre ei înşişi şi devin mai performanţi, abordează experienţe noi cu mai mult curaj.

Individualizarea este obţinută prin respectarea etapei prezente de dezvoltare a copilului şi planificarea unei serii de activităţi care să asigure o experienţă de succes pentru fiecare copil. Abilitatea de a individualiza, implică cunoştinţe referitoare la stadiile de dezvoltare a copilului şi legate de: sănătate, creştere fizică, emoţională şi cognitivă a acestuia. Este vorba de un proces al deciziilor în care învăţătoarea observă copilul, evaluează la ce punct se află acesta în zonele  semnificative ale dezvoltării şi acţionează astfel încât să obţină un răspuns particular caracteristic etapei de dezvoltare în care se găseşte copilul.

În alternativa educaţională STEP BY STEP se pun bazele atitudinii copilului de a deveni adulţi, activi, influenţi, preocupaţi de soarta celorlalţi, pregătiţi să aibă un impact asupra lumii în care trăiesc. Învăţătorii sunt interesaţi de “aici şi acum” în ceea ce îl priveşte pe copil. Ei implementează acest obiectiv punând accent pe joc şi individualizare.

Bibliografie:

  • Cerghit, Ioan -  Metode de învăţământ, Editura Polirom, Iaşi, 2006
  • Cucoş, C. (coord.) – Pedagogie, Editura Polirom, Iaşi, 2002

Realizat de: profesor înv. primar BĂLAN OVIDIU
GRUPUL ŞCOLAR ,,PETRU RAREŞ” BACĂU, JUD BACĂU

Azi: 60 evenimente

«FEBRUARIE 2019»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Gradinita mea

Propus de: cristina_bejan2001

Sondajul zilei

Sunteți de părere că la disciplinele Joc și mișcare, Muzică și mișcare, Educație fizică, Religie, Arte vizuale și abilități practice, este necesară notarea?

246 voturi | 1 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: alinabandas Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Pentru cadrele didactice din preuniversitar: Abonaţi-vă la Premium și puteţi avea mai multe puncte la dosarul personal!