Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Portofoliul, metodă complementară de evaluare; Prof. Ghinea Irina, Şc. cu cls. I-VIII ”Profesor Cristea Stănescu” Cornu-Prahova

Portofoliul este o modalitate de lucru prin care elevii îşi pot pune în valoare cunoştinţele, un instrument care îmbină evaluarea cu învăţarea continuă şi progresivă, o “carte de vizită” a elevului, prin care cadrul didactic poate să urmărească progresul– în plan cognitiv, atitudinal şi comportamental la o anumită disciplină, de-a lungul unui interval mai lung de timp.

Primul pas pentru întocmirea portofoliului a fost acela de a informa elevii ce trebuie să conţină un portofoliu şi cum trebuie îmbogăţit conţinutul acestuia. Iată câteva din cerinţele unui portofoliu:

  • lista conţinutului acestuia( sumarul, care include titlul fiecărei lucrări/ fişe);
  • lucrările pe care le face elevul individual sau în grup;
  • eseuri, articole, referate, comunicări;
  • fişe individuale de studiu;
  • experimente;
  • înregistrări, fotografii care reflectă activitatea desfăşurată de elev individual sau împreună cu colegii săi;
  • reflecţiile proprii ale elevului asupra a ceea ce lucrează;

Practicând o astfel de metodă, am reuşit să antrenez elevii într-o activitate riguroasă, dar frumoasă şi utilă, care le oferă un larg evantai de posibilităţi să se informeze, să-şi descopere aptitudinile, să-şi formeze deprinderi de muncă şi de viaţă. Munca i-a motivat, reuşind să îmbogăţească portofoliile cu foarte multe imagini reprezentative pentru fiecare temă, cu desene proprii, aflându-se într-o continuă competiţie unii cu alţii.

Prin prisma organizării şi realizării sale, portofoliul prezintă următoarele avantaje:

  • evaluarea prin portofoliu nu este stresantă pentru elevi, ci motivantă;
  • este un instrument flexibil, uşor adaptabil la specificul disciplinei, clasei şi condiţiilor concrete ale activităţii;
  • dă posibilitatea elevului de a lucra în ritm propriu şi de a se implica activ în rezolvarea sarcinilor de lucru stabilite;
  • repartizarea diferitelor sarcini în cadrul grupului oferă fiecăruia posibilitatea de a face ceea ce ştie cel mai bine;
  • stimulează spiritul de cooperare şi întrajutorare care animă clasa;
  • implică elevul în propria evaluare şi în realizarea unor materiale care să-l reprezinte cel mai bine;

Portofoliul, ca instrument de evaluare curentă îşi dovedeşte utilitatea furnizând informaţii esenţiale învăţătorului pe baza cărora acesta îşi poate întemeia o judecată de valoare validă şi pertinentă asupra performanţelor elevului pe o perioadă mai lungă de timp... Evaluarea cu ajutorul portofoliului trebuie să se bazeze pe un sistem de informaţii cuprinzând date şi indicatori care să permită urmărirea evoluţiei fiecărui elev în parte.

În cadrul orelor de ştiinţe ale naturii, la clasa a III-a, tema” Organele de simţ”, elevii au cules date despre fiecare organ de simţ, au redat prin desen rolul acestuia, s-au folosit de dicţionar pentru unii termeni necunoscuţi, au colecţionat imagini cu igiena organelor de simţ, cu factorii de risc, efectele acestor factori asupra sistemului, măsuri de prevenire a bolilor, exemple de boli cu simptomele apariţiei şi caracteristici, ghicitori, fişe de lucru cu diverse tipuri de itemi, metode moderne aplicate( metoda ciorchinelui, metoda Ştiu/ Vreau să ştiu/ Am învăţat), noutăţi în domeniu, curiozităţi.

Am abordat tema ” Să-l cunoaştem pe George Enescu” pentru orele de limba şi literatura română, dar şi orele de educaţie muzicală. Pentru o astfel de temă, portofoliul şi-a dovedit utilitatea cunoaşterii unei personalităţi a culturii româneşti, pentru care am desfăşurat activităţi specifice în orelor de curs şi în afara orelor, bazate pe documente şi informaţii culese în timpul vizitei la Casa Memorială”George Enescu” din Sinaia:
- fişe de documentare, prin sortarea informaţiilor notate de elevi în cadrul vizitei menţionate sau în urma studierii unor lecturi(” George Enescu”, după Pavel Câmpeanu, ” George Enescu” de Viorica Huber) .

Aspecte urmărite Informaţii Sursa informaţiilor
1. Copilăria lui George Enescu    
2. Casa Memorială George Enescu    
3. Activitatea artistică    

- organizarea unei expoziţii cu diverse lucrări plastice inspirate din textele studiate, precum şi cu imagini ale personalităţii menţionate;
- compoziţii ale elevilor despre viaţa si activitatea acestui român celebru ;
- interviuri imaginare, emisiuni TV imaginate pe această temă;
- realizarea unui afiş prin care elevii sunt invitaţi să participe la audierea celor mai cunoscute piese orchestrale, cele două„ Rapsodii Romane” ale lui George Enescu;
- planşă cu chipul muzicianului realizat din fâşii colorate;
- realizarea unei prezentări în Power Point „ George Enescu - violonist şi muzician român”.

Portofoliul este o mapă deschisă la care elevul are acces permanent pentru a-l completa, actualiza şi consulta în vederea autoinstruirii, un element de evaluare curentă, furnizând învăţătorului informaţii esenţiale despre performanţa, evoluţia, achiziţiile elevului pe o perioadă mai lungă de timp. Portofoliul reprezintă un pact între elev şi învăţătorul care trebuie să-l ajute pe elev să se autoevalueze, care discută cu elevul despre ce trebuie să ştie şi ce trebuie să facă acesta de-a lungul procesului de învăţare.

Împreună cu mine, elevii au descoperit punctele slabe, ariile de îmbunătăţire a activităţilor şi punctele forte, iar alături de părinţi au avut un dialog concret despre ceea ce au putut realiza, atitudinea faţă de o disciplină şi despre progresul care poate fi făcut la acea disciplină în viitor.

Consider că utilizarea metodelor alternative de evaluare este utilă, fiindcă stimulează crearea unei relaţii de colaborare, de încredere şi respect reciproc între învăţător/ elevi şi între elevi, facilitând un climat de învăţare plăcut, relaxat.

Bibliografie:

  1. Cucoş, Constantin - Pedagogie, Editura Polirom Iaşi, 2000
  2. Pintilie, Mariana, Metode moderne de învăţare, Editura didactică, Cluj-Napoca, 2003
  3. Crenguţa Lăcrămioara Oprea, Pedagogie, Alternative metodologice interactive, Editura Universităţii din Bucureşti, 2003

Ghinea Irina – Profesor pentru învăţământul primar – Şcoala cu clasele I- VIII ”Profesor Cristea Stănescu” Cornu-Prahova

Azi: 44 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

328 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN