Şcoala cu
bune practici

46 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Importanţa educaţiei antiincendiu în ciclul primar, Instit. Karina Preotesoiu, Colegiul Naţional Bănăţean Timişoara

În societatea noastră aflată în continuă dezvoltare, copiii interacţionează firesc cu un flux de informaţie tot mai intens. Dezvoltarea tehnologică, precum şi avalanşa de evenimente care se succed continuu duc la necesitatea ca părinţii şi dascălii să pună accent pe educaţia antiincendiu, care este o parte esenţială din informaţiile necesare unui copil.

Mulţi adulţi consideră că o simplă interzicere a anumitor activităţi este suficientă, iar mulţi ignoră riscurile casnice, care se pot transforma în adevărate tragedii. Conform statisticilor, unul din zece incendii de locuinţe are drept cauză jocul copiilor cu focul.

Educaţia antiincendiu trebuie începută la copii cu vârste cât mai fragede. În acest scop, cadrele didactice trebuie să adapteze o serie de materiale educative de specialitate la nivelul de înţelegere şi interes al copiilor de vârstă şcolară mică, astfel încât rezultatele să fie interesante atât din punct de vedere al conţinutului / informaţiei, cât şi din punct de vedere al procesului şi interacţiunii cu elevii.

O modalitate eficientă de instruire a elevilor din ciclul primar cu privire la prevenirea şi stingerea incendiilor a fost organizarea unei vizite la Divizia de Pompieri Militari Timişoara.

Pentru a putea înţelege mai bine rolul şi importanţa activităţii desfăşurate de pompieri, elevii au fost familiarizaţi în prealabil cu câteva noţiuni elementare, legate de prevenirea şi stingerea incendiilor, precum şi de activităţile adiacente muncii de pompier, cum ar fi acordarea primului ajutor în caz de accidente, inundaţii, cutremure, descarcerare, precum şi orice alte intervenţii în caz de urgenţă.

Vizita a constat în efectuarea unui tur în incinta Diviziei de Pompieri Militari Timişoara, unde le-au fost prezentate elevilor materialele necesare pentru cazurile de intervenţie la care sunt solicitaţi pompierii. Maşinile echipate cu instalaţii de stingere a focului, bărcile de salvare, maşinile Serviciului de Salvare SMURD le-au captat întru totul atenţia copiilor.

Acest tur s-a finalizat în sala de conferinţe, unde elevii au vizionat un film care a avut ca temă stingerea unui incendiu provocat de joaca unui copil cu focul, intervenţia pompierilor, precum şi urmările lăsate de acesta. După vizionare s-au purtat discuţii între pompieri şi elevi. Primele informaţii au fost cerute de la copii, pentru a răspunde la întrebarea Cu ce putem aprinde focul? Răspunsurile nu au întârziat să apară. Următoarea temă de discuţie a pus accent tot pe cunoştinţele copiilor: La ce ne foloseşte focul? Identificând elementele expuse de elevi, care nu fuseseră indicate de aceştia, au fost avansate sugestii şi întrebări pentru a trece în revistă cât mai multe utilizări posibile ale focului. Concluzia trasă a fost că focul este folositor în extrem de multe situaţii. Apoi, plecând de la tema filmului prezentat, s-au identificat şi alte situaţii în care focul este periculos: jocul cu chibriturile, cu aparatele electrocasnice, utilizarea necorespunzătoare a prizelor, focul lăsat nesupravegheat atât în spaţiu închis cât şi în mijlocul naturii. S-a concluzionat că focul poate să ne fie şi duşman, atunci când ne pune viaţa şi bunurile în pericol. Copiii au înţeles şi pot face diferenţa între focul – prieten şi focul – duşman. Totodată li s-au prezentat elevilor măsurile de prevenire a incendiilor, precum şi mijloacele de primă intervenţie, care sunt obligatorii în spaţiile publice  (alarme, hidranţi, furtunuri, extinctoare, nisip, lopeţi, planuri de evacuare, panouri, etc.).
S-a insistat şi pe semnificaţia unor indicatoare, care sunt amplasate în clădiri sau în vecinătatea acestora. Acestea sunt importante pentru că ele ne ajută să prevenim producerea unui incendiu, să ieşim dintr-o clădire incendiată, utilizând traseele cele mai scurte şi sigure, precum şi direcţia corectă de evacuare, ori să evităm pătrunderea într-o zonă periculoasă. Ele sunt internaţionale. După rolul lor, aceste indicatoare pot fi de salvare şi prim-ajutor, de interzicere, de avertizare şi semnalizare a pericolului, de semnalare a unei obligaţii, pentru marcarea materialelor şi echipamentelor de stingere a incendiilor.

Cu ajutorul unui manechin, le-au fost demonstrate copiilor măsurile de prim-ajutor care trebuie acordate victimelor, cum ar fi: luarea pulsului, masajul cardiac, respiraţia gură la gură, imobilizarea gâtului cu un corset gipsat, etc.

În finalul discuţiei cu elevii au fost listate câteva reguli importante care trebuie urmate de aceştia în caz de incendiu: anunţaţi adulţii; părăsiţi încăperea incendiată; strigaţi după ajutor; nu vă apropiaţi de foc; anunţaţi telefonic pompierii în caz de incendiu la numărul 112.

Totodată elevilor li s-a atras atenţia că niciodată nu trebuie să sune la pompieri pentru a face o glumă, această faptă fiind pedepsită conform legii. De asemenea, ei nu trebuie să rămână indiferenţi în faţa unei situaţii de urgenţă, chiar dacă nu sunt implicaţi în ea, ci trebuie să intervină, putând astfel salva vieţi omeneşti.

Partea teoretică s-a îmbinat foarte bine cu cea practică, în momentul în care alarma unităţii a început să sune. Respectând ceea ce au învăţat, elevii au fost evacuaţi din clădire. În curtea unităţii a fost simulat un incendiu, iar elevii au asistat la stingerea acestuia de către pompieri, urmărind folosirea corectă a mijloacelor şi echipamentelor acestora. Câţiva elevi au fost echipaţi cu costum de pompier şi au participat activ la stingerea focului. Aceştia au fost impresionaţi de lungimea jetului de apă şi de greutatea susţinerii unui astfel de furtun, de complexitatea echipamentului pe care îl poartă pompierii (costum ignifug, mască de gaze, cască de protecţie, cizme, mănuşi, frânghii, cârlige, etc.), precum şi de abilităţile fizice şi intelectuale cu care trebuie să fie înzestraţi aceştia.

Reactualizând noţiunile teoretice prezentate în legătură cu intervenţia pompierilor şi în cazul unor accidente rutiere grave, soldate cu victime, elevilor li s-a prezentat o situaţie de descarcerare, cu acordarea primului ajutor unui rănit. Câţiva elevi au participat la mânuirea cleştelui electric, sub atenta supraveghere a pompierilor.
Această activitate s-a consolidat în cadrul diferitelor discipline, cum ar fi: Limba şi literatura română – prin redactarea unor compuneri privind vizita la Divizia de Pompieri; Educaţie plastică – desene cu tema Focul – prieten şi duşman; Educaţie civică – Măsuri de protecţie civilă; Abilităţi practice -  colaje, Cunoaşterea mediului înconjurător – Focul ca factor de poluare a mediului.

În concluzie, putem afirma că, prin această activitate complexă, elevii au devenit conştienţi de pericolul pe care îl poate avea focul, de importanţa cunoaşterii măsurilor de prevenire şi de stingere a incendiilor, de rolul pompierilor, precum şi de propriul aport pe care îl pot avea ei în salvarea vieţilor omeneşti.

Institutor: Karina Preotesoiu
Colegiul Naţional Bănăţean Timişoara

Azi: 39 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Vocea profesorilor

Ce întrebări i-aţi pune unui specialist în predarea-învăţarea-evaluarea online? Echipa Didactic va obţine răspunsurile pentru dvs!

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

337 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN