Jocuri educaţionale

Întrecerea
Folosirea parantezelor în exerciţii
Matematica Clasa a III-a

Încurcatura geografică
Harta fizică a României. Puzzle
Geografie Clasa a IV-a

Joc de colorat
Joc de colorat. Culori calde-reci etc.
Matematica Clasa a II-a

CDS de succes!

 Descărcaţi articolul în format .PDF

Aceste programe se pot constitui în expresii ale raportului dintre şcoală şi viaţă, într-o „nouă eră socială”, dominată de postmodernitate, ale cărei valori, simboluri, reguli nescrise, mituri, modele etc., au un profund impact asupra mentalităţii şi comportamentului celor care îi sunt „expuşi” ineluctabil. Raportarea acestor influenţe la valorile şi principiile exprimate prin educaţia instituţionalizată de tip şcolar poate fi ilustrată de programele de tip CDS, menite să afirme în şcoală şi în relaţiile elevilor şi părinţilor cu şcoala o cultură a exigenţei, a gândirii disciplinate, a curiozităţii nelimitate şi a muncii independente, a comunicării active.

În anul şcolar 2005-2006, precum şi în acest an şcolar, am fost titularul unui curs opţional intitulat Diversitate şi creativitate în comunicare şi adresat elevilor unor clase de filologie, care studiaseră în anii precedenţi şi disciplina Introducere în jurnalistică şcolară. Activitatea s-a bucurat de un real succes şi interes în rândurile elevilor, fapt concretizat în implicarea lor în susţinerea cursului sau în acţiuni de reprezentare a liceului, participarea activă a elevilor la redactarea unor numere din revista de tip caleidoscop a liceului, respectiv a celei literar-artistice -, precum şi în admiterea în cadrul unor facultăţi de profil în vederea continuării studiilor.

Cursul a permis o abordare modernă a programei şi utilizarea unor metode ce se disting din punctul de vedere al creativităţii:

  • Metoda „bolul peştelui de aur”Scaunele în clasă sunt aranjate sub forma a două cercuri. Grupul din centru este implicat activ în discuţie, fiind alcătuit din câte un reprezentant al fiecăreia dintre grupele de lucru-RAPORTORII. Fiecare grupă a avut de pregătit o anumită temă. Grupul exterior este reprezentat de ceilalţi componenţi ai grupelor, respectiv OBSERVATORII. Este important ca atât raportorii, cât şi observatorii, să îşi cunoască atribuţiile. În cercul central mai poate fi lăsat un loc neocupat, pentru ca, în limita de timp stabilită, în cazul în care doreşte, un membru al cercului extern să poată participa la discuţie.
  • Exerciţiul „Jurnalistul cameleon”- elevul prezintă acelaşi eveniment din perspective diferite, mimând o anumită stare-atitudine.
  • Realizarea şi prezentarea unor materiale publicitare, atât în format clasic, cât şi în format electronic.
  • Analiza unor reclame TV şi a unor tipuri diferite de discurs, pe baza informaţiilor predate în curs.

Cursul creează contextul adecvat optimizării în rândurile elevilor a comunicării orale şi scrise prin utilizarea noilor tehnologii informaţionale. Rolul profesorului de limba şi literatura română trebuie să vizeze îndrumarea elevilor în vederea studierii limbii nu doar ca sistem, ci şi ca activitate practică, ancorată în realităţile societăţii. În acest fel este investigat felul în care circumstanţele concrete ale fiecărui act comunicativ îşi pun amprenta asupra procesului comunicării interumane. Astfel, sunt abordate unele teme de actualitate şi de interes privind violenţa de limbaj, textele din melodiile hip-hop şi strategii în publicitatea comercială şi în cea electorală.

Dat fiind caracterul aplicat al multora dintre activităţile cursului, este preferabil ca orele să se desfăşoare într-o sală care să permită o dispunere în cerc a scaunelor şi meselor de lucru sau într-un laborator de informatică dotat cu computere pentru crearea produselor media şi realizarea aplicaţiilor practice. Conţinuturile învăţării sunt grupate modular si presupun o componentă aplicativă/practică, menită să faciliteze familiarizarea elevilor cu tehnicile de lucru în cadrul presei scrise/audio/video(după ce au achiziţionat la cursul opţional o serie de noţiuni generale despre jurnalism), sau în cadrul unor activităţi de advertising, respectiv de comunicare.

O parte dintre orele de curs vor fi alocate dezbaterilor de tip Karl Popper şi realizării de work-shop-uri în care: se analizează sau se redactează texte/discursuri de diverse tipuri, se elaborează strategii de realizare a unor reclame/campanii de promovare/campanii publicitare, se realizează sau se analizează interviuri sau diverse producţii video/audio, se proiectează şi se construiesc materiale publicitare(mape, pliante, postere, colaje),se exersează dialogul pe un forum sau într-o emisiune TV.

Curriculum-ul Diversitate şi creativitate în comunicare a fost proiectat pentru clasele cu profil filologie şi are un caracter flexibil, menit să descopere şi să pună în valoare diferenţele de personalitate, capacităţile intelectuale, motivaţiile elevilor; activităţile de învăţare vor fi adaptate la condiţiile particulare ale clasei şi ale individualităţii elevilor, dându-le posibilitatea acestora ca, pe de-o parte să achiziţioneze informaţii, iar pe de altă parte să le aplice în activităţi care să îi pregătească pentru lucrul în domeniul comunicării. Cu ajutorul informaţiilor furnizate de către profesor şi al textelor supuse analizei va fi evidenţiată diversitatea structurilor folosite în procesul de comunicare. De asemenea, elevii vor avea ocazia de a se raporta la variate situaţii de comunicare, exprimându-şi opinii în scris sau oral, evaluând propriile abilităţi de comunicare. Se urmăreşte atingerea unui nivel al performanţelor elevilor din ciclul superior al liceului, astfel încât aceştia să poată face faţă unor probe de evaluare în cadrul şcolii sau în afara acesteia. Recenta viziune asupra probei orale de Limba şi literatura română la Bacalaureat susţine ideea acestui curs care să formeze şi să menţină abilităţile de comunicare compatibile cu un astfel de examen.

Azi: 68 evenimente

«FEBRUARIE 2020»
LuMaMiJoViSaDu
12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Măști pentru carnaval

Propus de: mirela_dorina_burca

Sondajul zilei

Ce părere aveţi despre propunerea ca anul şcolar să înceapă la 1 septembrie?

810 voturi | 16 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: ioana_popescu Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

A fost imbunatatit modul de vizualizare a documentelor. Acum puteti sa le vizualizati, apoi le descarcati