Jocuri educaţionale

Ispita fructelor
Ordinea operaţiilor şi folosirea parantezelor rotunde în exerciţii
Matematica Clasa a III-a

Înghetata crescătoare
Formarea numerelor alcătuite din sute, zeci, unităţi
Matematica Clasa a III-a

Provizii
Factor comun
Matematica Clasa a III-a

Predarea fractiilor in clasa a II-a -o provocare

Învăţământ primar | Matematica

Propus de: educatoare_laura | 14.07.2015 15:46 | Revista cadrelor didactice nr. 14/2015 | 2209 vizualizări

Articolul de faţă oferă sugestii practice în privinţa predării eficiente a fracţiilor matematice.

Predarea fracţiilor în clasa a II-a – o provocare
Prof pt înv.primar Sîrbu Elena Laura , Şcoala Primară JUST 4 KIDS

Dascălul de azi se confruntă cu o programă stufoasă , cu un timp limitat la clasă. Are nevoie de multe resurse, tact pedagogic si instrumente pe măsură.Programa de matematică de clasa a II- a constituie o reală provocare.Articolul de faţă oferă sugestii practice în privinţa predării eficiente a fracţiilor matematice. Copilul este atras de joc şi joacă , iar dascălul poate crea o atmosferă de învăţare potrivită, îmbrăcând haina ludică.
În predarea fracţiilor se porneşte de la obiecte concrete. Învăţătorul taie în faţa clasei fructele sau alte alimente inserând noţiunea de întreg, jumătate, sfert etc.
Jocul „Pizza matematică „este apreciat de elevi. Dascălul le aduce copiilor o pizza întreagă şi o secţionează în faţa lor , observând şi discutând despre jumătate, sfert etc. Copiii adoră sa deguste pizza . Pot fi invitaţi să prepare chiar ei o pizza, având o reţetă proprie. Elevii sunt împărţiţi pe echipe , fiecare echipă primind câte o reţetă proprie. Vor trebui să prepare diferite tipuri de pizza.Exemplu : Pizza care să fie jumate cu legume, jumate cu ciuperci.
Dacă nu există posibilitatea preparării unei pizze reale,elevii se pot juca , pot modela pizza, respectând proporţiile ingredientelor cerute, pot desena şi lipi pe farfurie de carton bucăţi de pizza. Este un joc extrem de îndrăgit de copii.
O altă activitate plăcută de învăţare a fracţiilor se numeşte „Biscuiţii năzdrăvani”. Fiecare copil primeşte biscuiţi moi , farfurii de unică folosinţă, cuţite de plastic. La solicitarea cadrului didactic porţionează biscuitii în jumatate, sfert, trei sferturi . Pe lângă farfurii, elevii primesc şi jetoane pe care sunt notate reprezentările matematice, fractiile : ½, 1/3, ¼, 1/1 etc .
Jocurile leggo pot deveni material didactic în cadrul orelor de matematică. Învăţătorul le solicită elevilor să selecteze o piesă leggo-un întreg, să aleagă două jumătăţi, patru sferturi cu ajutorul cărora să alcătuiască un întreg-o piesă leggo.Se pot efectua şi operaţii cu ajutorul pieselor leggo. După ce sunt construite piesele , elevii vor scrie pe foaia albă corespondentul lor matematic şi rezultatul obţinut.
Exemplu : ¼ + ¾ = 4/4 = 1 întreg.
Pictorul iscusit : copiii primesc căte un bilet pe care este notat cum trebuie să arate tabloul ce urmează să fie realizat de pictor. Exemplu : trei sferturi din tablou să fie albastru , un sfert roşu, o jumătate să fie verde , o jumătate galben. Elevii primesc foi de hărtie, pensule, tenpera. Trebuie să îşi împartă singuri foaia de hârtie şi să respecte criteriile date.Prin această activitate se îmbină armonios ora de arte vizuale cu cea de matematică.
Modelajul este o tehnică specifică artelor vizuale dar care poate fi utilizată şi la matematică.
Elevii sunt cofetari şi modelează prăjituri diverse, folosind forme variate, plastilina etc.
La finalul activităţii se poate desfăşura jocul „ La felie „. Pe mese sunt aranjate platourile cu prăjiturile preparate de cofetari. Pe masă se poate ataşa o casă de marcat de jucărie, bani xeroxaţi. Un copil este vânzătorul, alţii sunt cumpăratorii. Fiecare cumpărător va cumpăra doar o felie din prăjituri. Exemplu : Aş dori o jumătate din negresă şi un sfert din tortul cu caramel. Vănzătorul secţionează prăjiturile modelate cu ajutorul unui cuţit din plastic .Se calculează preţul şi se achită. Prin această activitate se consolidează si competenţele matematice de cunoaştere şi utilizare a banilor, precum şi de efectuare a calculelor matematice.
Reprezentarea matematică a fracţiilor se consolidează prin jocul Cutia surprizelor. Pe catedră se află o cutie în care sunt jetoane ce au pe spate magnet .Fiecare jeton este diferit colorat, în proporţii variate.Exemplu : un jeton este verde , unul este jumătate negru , jumătate galben . Fiecare copil vine şi extrage câte un jeton . Îl aşază pe tabla magnetică şi scrie sub el fracţia aferentă .
Fişele atractive, alese cu grijă completează mapa resurselor învăţătorului.
Într-o manieră atractivă, dascălul poate transforma orele de matematică în experienţe unice.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 4 evenimente

«SEPTEMBRIE 2020»
LuMaMiJoViSaDu
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


La mare

Propus de: danieladumitrascu

Sondajul zilei

Care dintre scenariile de începere școlii, propuse de guvern, este potrivit la școala dvs.?

2798 voturi | 54 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Cum veți începe școala? Votați!