Şcoala cu
bune practici

46 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Oferte de profesii și meserii

Învăţământ gimnazial | Consiliere si orientare

Propus de: VioricaNita | 13.10.2019 20:14 | Revista cadrelor didactice nr. 61/2019 | 725 vizualizări

Școala și profesorii sunt printre cei mai importanți factori de
realizare a orientării școlare și profesionale, care-i dau și un
caracter pragmatic

Școala Gimnazială Aurel Solacolu, Ogrezeni
Prof. Viorica NIȚĂ
Oferte de profesii și meserii

Orientarea școlară și profesională trebuie să aibă un caracter
dinamic, deschis, polidirecțional, să ofere elevului posibilitatea
alegerii unei soluții optime din mai multe variante. Scopul
principal al orientării şcolare şi profesionale trebuie să
conducă la alegerea conştientă, adecvată şi liberă a
profesiunii de către elevi. Această alegere trebuie făcută în
conformitate cu cerinţele economiei şi ale culturii precum şi
interesele, înclinaţiile, aptitudinile, atitudinile, aspiraţiile
şi idealurile elevilor.
Pentru alegerea liberă şi adecvată a profesiunii se impune
asigurarea maturizării elevului care vizează trei grupe mari de
componente: intelectuale; afectiv-motivationale şi
volitiv-caracteriale. Componenta intelectuală cuprinde un sistem
echilibrat de reprezentări şi noţiuni, variate deprinderi şi
procedee mintale de lucru, aptitudini intelectuale, generale şi
speciale. Conţinutul componentei afectiv-motivationale îl
formează totalitatea atracţiilor, dorinţelor, năzuinţelor,
preferinţelor, intereselor, aspiraţiilor şi idealurilor
profesionale. În funcţie de dinamică, intensitatea, structura şi
gradul lor de consolidare, aceste variabile direcţionează şi
precizează poziţia elevului în legătură cu ceea ce vrea el să
realizeze. Astfel se pune problema stimulării dispoziţiilor şi
aptitudinilor individuale, precum şi a formării calităţilor
volitiv-caracteriale.

Școala și profesorii sunt printre cei mai importanți factori de
realizare a orientării școlare și profesionale, care-i dau și un
caracter pragmatic.
Fără a exclude factorii perişcolari, se accentuează tot mai mult
rolul central pe care trebuie să-l deţină scoala în realizarea
obiectivelor orientării. Deoarece alegerea profesiunii rezultă din
interacţiunea tuturor influenţelor şcolare şi extraşcolare
exercitate asupra elevului de aici se naşte importanta colaborării
şcolii cu toţi factorii implicaţi. Scoala dispune de un însemnat
ansamblu de mijloace de influenţare pozitivă a alegerii
profesiunii de către elevi.
În unele cazuri, elevii declară opţiuni profesionale conturate
prin proprie voinţă care de fapt implică o anumită influenţă a
şcolii prin natura obiectelor de învăţământ faţă de care
elevii îşi formează interese stabile care îi determină să
aleagă profesiuni legate de domeniile acelor obiecte de
învăţământ de care au fost atraşi insistent. Un alt mecanism
de influenţare mascată a alegerii profesiunii de către unii elevi
este admiraţia lor pentru anumiţi profesori a căror personalitate
şi prestaţie profesională vor să o imite.
Chiar dacă elevul este acela care are dreptul să decidă în
ultimă instanţă, scoală are obligaţia morală să comunice
elevului şi familiei concluzia la care au ajuns profesorii şi
dirigentele.
Cel mai însemnat rol în acţiunea şcolară şi profesională a
elevilor se atribuie dirigintelui. El are la dispoziţie un număr
de ore de dirigenţie pe care le poate consacra orientării şcolare
şi profesionale, posibilitatea de a organiza vizite în scopuri de
informare profesională, de a organiza acţiuni de orientare în
afară orarului clasei şi de a colabora cu părinţii elevilor în
acest sens. În plus, calitatea de diriginte a clasei incumba
obligaţia de studiere şi cunoaştere psihopedagogică a elevilor
ale cărei date pot fi utilizate cu folos în procesul de orientare
şcolară şi profesională, rolul lui rezultând din însuşi
specificul muncii lui

Rolul dirigentelui în informarea şcolară şi profesională a
elevului este complex şi nu se limitează la coordonarea
celorlalţi factori participanţi. Dirigintele este un factor activ
de informare directă a elevilor în orele de dirigenţie şi în
afara acestor ore, el având şi sarcina de a îndruma activitatea
de autoinformare a elevilor în vederea autoorientării lor.
Bibliografie:
 Băban, A. ( coord), 2003. Consiliere educațională. Ghid
methodologic pentru orele de dirigenție și consiliere, Ed. Psinet.
 Lemeni, G., Miclea, M., 2004, Consiliere și orientare. Ghid de
educație pentru carieră, Ed. ASCR.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 37 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

356 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN