Şcoala cu
bune practici

47 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

EXEMPLE DE BUNĂ PRACTICĂ-DE CE IUBIM LECTURA?

Învăţământ gimnazial | Limba şi literatura română

Propus de: 1980cristina | 04.02.2023 20:48 | Revista cadrelor didactice nr. 91/2023 | 430 vizualizări

Acest articol conține metode eficiente de predare din timpul orelor de opțional:,, Lectura ca abilitate de viață,, și care au fost incluse și-n activitățile proiectului Erasmus+.

LECTURA-POARTĂ ÎN COMUNICAREA INTERCULTURALĂ
EXEMPLE DE BUNĂ PRACTICĂ DIN ACTIVITATEA MEA DIDACTICĂ
PROF.CRISTINA CULDA
„CETIM CA SĂ TRECEM EXAMENE (DECI LECTURA STUDIU), CA SĂ OMORÂM TIMPUL (DECI LECTURA DE LOISIR) SAU CETIM DIN PROFESIUNE (DECI LECTURA INFORMATIVĂ). LECTURA AR PUTEA FI UN MIJLOC DE ALIMENTARE SPIRITUALĂ CONTINUĂ, NU NUMAI UN INSTRUMENT DE INFORMAȚIE SAU DE CONTEMPLAȚIE”.(MIRCEA ELIADE)
Lectura, în rândul elevilor, e atat de importantă încât doar atunci ne dăm seama când lumea din jurul lor devine mai bună, creându-și proprii prieteni, idealuri și universuri imaginare.
Este ca o adiere de vânt care te poartă în lumi ideale, iar noi dascalii suntem cei care trebuie să facem așa încât aceste adieri să nu întâmpine mici furtuni sau chiar uragane și cei mici să ajungă cu bine la destinația finală a cărții. Și pentru că mediul școlar are o influență pozitivă, mai ales în orele de lectură, recomand cu toată convingerea opționalele destinate în exclusivitate lecturii ca abilitate de viață. Este al doilea an în care am acest opțional,iar efectele lecturii active se pot vedea prin rezultate minunate la concursurile școlare și mai ales la olimpiadele de lectura, județene și naționale.
Programa oferă posibilitatea organizării flexibile a învăţării într-un număr variabil de lecţii. Se recomandă ca textele literare şi nonliterare selectate în vederea dezvoltării competenţelor generale vizate de prezenta programă să fie legate tematic de problema abilităţilor de viaţă. Textele literare vor fi selectate atât din literatura română, cât şi din literatura universală. Alegând să punctez lectura ca armonizare interculturală, anul acesta am decis să evidențiez în orele de cdș texte dramatice pe care să le expunem în mici spectacole. Aspecte mai rar întâlnite în școli, dar mai dese în școlile care sunt implicate în proiecte de tip Erasmus +. În cazul nostru, fiind în al doilea an de proiect Erasmus, activăm cu succes cultura franceză, atât în orele de limbi străine cât și-n celelalte dișcipline. Se poate opta pentru selecţia unor texte, piese de teatru şi filme diverse care pot ilustra teme precum: familia, şcoala, iubirea, călătoria, prietenia, copilăria, adolescenţa etc.
Textele literare şi cele nonliterare, piesele de teatru şi filmele vor fi selectate astfel încât să abordeze din categoriile de abilităţi de viaţă, următoarele abilităţi specifice: abilitatea de ascultare activă, abilitatea de negociere, abilitatea de comunicare asertivă, abilitatea de lucru în echipă, abilitatea de cooperare, abilitatea de documentare, abilitatea de gestionarea emoţiilor, abilitatea de a avea încredere în sine, abilitatea de asumare a responsabilităţilor și abilitatea de gestionare a stresului.
Mediul școlar este purtătorul multor modele de semnificare a lumii, școala reprezentând o mare diversitate culturală, într-un continuu proces de integrare realizat prin dialog şi încredere. În mediul școlar, procesul de integrare se bazează pe introducerea experienței culturale a noului venit în experiența comună a clasei, clasa remodelându-se în consens cu noul venit. Așa cum educația poate avea un caracter intercultural, la fel de bine și lectura se poate baza pe o armonizare interculturală, punând accent pe procesul de comunicare interculturală. Comunicarea interculturală se bazează pe stabilitate și schimbare, fiind un schimb între persoane sau grupuri care fac parte din culturi diferite.
Într-o activitate de lectură interculturală, fiecare membru trebuie să-şi cunoască nucleul propriei culturi.
Chiar dacă trăim într-o societate tot mai mult stăpânită de calculator, internet şi alte mijloace de transmitere a informației pe căi rapide, lectura rămâne totuși mijlocul prin care oamenii își pot completa cultura singuri, fără niciun ajutor. Lectura cărții rămâne, pentru fiecare dintre noi, metodă principală de studiu şi de cultivare continuă, cultivarea limbii fiind obiectivul esențial de înzestrare a elevului cu o cultură comunicațională şi literară de bază.
În orele de opțional am încercat să aleg texte literare din care elevii mei să-și poată alege modelele pe care să le poată avea ca exemplu în dezvoltarea personalității lor. Am ales texte precum D-nul Goe de I.L.Caragiale în paralel cu texte din Mizerabilii de V.Hugo, dându-i importanță personajului Gavroche. Descoperim valori morale și culturale și încurajăm simbolurile eroismului și ale curajului, evitând răsfățul și greșita educație ce poate fi întâlnită, destul de des, în familiile apropiaților. Și pentru ca impactul să fie și mai mare, după ce facem cunoștință, atât cu personajele, cât și cu mediul cultural, intrăm în pielea personajelor,dându-le viață pe micuța noastră șcenă din clasă. Micul moment, pregătit cu interes, atât în limba română cât și-n franceză, a fost aplaudat și de oaspeții din Franța cu ocazia implementării proiectului Erasmus +, aceștia fiind extrem de încântați.


(Colțul de lectură unde are loc lunar schimbul de carte)

Se observă în ultimii ani o scădere a interesului față de lectură. Sunt elevi care nu au o bibliotecă acasă, nu au acces la cărți on-line și atunci școala este cea care trebuie să stimuleze dragostea și interesul pentru citit. Profesorii, bibliotecarii, dar și părinții trebuie să stârneasca interesul elevilor pentru lectură prin activități atractive și variate.
Deoarece lectura continuă modelează personalitatea, am recomandat elevilor lecturile potrivite vârstei, lecturi ce sunt cu adevărat instructive şi educative. Am apelat la programa şcolară, de unde am selectat scriitori şi opere plăcute pentru elevi, organizând concursuri „Micii scriitori”, „Colţul de lectura si ,,Schimbul de carte”. Schimbul de carte rămâne preferata activitate lunară în urma căreia elevii mei sunt invitați să ia loc pe ,,scaunul autorului,, unde își vor face recenzia cărții citite, oral, iar la final se va face schimbul de carte, fiecare optând pentru cartea ce le-a stârnit interesul într-un mod deosebit.
Am apelat la povestiri, nuvele şi romane care prezintă adevărate modele de viată, o împletire a personajelor pozitive şi negative, elevul având posibilitatea să gândească singur, să înveţe ceva din aceste lecturi. Dramatizările, jocurile de rol şi mima rămân preferatele elevilor ca feedbak lecturii active.
Și pentru ca ne vom apropia de final și cu proiectul Erasmus +, iar elevii noștri se vor bucura de o minunată întâlnire cu prietenii lor din Franța, le-am propus, pentru o buna armonizare interculturala, să găsească informații despre autori și prozatori francezi, să le găsească un corespondent din literatura română, să le identifice aspecte comune, dar și diferite. Toate aceste informații să le adune într-un ,,portofoliu-cadou,, ce, speram, va trece alaturi de ei granița țării noastre.
Alaturi de elevii mei, în timpul orelor de lectură, mă simt un profesor ,,fericit,, pentru ca, așa cum spunea Fernando Savater, lectura rămâne o ,,formă a fericirii,,.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 32 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Vocea profesorilor

Ce întrebări i-aţi pune unui specialist în predarea-învăţarea-evaluarea online? Echipa Didactic va obţine răspunsurile pentru dvs!

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

436 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN