Evaluarea on-line oferă elevului şi profesorului o reprezentare a potenţialului de învăţare, dar şi a eventualelor lacune ce trebuie completate ori a unor aspecte ce necesită corectare sau îmbunătăţire.
EVALUAREA TRADITIONALĂ VERSUS EVALUAREA ONLINE
Învăţământ gimnazial | Matematica
Propus de: adrian_pro | 21.10.2024 11:38 | 92 vizualizări
EVALUAREA TRADITIONALĂ VERSUS EVALUAREA ONLINE
Prof. Profir Adrian,
Școala Gimnazială Episcop Iacov Antonovici, Matematică
Evaluarea on-line oferă elevului şi profesorului o reprezentare a potenţialului de învăţare, dar şi a eventualelor lacune ce trebuie completate ori a unor aspecte ce necesită corectare sau îmbunătăţire (programe de recuperare).
Evaluarea on-line ă nu îşi propune aprecierea performanţelor globale ale elevilor şi nici ierarhizarea lor, fapt pentru care se recomandă raportarea la bareme de evaluare / apreciere. Şansa atingerii scopului evaluării on-line este cu atât mai mare cu cât noi, profesorii, reuşim să-i determinăm pe elevi să fie receptivi şi să înţeleagă importanţa evaluării şcolare, tratând cu seriozitate rezolvarea sarcinilor propuse, prilej de verificare a cunoştinţelor şi confruntare cu situaţii noi de învăţare, care trezesc motivaţia cunoaşterii şi ambiţia soluţionării corecte a problemelor enunţate..
Pentru ca evaluarea on-line să fie urmată de rezultatele scontate, e nevoie să se țină seama de următoarele:
tratarea diferențiată a elevilor;
selecția riguroasă a conținutului învățarii;
utilizarea a acelor metode și procedee didactice care să antreneze cel mai mult capacitățile intelectuale,care asigură învățarea activă și formativă;
SCOPUL URMARIT în evaluarea on-line:
identificarea nivelul achiziţiilor on-line ale elevilor în termeni de cunoştinţe, competenţe şi abilităţi, în scopul asigurării premiselor atingerii obiectivelor propuse pentru etapa imediat următoare;
“este indispensabilă pentru a stabili dacă subiecţii dispun de pregatirea necesare creării de premise favorabile unei noi învăţări” (Ioan Cerghit, 2002).
PRINCIPIUL TEMPORALITATII în evaluarea on-line:
se efectuează la începutul unui program de instruire (ciclu de învăţământ, an şcolar, semestru, începutul unui capitol şi chiar al unei lecţii).
OBIECTUL EVALUARII on-line este interesată de “acele cunoştinţe şi capacităţi care reprezintă premise pentru asimilarea noilor conţinuturi şi formarea altor competenţe” (I. T. Radu), premise “cognitive şi atitudinale” capacităţi, interese, motivaţii), necesare integrării în activitatea următoare.
FUNCTII INDEPLINITE
funcţie diagnostică;
funcţie prognostică.
MODALITATI DE REALIZARE
harta conceptuală;
investigaţia;
chestionarul;
testele
AVANTAJELE EVALUARII on-line : oferă profesorului cât şi elevului posibilitatea de a avea o reprezentare cât mai exactă a situaţiei existente (potenţialul de învăţare al elevilor, lacunele ce trebuiesc completate şi remediate) şi a formula cerințele următoare; pe baza informaţiilor evaluării on-line se planifică demersul pedagogic imediat următor şi eventual a unor programe de recuperare.
Iată 5 motive pentru care e-learningul poate deveni un real ajutor în completarea procesului de pregătire pentru examene importante:
1. Orar flexibil, acces în timp real. Atunci când învață la şcoală elevul trebuie să se adapteze unui anume orar. Uneori se întâmplă ca acesta să nu corespundă cu bioritmul său natural. Resursele online îi pot permite să își facă un orar în acord cu nevoile sale. Mai mult, poate accesa informaţiile oriunde s-ar afla, 24h din 24h de pe laptop, tabletă şi smartphone.
2. Libertatea de a greși. Să recunoaştem, învăţarea presupune şi greşeli şi nimănui nu-i place să greşească de faţă cu toţi colegii. Mai ales adolescenților din ziua de azi. Uneori se vor inhiba să ofere răspunsuri din cauza temerii de a nu se face de râs în fața colegilor. Pe platformele online această teamă dispare. Elevul se poate testa de câte ori este necesar, indiferent de greșelile inițiale, până când este sigur că a acoperit lacunele.
“este indispensabilă pentru a stabili dacă subiecţii dispun de pregatirea necesare creării de premise favorabile unei noi învăţări” (Ioan Cerghit, 2002).
3. Ȋnvăţare personalizată. Pentru un profesor este imposibil la clasă să se ocupe de fiecare elev în parte. Ȋn mediul online fiecare își poate personaliza învăţarea în funcţie de nevoile pe care le are, elevii pot învăţa sistematic (cu aprofundare pe materie) sau rapid (centrat pe noţiunile pe care le ştii deja).
4. Dinamism şi interactivitate. Spre deosebire de învăţarea clasică, metodele interactive din mediul online sunt variate, deseori mai apropiate vizual de jocurile cu care elevii sunt obișnuiți și îi ajută să reţină mai uşor informaţiile explorând atât memoria vizuală, cât și pe cea auditivă. Foarte important este și că resursele sunt întotdeauna la îndemână, pune elevilor la dispoziţie imagini, filme de predare, planşe recapitulative şi o mulţime de teste interactive.
5. Optimizarea timpului. La clasă o noţiune mai grea poate fi predată timp de 3 zile, adică 150 de de minute pe săptămână. Acest timp poate fi suficient pentru un elev, dar poate este prea scurt sau mult prea lung pentru altul. Ȋn funcţie de ritmul propriu de a înţelege noţiunile din programă, în mediul online ei pot învăţa o noțiune nouă în 50-60 de minute sau pot avea șansa de a insista mai mult asupra ei, pentru a nu trece mai departe cu goluri.
EVALUARII on-line :
nu permite o apreciere globală a performanţelor elevului şi nici realizarea une ierarhii;
nu-şi propune şi nici nu poate să determine cauzele existenţei lacunelor în sistemul cognitiv al elevului.
elevii se pot inspira din diverse surse la evaluarea online
DIN PUNCT DE VEDERE AL NOTARII
Evaluarea online nu îşi propune aprecierea performanţelor globale ale elevilor şi nici ierarhizarea lor.
BIBLIOGRAFIE:
Radu, I. T.,Teorie și practică în evaluarea eficienței învățământului, Editura Didactică și Pedagogică București, 1981.
Radu, I. T., Evaluarea în procesul didactic, Editura Didactică și Pedagogică, București, 2000.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.