Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

De ce trebuie să învăț...

Învăţământ gimnazial | Limbi moderne

Propus de: livia13 | 30.11.2015 15:56 | Revista cadrelor didactice nr. 21/2016 | 1703 vizualizări

Un articol care justifică necesitatea însușirii tuturor obiectelor de studiu.

De ce trebuie să învăț…
prof. Livia ARMANU
Școala Gimnazială Nr 2 Piatra-Neamț
În cariera de cadru didactic am auzit de nenumărate ori, din partea elevilor și a părinților acestora, întrebarea:” De ce trebuie să învăț fizică, istorie, chimie, gramatică, educație plastică, că doar nu voi avea nevoie de ele, eu vreau să devin IT-ist?”
Și tot de atâtea ori le-am explicat, calm, că au nevoie de toate obiectele din orarul lor.
În primul rând OMUL este o ființă complexă care trebuie să se cunoască și să se înțeleagă pe sine și pe ceilalți. Pentru a înfăptui acest lucru are nevoie de cunoaștere. Într-o viață de om se învață mult, însă nu toate cunoștințele ne sunt evaluate zilnic de către profesori ci, mai ales, vor fi evaluate de oamenii cu care venim în contact, care nu pun note, doar ne acceptă sau nu.
În discuția cu eleviii de gimnaziu, le-am argumentat astfel pentru fiecare dintre obiectele pe care le studiază, în prea hulita programă școlară.
Limba română îi învață să vorbească și să scrie corect în limba lor maternă. Analiza gramaticală este aridă și plicticoasă, dar este necesară fiindcă unii dintre ei la 16-17 ani visează să studieze dreptul sau jurnalismul, meserii care necesită o perfectă cunoaștere a acesteia. Literatura română este o cale de a cunoaște caractere umane, istoria țării și lumii, de a-i iniția în tehnica realizării unei scrisori sau cereri, a compunerii unui text logic despre orice subiect, îi ajută să-și exprime sentimentele prin versuri.
Limbile străine sunt foarte necesare în lumea multiculturală și plurilingvistică în care trăim. Elevii și părinții lor au ferma convingere că engleza este singura limbă utilă. Nu este așa. Mult mai ușor te vei integra într-o țară dacă vei putea comunica în limba acesteia.
Matematica, cea ”grea” și de niciun folos, de fapt te ajută să gândești logic, să găsești soluții inteligente la problemele vieții. Le-am exemplificat prin următorul exemplu: ești medic, ai suficienți bani să-ți faci o casă. Chemi specialiști să ți-o construiască. Ei îți cer o anumită sumă de bani pentru X metri pătrați de parchet. Dacă nu poți calcula rapid și corect aria suprafeței (după formula învățată la geometrie), riști să fii înșelat de o persoană cu mai puțină școală. Ce jignitor! Fără matematică nu poți deveni arhitect sau artist plastic, aviator, marinar. Nu vă lăsați în baza ordinatorului, el te poate părăsi la greu!
Când elevii aud de obiectul numit fizică îl confundă cu educația fizică, apoi li se pare fără rost fiindcă nu au cum să înțeleagă că ei trăiesc după legile fizicii, că fenomenele din interiorul și jurul lor se desfășoară după legi, nu haotic. Ce-ar fi ca legea gravitației să se ”supere” și să nu mai acționeze?! Pot fi date multe alte exemple.
Biologia este necesară autocunoașterii corpului pentru a nu confunda poziția ficatului cu cea a rinichilor sau să ceară farmacistei ”un ceai de prostată” pentru durerea de gât! Medicina nu se poate face fără biologie.
Chimia, altă ”sperietoare” pentru elevi, îi ajută pentru a înțelege din ce substanțe este alcătuită ființa umană și lumea înconjurătoare. Ce uimiți sunt unii când află că zilnic mănâncă NaCl!
Și mai mulți se întreabă de ce se studiază limba latină în clasa a VIII-a. Simplu: nu poți deveni avocat fără să cunoști puțină latină. Nu poți ajunge farmacist, inginer silvic fără să ai idee despre limba latină încă de mic. Cu alte cuvinte nu poți visa să devii arheolog fără a avea minime cunoștințe despre această limbă, cât mai devreme.
Mă supără lipsa de interes pentru muzică, desen și educație fizică. De fapt sunt esențiale pentru exprimarea unor calități proprii ființei umane: creativitatea. Dacă nu ai voce muzicală, poți fi un inteligent ascultător al muzicii, dacă nu reușești să desenezi pentru expoziții, poți să te relaxezi desenând. Educația fizică este vitală, îi învață pe copii să meargă corect, să facă mișcare zilnic, să învețe șă să practice sporturi, care implică spirit de echipă, corectitudine.
Educația tehnologică este cea care ar trebui să-i pregătească pentru meseriile cerute pe piața muncii. Lipsa atelierelor în care elevii să ”facă” ceva cu mâinile lor, amândouă cam stângi, face din acest obiect o cenușăreasă, deși ar trebui să fie prințesa.
Am lăsat la urmă istoria și geografia, două materii de cultură generală absolut necesare în aceste vremuri când a călători și a cunoaște lumea, este o necesitate
Toate materiile școlare sunt utile formării bazei de cunoștințe pentru liceu, facultate, viață.
Din anumite motive mulți elevi nu vor continua studiile, de aceea ei trebuie să aibă minime cunoștințe din toată paleta de obiecte de studiu.
Ar fi o discriminare ca un copil după 8-9 ani de studii în școală să nu știe nimic despre latină, chimie…
Nu numărul obiectelor de studiu este problema, ci predarea lor sub formă de proiecte transdisciplinare.

Comentarii (1)

0 0

23.12.2015 20:13 livia13 - Autor

Sărbători fericite!
Mulțumesc foarte mult tuturor celor care apreciază articolul meu!
Sunt uimită de numărul mare de accesări!

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 2 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Gânduri la începutul anului școlar 24/25. Votați dar vă rugăm să și comentați!

58 voturi | 3 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN