Curs opțional ,,Istorie si cultură prin arta filmului”/clasele XI-XII/

Învăţământ liceal | Istorie

Propus de: Gergelymoldovan | 18.05.2022 23:06 | Revista cadrelor didactice nr. 86/2022 | 316 vizualizări

Prezentul curriculum se adresează profesorilor care doresc să predea disciplina “ Istorie si cultură prin arta filmului”

Curs opțional ,,Istorie si cultură prin arta filmului”/clasele XI-XII/
Moldovan-Szeredai Gergely Liceul Teoretic ,,Orbán Balázs’’ Cristuru Secuiesc

Programa cursului optional „Istorie si cultura prin arta filmului” a fost conceput având în vedere urmatoarele elemente:
· Programa raspunde unor interese legitime ale scolii, în general, fata de evolutia generației digitale
· Se adreseaza elevilor din ciclul superior al liceului;
· Este alcatuit astfel încât sa fie parcurs în 2 ani scolar;
· Sustine finalitatile cursului general de istorie prin setul de valori si atitudini propus si prin competentele specifice pe care le promoveaza ;
· Propune un demers didactic realizat din perspectiva educatiei pentru dimensiunea a perspectivelor multiple asupra istoriei, a problemelor sensibile si controversate, a strategiilor de argumentare, negociere si cooperare, a utilizarii surselor multiple de informare si documentare;
· Propune un demers didactic realizat din perspectiva transdisciplinaritatii, care presupune folosirea unor cunostinte acumulate la alte discipline.
· Este o abordare complementar la temele care trateaza Istoria si cultura universal, pe care elevii le studiaza pe parcursul liceului în cadrul cursului general de istorie;
· Propune dezvoltarea unui demers didactic axat pe mai multe coordinate: o cunoaștere a artei filmului si rolul ei in societatea contemporana; o oferte de cunoastere si aprofundare centrat pe marile evenimente istorice, care au influentat si au schimbat omenirea; realizarea unui demers autonom de cunoastere si descoperire;
- Un exercitiu care are în vedere educarea elevilor pentru utilizarea resurselor care sustin învatarea permanent si sistematizarea cunostintelor prin transdisciplinaritate.
Programa este structurat astfel:
- Competente generale; Competente specifice si continuturi; Valori și atitudini; Sugestii metodologice
• Competenţele generale sunt preluate din curriculum-ul şcolar de trunchi comun dezvoltat în liceu pentru disciplinele socio-umane.
• Competenţele specifice sunt corelate cu unităţile de conţinut, corespondenţa dintre acestea nefiind biunivocă; o anumită competenţă specifică poate să fie atinsă prin diferite unităţi de conţinut.
• Valorile şi atitudinile recomandate completează dimensiunea cognitivă a învăţării cu cea afectiv-atitudinală şi morală din perspectiva studierii acestei discipline, dar şi a finalităţilor educaţiei.
• Sugestiile metodologice au rolul de a orienta utilizarea prezentului curriculum în proiectarea şi realizarea activităţilor de predare-învăţare în concordanţă cu specificul disciplinei şi cu statutul acesteia de curs opţional.

COMPETENŢE GENERALE

1. Utilizarea eficientă a comunicării şi a limbajului de specialitate
2. Utilizarea conceptelor specifice ştiinţelor sociale pentru organizarea
demersurilor de cunoaştere şi explicare a unor fapte, evenimente, procese din
viaţa reală
3. Aplicarea principiilor şi metodelor adecvate în abordarea surselor istorice

4. Cooperarea cu ceilalţi în rezolvarea unor probleme teoretice şi practice, în
cadrul diferitelor grupuri

5. Manifestarea unui comportament social activ şi responsabil, adecvat unei lumi
în schimbare
Filmele propuse pentru cursul optional ,, Istorie si cultură prin arta filmului”
Primele filme mute- Luminile orașului (1931); Goana după aur (1925); Dictatorul (1940). filme realizate de Charlie Chaplin, Generalul (1926). Regizori: Clyde Bruckman, Buster Keaton , Troia- regizat de Wolfgang Petersen (2004),300-Eroii de la Termopile-regizor Zack Snyder (2006); Gladiator-regizor Ridley Scott (2000); Numele Trandafirului- regizor Jean-Jacques Annaud (1986); Christopher Columbus-regizor John Glen (1992); Elizabeth-regizor Shekhar Kapur (2007), Napoléon-regizor Yves Simoneau (2002); , A hídember-regizor Bereményi Géza (2002); Nimic nou pe frontul de vest-regizor Lewis Milestone (1930); 1917-Speranță și moarte-regizor Sam Mendes (2019); La vita e bella-regizor Roberto Benigni (1997); Lista lui Schindler-regizor Steven Spielberg (1993); Inamicul e aproape – regizor Jean-Jacques Annaud (2001), Născut pe 4 iulie –regizor Oliver Stone (1989); Bună dimineața Vietnam regizor Berry Levinson (1988); La Boum –regizor Claude Pinoteau (1980); Szabadság szerelem –regizor Goda Krisztina (2006); .1914, 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile –regizor Cristian Mungiu (2007); De ce trag clopotele, Mitică? –regizor Lucian Pintilie (1981)
VALORI ŞI ATITUDINI
Procesul de predare-învăţare a cursului opţional “ Istorie si cultură prin arta filmului” are la bază şi promovează următoarele valori şi atitudini:
• libertatea opiniilor
• libertatea de expresie
• relaţionarea pozitivă cu ceilalţi
• valorificarea optimă şi creativă a propriului potenţial
• încrederea în propria persoană şi în ceilalţi
• spiritul critic.

SUGESTII METODOLOGICE

Prezentul curriculum se adresează profesorilor care doresc să predea disciplina “ Istorie si cultură prin arta filmului” şi a fost astfel conceput încât să răspundă exigenţelor impuse de noua concepţie asupra finalităţilor educaţiei, prin deplasarea semnificativă de accent de pe conţinuturi pe competenţe.
Pentru formarea şi consolidarea competenţelor specifice pot fi folosite, individual şi în grupuri de lucru, activităţi de învăţare aşa cum sunt:
• analize de filme, dezbateri, păreri
• realizarea unor filme de 5 minute
• jocul de rol
• studiul de caz
• vizite de cinematografe,întâlniri cu regizori
• scriere de scenarii pe o temă dată

Modalităţile de evaluare trebuie concepute în strânsă legătură cu specificul cursului opţional propus. În acest sens se impune deplasarea de accent de la metodele tradiţionale de evaluare la strategii de evaluare care să ofere elevilor posibilitatea de a demonstra:
• ceea ce ştiu (ca ansamblu de cunoştinţe)
• ceea ce pot să facă (utilizarea cunoştinţelor ca instrumente de raportare critică la medii).
În acest context, evaluarea vizează:
• analiza unor mesaje si critici de filme
• analiza de imagine
• elaborarea de scene
• exerciţii de argumentare şi contraargumentare pe baza unor texte selectate din filme
• elaborarea unor eseuri
• realizarea unor portofolii pe teme date
• construirea unor alternative explicative la mesajele receptate
• investigarea unor fapte şi evenimente reflectate
• dezbaterea unor probleme comunitare sesizate de medii
• observarea sistematică a activităţii şi comportamentului elevilor
• autoevaluarea
• elaborarea de proiecte pe teme date

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 19 evenimente

«IANUARIE 2023»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Obiecte decorative

Propus de: ancuta-loredana

Sondajul zilei

Considerati ca rezolvarea exercitilor din auxiliare este eficienta in privinta succesului elevului? Comentați!

153 voturi | 4 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: yasminaa Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN