Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Combaterea insuccesului școlar la matematică

Învăţământ liceal | Matematica

Propus de: danataclit | 17.08.2015 08:04 | Revista cadrelor didactice nr. 15/2015 | 1857 vizualizări

Cauze-factori,efecte-atitudini,metode de remediere a insuccesului școlar la disciplina matematică.Rolul familiei,profesorului,psihologului școlar-în combaterea insuccesului școlar!

COMBATEREA INSUCCESULUI ȘCOLAR la MATEMATICĂ
-CAUZE , EFECTE și METODE-
MOTTO:”Dascălul cel mai bun nu este nici cel mai savant,nici cel care muncește cel mai mult este cel care îi determină pe elevi să muncească mai bine,în modul cel mai inteligent și cel mai eficace,nu neapărat mai greu.”
PROCESUALITATEA INSUCCESULUI ȘCOLAR
Elevul nemulțumit de școală: nu înțelege,nu poate rezolva problemele și exercițiile;⟹Apar primele goluri în cunoștințe,priceperi și deprinderi,complexe de inferioritate în raport cu colegii;
Apariția unor lipsuri grave în cunoștințe și incapacitatea elevului de a rezolva independent sarcinile școlare;
Note nesatisfăcștoare urmate de corigențe⟹elevul manifestă revoltă sau rezistență,devine închis și neliniștit;
Nepromovarea clasei ca urmare a eșecului școlii și / sau familiei de a înlătura insuccesul scolar⇒fuga de la școală,refuzul de a învăța.
Toate acestea impun o colaborare reală-strânsă între :
PROFESOR-PSIHOLOG-DIRIGINTE-PĂRINTE-ELEV
prin cuvintele cheie ale pedagogiei învățării depline
”FEED-BACK-UL” ȘI “REMEDIEREA”
PROIECTAREA ȘI REALIZAREA UNEI ACTIVITĂȚI EFICIENTE IMPUN URMĂTOARELE:
1.definirea clară a obiectivelor pedagogice/lecției;
2.elaborarea unui mod de desfășurare adecvat obiectivelor,conținuturilor și particularităților grupului/clasei/elevului;
3.elaborarea instrumentelor de evaluare a randamentului școlar apte să evidențieze progresul cât și dificultățile întâmpinate;
4.dirijarea învățării,astfel încât fiecare elev să-și valorifice potențialul de care dispune;
5.aplicarea instrumentelor de evaluare și obținerea informațiilor despre randamentul activității desfășurate;
6.reglarea pe baza datelor obținute-educatorul îsi poate regla activitatea prin analiza si înțelegerea cauzelor.
3.COMBATEREA INSUCCESULUI ȘCOLAR

CAUZE: INTERNE diagnostic
profesori,psiholog,medic scolar,diriginte,parinti
corect
EXTERNE ELEV

REMEDIEREA !!!

ELEV
-aptitudine școlară
-grad de pregătire școlară
-deficiențe(afective,psihologice,fiziologice)
-metode de învățare
-frecvența la școală
-atitudinea față de învățătură
-interese,aspirații,etc.
FAMILIA ȘCOALA
-climat psiho-social-afectiv -metode de predare
-condiții de muncă și trai -îndrumare,oferte educaționale
-supraveghere și îndrumare elev -evaluare randament școlar
-pregătire profesională -relația profesor-elev
-concepția despre școală-rol -motivația învățării
4.MĂSURI DE COMBATERE A INSUCCESULUI ȘCOLAR
Abordarea diferențiată a elevilor care înregistrează insucces școlar;
Inlăturarea lacunelor în deprinderile de muncă școlară(deprinderi de organizare,autocontrol,autoreglare)
-planificarea, de către elevi,propriului regim de învățătură și odihnă,
-temele pentru acasă efectuate în ordinea : rezolvarea sarcinilor de interes pentru elev,apoi cele mai dificile și în final sarcinile ușoare⟹încredere și satisfacție!
-exerciții practice-după studierea aspectelor teoretice,
-organizarea si realizarea învățării,expunerea cunoștințelor în situații de verificare orală și scrisă,
-studiul și lucrul cu manualul,
-formarea obișnuinței de a răspunde sistematic la întrebări,prelucrarea informației,organizarea logică a informațiilor,
-deprinderi de rezolvare independentă a sarcinilor,
-tehnici de redactare,interpretare,utilizare corectă,argumentare-în momentul verificării și aprecierii,
-orarul zilei/săptămânii în funcție de particularitățile de vârstă,de mobilizare intelectuală și atenție,
-introducerea unor elemente atractive la oră în vederea mobilizării,motivării,deconectării emoționale a elevului.
c)Depășirea lacunelor în dezvoltarea gândirii elevilor-capacitatea elevului de a delimita principalul prin analiză,sinteză,comparație,clasificare,generalizare – prin dezvoltarea unei gândiri logice,divergentă.
-elevii ”slabi” sunt solicitați să răspundă la întrebări mai ușoare,sunt stimulați-încurajați pentru a participa la raționamente mai dificile-greoaie pentru ei,
-alcătuirea shemei lecției,algoritmizarea rezolvării problemelor tipice,etape in rezolvare,exemple de respectare a etapelor,creionarea esențialului prin: REȚINEM!!!
-antrenarea elevilor la lecție solicitându-le să analizeze,să compare ,să concluzioneze,
-obișnuința elevilor de a-și îndeplini sarcinile independent si prin mai multe metode,
-aprecierea verbală-notarea stimulativă a elevilor ce manifestă interes și aptitudini matematice,
-abordarea muncii în grup stimulând comunicarea,ajutorul,cooperarea între elevi,responsabilizarea în grup –munca în echipă-,
-încurajarea elevilor de a solicita explicații suplimentare profesorului atunci când nu ințelege-profesorul trebuie să încurajeze acest lucru “elevul vine la școală să învețe,să afle lucruri noi,utile,să înțeleagă anumite fenomene…..”
d)Înlăturarea atitudinii negative față de învățătură-lipsa dorinței de a învăța,de a realiza sarcinile școlare,absentarea de la ore,rezistența și atitudinea negativă față de cerințele profesorului și familiei,abateri disciplinare,prezența formală la lecții,etc..
⇒atitudine negative îndreptată împotriva învățării!
MOTIVE:-acumulare lacune la disciplină ;stare conflictuală/antipatie colegi/professor; -neîncredere în propriile forțe.
e)Înlăturarea lacunelor în cunoștințele elevilor
- -înțelegerea cauzelor care au condus la acumularea lacunelor și a celor care mențin sau creează noi lacune;-organizarea unui program de lucru pentru completarea cunoștințelor in paralel cu acumularea celor noi;-testele de evaluare cu obiective/competențe urmărite,conținuturi clare,bine precizate – discutarea,analizarea rezultatelor,clarificarea noțiunilor neînțelese,rezolvarea itemilor ce au creat probleme la test;-accent pe repetarea și reînvățarea noțiunilor de bază prin exerciții individualizate-practice;-realizarea ,de către elevi,planurilor de recapitulare/capitol,semestrial și agende de lucru cu formule matematice pentru facilizarea reținerii acestora;-progresul realizat de elevi trebuie menționat-evidențiat în vederea stimulării și încurajării afective și cognitive.
Increderea,perseverența,utilizarea metodelor pedagogice specifice,sprijinul familiei,dorința-acceptarea de schimbare a elevului –sunt factori de bază ce pot preveni, stopa,combate insuccesul scolar!
PROF.TACLIT DANIELA NADIA
COLEGIUL NATIONAL”RADU GRECEANU”,SLATINA,OLT
BIBLIOGRAFIE:
1.JINGA,I;”Evaluarea performantelor scolare”,Bucuresti,1996
2.POTOLEA,D.”Scopuri si obiective ale procesului didactic”,Bucuresti,1986

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 44 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

324 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN