Şcoala cu
bune practici

46 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Clasa ,,Step by Step” între rigurozitate şi independenţă

Învăţământ primar | Toate disciplinele

Propus de: 081980 | 12.06.2018 13:35 | Revista cadrelor didactice nr. 46/2018 | 1286 vizualizări

Cadrele didactice care se implică în alternativa Step by Step
trebuie să fie pregătite pentru a face parte dintr-o lume a
prieteniei, a ajutorului reciproc, a încrederii, creaţiei şi
pasiunii.

Clasa ,,Step by Step”
între rigurozitate şi independenţă

Prof. înv. primar, BUZATU LILIANA
Școala Gimnazială „Anghel Saligny” Focșani

Nu va putea fi niciodată îndeajuns subliniată importanța
teoriei dezvoltării atunci când definim conceptul de adminstrare a
clasei în ciclul primar.
Scopul acestei acţiuni este de a defini şi prezenta administrarea
clasei pentru a sprijini necesităţile de dezvoltare ale copilului
într-un context socio-cultural. Elevii de clasa întâi dezvoltă
spirit întreprinzător, iniţiativă, autonomie, încredere,
acumulează cunoştinţe, se implică în luarea de decizii,
cultivă şi menţin prietenii, colaborează şi cooperează, îşi
respectă colegii şi învăţătorii, sunt responsabili şi plini
de succes.
În clasa întâi orientată spre nevoile copilului – Step by
Step - , există câteva materiale absolut necesare. Aceste
materiale esenţiale se repartizează pe centre de activitate, care
se bazează atât pe logică, cât şi pe cercetarea ştiinţifică.
Pe lângă acestea mai există materiale opţionale care pot fi
introduse treptat, în cursul anului, atunci când este nevoie.
Toate materialele care se folosesc în cadrul activităţilor pe
centre, se află dispuse în spaţii special amenajate, în imediata
apropiere a centrului de activitate corespunzător.
Centrele esenţiale pentru o clasă de ciclul primar Step by Step
includ: centrul de citire, centrul de scriere, centrul de
matematică, centrul de arte (în imediata apropiere a băii sau a
unei chiuvete), centrul de construcţii şi centrul de ştiinţe.
Aceste centre de activitate trebuie să fie dispuse într-o ordine
logică, astfel încât activităţile specifice (în acelaşi timp
real) să se desfăşoare în mod normal: centrele ,,zgomotoase”
să fie dispuse la distanţă de cele care necesită o mai mare
concentrare, mai mult studiu individual.
Activitatea celor doi învăţători se desfăşoară la centre
în mod simultan: ei trebuie să se organizeze în aşa manieră
încât sarcinile proiectate la centrele cu care lucrează în ziua
respectivă, să nu se suprapună – sarcinile de realizat
individual, în perechi sau echipe trebuie să aibă echivalent la
alt centru cu care lucrează acelaşi învăţător, sarcini
frontale . De aceea, este necesar ca propunătorul să-şi
stabilească exact competenţele derivate şi să proiecteze pentru
fiecare activitate zilnică fişe de lucru individuale şi
individualizate, atunci când este cazul.
Copiii trebuie să înveţe cum să lucreze cu materialele din
clasă. Este important ca învăţătorul să le arate elevilor cum
se folosesc materialele, în fiecare clasă orientată spre nevoile
copilului. Toate materialele din clasă se prezintă eşalonat în
timp, în paralel cu descrierea centrului de activitate
corespunzător.
Materialele individuale ale elevilor (caiete speciale, culegeri,
auxiliare, penare, alfabetare) sunt dispuse în spaţii special
amenajate la centrele respective, stabilite de comun acord cu
elevii. La panoul ,,Avem grijă de…” fiecare elev trebuie să
aibă o sarcină de genul: responsabil la caietele de scriere,
matematică sau alte materiale. Aceste responsabilităţi se
stabilesc săptămânal, astfel încât elevii să se deplaseze în
ordine atunci când se realizează rotaţia la centre (ea trebuie
să se desfăşoare la un anumit semnal sonor, cu toată clasa, în
sensul acelor de ceas).
Pentru a asigura o bună folosire cotidiană a materialelor din
clasă, fiecare obiect trebuie ilustrat printr-un desen, o
fotografie, o etichetă, un semn distinctiv, menţionându-se şi
numele obiectului desemnat (acest lucru, împreună cu desluşirea
zilnică a agendei zilei şi a mesajului zilei în cadrul
activităţilor de dimineaţă, în perioada preabecedară,
favorizează dezvoltarea memoriei vizuale, a celei textuale,
mărirea câmpului vizual şi, implicit, la recunoaşterea cu o mai
mare uşurinţă a literelor de tipar şi chiar a celor scrise de
mână). Învăţătorul trebuie să pună etichete atât pe raft,
cât şi pe cutia în care sunt dispuse obiectele.
Copiii şi învăţătorii decid împreună asupra centrelor de
activitate incluse în sala de clasă. Acestea stimulează interesul
elevilor pentru cunoaştere, descoperirea de noutăţi în diverse
domenii, dar nu sunt opţionale: în sensul că într-o zi de
activitate normală, desfăşurată în alternativa Step by Step, ei
trebuie să realizeze obligatoriu sarcini propuse la toate centrele
(o parte din sarcini- minim sau maxim şi chiar suplimentar).
Aparenta independenţă este derivată, de fapt, dintr-o anumită
rigurozitate, copiilor sugerându-li-se ce conduită să adopte. Ei
au nevoie de numeroase ocazii de a alege într-o zi de activitate,
aceasta determinând în cazul fiecăruia, mai multă
încredere.Clasa orientată spre nevoile copilului diferă de cea
tradiţională din mai multe puncte de vedere. O diferenţă de
bază o constituie abordarea comportamentului. Într-o clasă
tradiţională, învăţătorul stabilea regulile, iar elevii le
urmau. Dacă ei se abăteau de la reguli, erau sancţionaţi. Copiii
nu erau încurajaţi să-şi dezvolte autocontrolul, nici să-şi
stabilească reguli sau să decidă în privinţa modului în care
să-şi petreacă timpul. Într-o clasă centrată pe nevoile
copilului, elevii îşi dezvoltă autocontrolul şi fac alegeri, mai
mult chiar, contribuie la stabilirea Legilor clasei şi la luarea
deciziilor.
Pentru a-i implica pe copii în crearea de reguli, învăţătorul
îi adună în cerc şi dirijează o discuţie în vederea
stabilirii regulilor particularizate ale clasei, specifice numai
alternativei Step by Step (în cazul claselor tradiţionale există
un anumit ,,cod de legi” – Regulamentul de ordine interioară,
dar acesta este impus şi trebuie respectat întocmai). Este
important pentru copii să înţeleagă că legile clasei sunt
stabilite pentru a garanta siguraţa, pentru a proteja drepturile
şi libertăţile individului, pentru a fi un ghid de conduită. Ei
trebuie să ştie că regulile se adresează membrilor clasei,
arătându-le ce anume trebuie să facă. În timpul discuţiilor
învăţătorul poate da exemple de reguli clare şi folositoare:
să fim civilizaţi, să ne respectăm opiniile, să vorbim când
suntem întrebaţi, să avem grijă de lucrurile noastre şi ale
colegilor etc. şi poate cere sugestii din partea copiilor.
Când elevii se abat de la o regulă, învăţătorul
trebuie să le-o reamintească şi să-i încurajeze să-şi
îndrepte comportamentul. Ei trebuie să ştie că adulţii îi vor
ajuta să-şi îndrepte purtarea. Au nevoie de ajutor şi
încurajare. Adulţii trebuie să fie gata să le reamintească
regulile ori să-i corecteze atunci când greşesc.
Aşadar, cel care se implică în alternativa Step by Step,
trebuie să fie pregătit pentru a face parte dintr-o lume a
prieteniei, a ajutorului reciproc, a încrederii, creaţiei şi
pasiunii. El însuşi va deveni curat asemeni unei lacrimi de
copil, făcând parte dintr-o familie adevărată.

BIBLIOGRAFIE :
Burke Walsh, Kate. (1999). Predarea orientată după
necesităţile copilului, C.E.D.P. Step by Step , Iaşi

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 37 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Vocea profesorilor

Ce întrebări i-aţi pune unui specialist în predarea-învăţarea-evaluarea online? Echipa Didactic va obţine răspunsurile pentru dvs!

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

357 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN