Şcoala cu
bune practici

46 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

CERC LITERAR LA LIMBA SI LITERATURA ROMANA “TINERE CONDEIE”

Învăţământ primar | Limba şi literatura română

Propus de: Angy65 | 21.08.2022 21:35 | Revista cadrelor didactice nr. 89/2022 | 1059 vizualizări

Vă propun un model de cerc literar pe care l-am parcurs cu elevii anul școlar trecut.

1. Argument

Provocarea acestui demers didactic a apărut din dorința de a evidenția aptitudinile elevilor și de a realiza o împletire între text, imagine, muzică pentru ca elevii să descopere și alte modalități de a învăța. Lectura poate cuceri încă foarte mult teren, dacă profesorul găseşte strategia adecvată şi puntea de comunicare cu elevul.
Cunoaşterea conceptelor operaţionale nu este suficientă pentru o bună aprofundare a fenomenului literar. Fără a minimaliza şi fără a exclude dintre sursele de lectură calculatorul, ne-am propus o mai bună apropiere a elevului de carte, creând o atmosferă de emulaţie şi competiţie, dar fără „trauma” produsă de notare. Având în vedere faptul că elevii petrec foarte mult timp în fața calculatorului, vrem să îi determinăm să utilizeze internetul și în scopul de a se documenta, de a învăța.
Această activitate vine în sprijinul elevilor cu spirit creativ, cu imaginație bogata și al elevilor cu simț critic.
Scopul principal al proiectului este acela de a-l transforma pe elev într-un adevărat consumator de lectură, conştient de valoarea şi importanţa cărţii în desăvârşirea personalităţii lui, de rolul pe care-l ocupă cartea în relaţionarea cu lumea din jur, cu restul universului.

2. Scopul cercului:
 Dezvoltarea creativității și a imaginației elevilor;
 Formarea gustului pentru lectură al elevului;
 Formarea unor criterii axiologice proprii prin care să distingă singur ce şi când să citească;
 Formarea unui inventar de instrumente de analiză a unei creatii literare sau artistice care să-l ajute să comunice mai bine cu el însuşi şi cu cei din jurul lui;
 Dezvoltarea valenţelor morale, religioase, patriotice şi artistice;
 Realizarea unei reviste școlare în care elevii își regăsesc creațiile.

3. Obiectivele cercului:
 Dezvoltarea creativității prin realizarea unor texte literare;
 Participarea la concursuri școlare cu creațiile proprii;
 Exprimarea opiniei în fața celorlalți fără teama de a fi criticat.
 Descoperirea, fără constrângerile “catalogului”, a plăcerii de a citi.
 Cultivarea la elevi a lecturii de plăcere şi a analizării acesteia.
 Stimularea interesului pentru literatura română.
 Formarea la elevi a unei gândiri proprii de relaţionare cu cei din jur şi cu ei înşişi.

4. Grupul țintă: principal: elevii claselor a II-a și a III-a;
secundar: alți elevi ai școlii care doresc să participe.

5. Durata: 1 an școlar, cu posibilitatea continuării și în anii următori.

6. Etape în derularea cercului:

 Stabilirea calendarului de activități pe sem I și al II-lea
 Formarea echipei de proiect.
 Desfășurarea fiecărei activități.
 Realizarea unui CD cu fotografiile de la fiecare activitate.

7. Oportunitati in desfasurarea cercului:

 Formarea unei echipe manageriale avizată şi cu deschidere către practicile de lectură;
 Existenta unui profesor- documentarist sau a unui bibliotecar;
 Existenta unei biblioteci cu o bună dotare de carte în stare să asigure “nevoile” cercului literar;
 Toţi elevii sunt înscrişi la bibliotecă;
 Existenta unui săli in care sa se asigure asigura mobilierul, atmosfera, personalul necesar desfășurării activităților;
 Existența unui calculator conectat la internet și a unui videoproiector..

8. Riscuri in derularea cercului:

 Școala funcționează în 2 schimburi (clasele mici dimineața și clasele mari după-amiaza), acest fapt îngreuind întâlnirea tuturor participantilor la cerc la aceeași oră;
 Inapetenţa – iniţială – pentru lectură a tuturor elevilor; de aceea se impune un efort mai mare din partea echipei de prouect pentru atragerea şi convingerea lor;
 Dotarea de carte a bibliotecii nu satistaface întru totul nevoile de lectură ale copiilor;
 Riscul aglomerării şi suprasolicitării elevilor.

9. Activitati propuse (Tema activității/ modalități de realizare)

A. “TOAMNA ÎN LITERATURA ROMÂNĂ”
- recitări de poezii despre toamnă;
- prezentare power point;
- romanțe și cântece despre toamnă;

B. “TOAMNA NE INSPIRĂ”
- realizarea și discutarea unor creații despre acest anotimp;
- activitatea se realizează prin metoda “masă rotundă”;

C. “FILE DE CARTE PE MICUL ECRAN” - Ion Creangă
- relația dintre viața și opera lui Ion Creangă;
- vizionarea unor secvențe din filmul “Amintiri din copilărie”;
- dramatizarea unor fragmente citite din opera marelui scriitor;

D. “TRADIȚII DE CRĂCIUN”
-colinde românești;
-versuri de iarnă;
- scenete;

E. “SĂ-L REDESCOPERIM PE EMINESCU”
- prezentare power point;
- recitare de poezii;
- cântece pe versuri eminesciene;
- creații în spririt romantic (elevii claselor V-VIII);

F. “FILE DE CARTE PE MICUL ECRAN” - I.L.Caragiale
- relația dintre viața și opera lui I.L.Caragiale;
- vizionarea unor secvențe din “Momentele și schițele” caragialiene;
- dramatizări;
- jocul de rol;

G. “CHIPUL MAMEI”
- realizarea de poezii, compuneri, eseuri despre mama;
- cântece despre mama;
- “Mama” în operele autorilor – masă rotundă;

H. “CU PRIMĂVARA ÎN SUFLET…”
- realizarea de poezii, compuneri, eseuri despre primăvară;
- cântece despre primăvară, despre obiceiurile si tradițiile de primăvară;
- “Primăvara” în operele pentru copii – masă rotundă;

I. “SĂ CULEGEM ROADELE…”
- premierea elevilor distinși cu premii la concursuri;
- serbare școlară cu dramatizări din operele studiate;
- cântece și poezii din creațiile autorilor studiați;
- prezentarea celor mai frumoase creații proprii.

10. Evaluare:
 Desfăşurarea unor activităţi comune sub forma unor jocuri şi programe artistice;
 Participarea cu creațiile proprii la concursuri județene, naționale;
 Apreciere asupra colaborării în modul de lucru, în prezentarea produselor realizate;
 Acordarea unor diplome copiilor care s-au evidenţiat;
 Realizarea expoziţiei cu lucrările copiilor în şcoală;
 Popularizarea acţiunilor cu ajutorul mass-mediei;
 Realizarea unor procese-verbale pentru fiecare activitate;
 Distribuirea unor fișe de evaluare după fiecare activitate pentru realizarea feed-back-ului.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 29 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

425 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN