Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Bullying-ul si tipurile sale

Învăţământ gimnazial | Matematica

Propus de: dorin_lupu | 17.01.2023 00:04 | Revista cadrelor didactice nr. 91/2023 | 644 vizualizări

Bullying-ul este o formă de comportament agresiv in care cineva agresează, hărțuiește, persecută sau intimidează in mod intenționat și repetat o altă persoană. Bullying-ul poate fi fizic, verbal sau sub forma unor acțiuni mai subtile.

Termenul de „bullying” vine de la cuvantul englezesc „bully”, care inseamnă bătăuș, huligan și este folosit ca atare și in limba română. Se poate traduce prin agresiune, hărțuire sau intimidare.
Ce inseamnă bullying
Pentru a fi considerat bullying, comportamentul trebuie sa fie agresiv și să includă:
• Intenția: agresorul are ca intenție saă rănească pe altcineva
• Un dezechilibru al puterii: copiii care-i agresează pe alții iși folosesc puterea, cum ar fi forța fizică, accesul la informații stânjenitoare sau popularitatea – pentru a controla sau a face rau altora. Agresorul iși alege victima care este percepută ca fiind vulnerabilă, slabă și nu se poate apăra singură. Dezechilibrele de putere se pot schimba in timp și pot să apară in situații diferite, chiar dacă implică aceleași persoane.
• Repetiția: aceeași persoană este ranită mereu și mereu. Comportament de tip bullying are loc in mod repetat, mai mult de o data și are potențialul de a se repeta.
Bullying-ul include acțiuni precum amenințarea, răspandirea zvonurilor, atacarea fizică sau verbală și excluderea intenționată a cuiva dintr-un grup. De multe ori incepe ca un joc, insă se transformă intr-un abuz care poate avea efecte foarte grave. Fenomenul bullying poate avea loc oriunde – la școală, la locul de joacă, in cercul de prieteni, in familie, la locul de muncă, pe internet.
Tipuri
Există 4 tipuri de bullying:
Bullying verbal
Este caracterizat de acțiuni verbale rău intenționate, cum ar fi:
Tachinarea , Porecle, Comentariile sexuale neadecvate, Sarcasm, Insulte, Jigniri, Amenințarea de a provoca ceva rau
Bullying fizic
Presupune rănirea fizică sau distrugerea posesiunilor cuiva pentru a-l intimida prin:
Amenințare prin ridicarea pumnului, Lovire, Impingere, Imbrancire, Bătaie, Distrugerea lucrurilor celuilalt, Gesturi obscene
Bullying social
Uneori denumit bullying relațional, se referă la lezarea reputației sau a relațiilor unei persoane și include:
Excluderea și izolarea intenționată a acesteia , Influențarea altor persoane de a nu fi prieteni cu acea persoană, Barfitul, lansarea si raspandirea zvonurilor despre acea persoană, Punerea persoanei intr-o situatie stanjenitoare in public
Bullying electronic (cyberbullying)
Este acea formă de bullying prin folosirea tehnologiilor digitale. Se poate intâmpla pe rețelele de socializare, pe platformele de schimb de mesaje, platformele de jocuri și pe telefoanele mobile. Agresiunea de tip bullying fața-in-fața și cea in mediul online se pot petrece concomitent. Totuși, cyberbullying lasă amprente digitale - rămân inregistrari care se pot dovedi utile și care pot oferi dovezile necesare pentru a putea pune capăt agresiunii.
Exemple de cyberbullying sunt:
Răspandirea minciunilor sau postarea de fotografii jenante ale cuiva pe retelele de socializare, Transmiterea de mesaje suparatoare, intimidante sau de amenințări prin platformele de schimb de mesaje, „Furarea” identitații unei persoane și transmiterea in numele acesteia de mesaje rauvoitoare cuiva
Ce roluri joacă persoanele implicate in bullying
Există diverse roluri pe care copiii le pot juca in bullying. Copiii pot agresa pe alții (bullies), pot fi agresați sau victime (bullied) sau pot asista la agresiune, fiind spectatori sau martori (bystenders). Cand copiii sunt implicați in hărțuire, adesea joacă mai mult de un rol. Uneori, copiii pot fi atât agresați, cât și agresori sau pot fi spectatori cand alți copii sunt hărțuiți.
Cine este la risc
Nu există un factor singular care îl determină pe un un copil să fie in pericol de a fi agresat sau de a agresa pe ațtii. Hărțuirea se poate intămpla oriunde - in orașe, suburbii sau sate. In functie de mediu, unele grupuri - cum ar fi tinerii lesbieni, homosexuali, bisexuali, transgenderi, cu dizabilitați sau izolați social - pot prezenta un risc crescut de a fi agresati.
Copiii la risc de a fi agresați (bullied)
In general, copiii care sunt agresați au unul sau mai multi factori de risc:
Sunt percepuți ca fiind „diferiți” fațaă de colegii lor - sunt fie supraponderali, fie subponderali, poartă ochelari, se imbracă diferit, sunt transferați recent la școala respectivă sau nu iși pot permite ceea ce alți copiii consideră ca este „cool”, Sunt percepuți ca fiind slabi sau incapabili de a se apăra singuri, Sunt depresivi, anxiosi sau au o stimă de sine scazută, Sunt mai puțin populari decât ceilalți și au puțini prieteni, Nu se inteleg bine cu ceilalți, sunt perceputi ca enervanți sau provocatori și concurează cu ceilalți pentru atenție
Cu toate acestea, chiar dacă un copil are acești factori de risc, nu inseamnă ca va fi agresat.
Copiii la risc sa fie agresori (bullies)
Cei care hărțuiesc nu trebuie să fie neapărat mai puternici sau mai mari decât cei pe care ii agresează. Dezechilibrul de putere poate proveni dintr-o varietate de surse - popularitate, forța fizică, capacitate intelectuală - și copiii care agresează pot avea mai mult de una dintre aceste caracteristici.
Există doua tipuri de copii care sunt mai predispuși să-i agreseze pe ceilalți:
• Unii care au conexiuni bune cu colegii lor, au putere socială mare, sunt excesiv de preocupați de popularitatea lor și le place să-i domine și să-i controleze pe ceilalți.
• Alții care sunt mai singuratici, mai deprimați sau anxioși, au o stimă de sine scazută, pot fi mai putin implicați la scoală, pot fi ușor dominați de colegi și nu le pasă de emoțiile sau sentimentele altora.
In plus, următorii copii au un risc crescut să devina harțuitori:
Sunt agresivi și se frustreaza ușor, Nu au o relație foarte apropiată cu parinții sau au probleme in familie, Au o părere proastă despre ceilalți, Au dificultăți in a respecta regulile
• Văd violența ca pe ceva pozitiv
• Au prieteni care ii agreseaza la randul lor pe alții
De ce unii copii agresează
Copiii și adolescenții care se simt in siguranță și sustinuți emotional de familia lor, de școală și colegi sau prieteni sunt mai puțin susceptibili de a agresa. Cu toate acestea, unii copii nu au un astfel de suport. Fiecare individ este unic si există mulți factori care pot contribui la comportamentul agresiv.
Factori care țin de grupul din care face parte copilul
Unii copii agreseaza:
Să obtina sau sa-și mentină puterea sociala sau sa-și ridice statutul in grup,Sa-și arate fidelitatea fața de grup și să se incadreze in cadrul grupului, Sa-i excludă pe ceilalți din grupul lor, să arate cine poate și cine nu poate face parte din acel grup, Să controleze comportamentul celor din grup.
Factori care țin de familie
Unii copii agreseaza deoarece:
Provin din familii unde există agresiune și violenta, Au părinți care nu oferă sprijin emotional și nu comunică cu ei, Au parinți care raspund cu autoritate sau reactive, Provin din familii in care adulții sunt prea ingaduitori sau unde există o implicare scazută a parinților in viața lor.
Factori emotionali
Unii copii agresează deoarece:
Au fost agresați in trecut sau sunt agresați in present, Au sentimente de nesigurantă și o stimă de sine scazută și agresează pentru a se simți mai puternici, Nu inteleg emoțiile altora, Nu știu cum sa-și controleze propriile emoții, Nu au abilitați pentru a gestiona situațiile sociale intr-o modalitate sănătoasa și pozitiva.
Factori care țin de scoala
Unii copii agresează deoarece:
Problemele de conduită și agresiunea nu sunt abordate corespunzator la acea școala, Se simt excluși, neacceptați sau stigmatizați la scoală.

Prof. Dorin Lupu
Colegiul Național Doamna Stanca
Făgăraș, jud. Brașov

Surse de informație:www.apa.org
www.stopbullying.gov

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 52 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

318 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN