Şcoala cu
bune practici

46 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Învăţarea colaborativă în activităţile matematice

Învăţarea prin colaborare este o metodă de predare şi învăţare în care preşcolarii lucrează împreună, uneori în perechi, alteori în grupuri mici, pentru a rezolva una şi aceeaşi problemă, pentru a explora o temă nouă sau a lansa idei noi, combinaţii noi sau chiar inovaţii autentice.

Metodele interactive de grup determină şi stimulează munca colaborativă desfăşurată de cei implicaţi în activitate, în cadrul căreia, toţi „vin” (participă) cu ceva şi nimeni nu „pleacă” cu nimic.

Elemente de bază ale învăţarii prin colaborare

  • interdependenţa pozitivă – preşcolarii realizează că au nevoie unii de alţii pentru a duce la bun sfârşit sarcina grupului.
  • promovarea învăţării prin interacţiunea directă – preşcolarii se ajută unii pe alţii să înveţe, se încurajează şi îşi împărtăţesc ideile.
  • răspundere individuală – performanţa fiecărui preşcolar se evaluează frecvent şi rezultatul i se comunică atât acestuia, cât şi grupului.
  • deprinderile de comunicare interpersonală şi în grup mic – grupurile nu pot exista şi nici funcţiona eficient dacă preşcolarii nu au şi nu folosesc anumite abilităţi sociale absolut necesare.
  • monitorizarea activităţii de prelucrare a informaţiei în grup – grupurile au nevoie de răgaz pentru a discuta cât de bine şi-au atins scopurile şi pentru a menţine relaţii eficiente de muncă între toţi membrii.

În exemplele pe care le prezint ofer diverse alternative de lucru, însă acestea nu este cazul să fie considerate „reţete” miraculoase care garantează reuşita actului didactic.

Gândiţi – Lucraţi în perechi – Comunicaţi

Tehnica Gândiţi – Lucraţi în perechi – Comunicaţi (Think-Pair-Share) implică un moment individual în care se caută răspunsuri la o problemă, un moment de confruntare a ideilor proprii cu ideile unui partener, ceea ce implică comu­nicare şi un moment în care se lucrează cu întregul grup. Partenerii dintr-o pereche pot avea sarcini diferite .Tehnica are mai multe etape:

  1. Sarcina de lucru: Formaţi grupe de obiecte şi scrieţi în căsuţa din dreapta numărul de obiecte din fiecare grupă
  2. Activitate individuală.
  3. Activitate în perechi. Până se scurge nisipul din clepsidră, arată-i colegului cum ai realizat sarcina de lucru, comparaţi modul de realizare al sarcinii şi formulaţi un răspuns comun cu care sunteţi de acord amândoi.
  4. Activitate frontală. Am luat de la fiecare pereche câte un răspuns. Am notat pe tablă răspunsurile preşcolarilor şi s-a analizat corectitudinea sarcinii de învăţare.

Faptul că perechea confirmă ideile face să crească încrederea în sine şi preşcolarului nu-i este teamă să exprime public opinia sau răspunsul asupra căruia au reflectat cei doi.

Hârtia de un minut

Tehnica Hârtiei de un minut (One-Minute Paper) determină preşcolarii să-şi concentreze atenţia pentru a rezolva o sarcină de învăţare sau pentru a evoca anumite cunoştinţe învăţate anterior.
Sarcina de lucru. Scrie pe hârtie cifra corespunzătoare numărului de puişori rămaşi, după ce pisica a mîncat unul dintre ei.

Lanţul ideilor

Lanţul ideilor este o tehnică orală frontală. La solicitarea profe­sorului, fiecare preşcolar în ordinea locurilor în sala de grupă, enunţă pe rând câte o informaţie despre subiectul propus.
Sarcina de lucru: Fiecare dintre voi va formula, pe rând, câte un enunţ pentru exerciţiul „3+1”. Veţi formula întrebarea problemei.

Amestecaţi-vă – Îngheţaţi – Formaţi perechi

Bibliografie:

Flueraş, Vasile, Teoria şi practica învăţării prin cooperare, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2005
Neacşu, I., Metode şi tehnici de învăţare eficientă, Editura Militară, Bucureşti, 1990
Pintilie, Mariana, Metode moderne de învăţare-evaluare, Editura Eurodidact, Cluj-Napoca, 2002

Prof. înv. preşcolar IMBRIŞCĂ HERMINA
ŞCOALA DE ARTĂ „SERGIU CELIBIDACHE” ROMAN

Azi: 45 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

333 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN