Şcoala cu
bune practici

46 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Educaţie fizică: Unele probleme ale organizării, desfăşurării şi evaluării unui exerciţiu

În teoria şi practica antrenamentului, organizarea şi desfăşurarea oricărui exerciţiu ales pentru o temă stabilită sunt anticipate şi realizate cu ajutorul dat de "cei mai buni prieteni ai mei" pe care Kipling îi nominalizează a fi: cine, ce, cât, unde, de ce, cum?

Având aceste repere, pentru organizarea şi desfăşurarea execuţiilor utilizate în lecţiile de antrenament, se pot anticipa efectele ce se vor obţine în raport cu varianta aleasă din mai multe posibile.

Pentru stabilirea structurii oricărui exerciţiu şi a fiecărei variante a execuţiei acestuia trebuie să se aibă în vedere următo­rul algoritm:

  • denumirea:
    - explicită, prin enunţul formulat;
    - codificată numeric, în cadrul fiecărei componente a antrenamentului;
  • descrierea execuţiei;
  • organizarea execuţiei;
  • parametrii execuţiei;
  • solicitările în execuţie;
  • valorile pulsului;
  • durata pauzelor:
    - între repetări;
    - între serii;
  • evaluarea execuţiei;

Structura şi aplicativitatea acestui algoritm al elaborării şi utilizării unui exerciţiu rezultă din următoarea exemplificare:

  1. Denumirea:
    • circuit complex cu 200 de aruncări lacoş;
  2. 2. Descrierea execuţiei:
    • 1.6 x (2 x 20 m deplasare cu procedeul stabilit + 5 aruncări la coş utilizându-se procedeul stabilit);
    • 2.2 x (10 flotări + 10 aruncări la coş);
    • 3.6 x (2 x 20 m pas săltat, 6 pe stângul + 6 pe dreptul + 5aruncări la coş);
    • 4.4 x (10 abdomen + 10 aruncări la coş);
    • 5.6 x (2 x 20 m, pas sărit, 5 paşi stângul 5 paşi dreptul + 5 aruncări la coş);
    • 6.2 x (10 flotări + 10 aruncări la coş);
    • 7.10 x (cu mingea în mâini, săritură pe platformă, de pe platformă, aterizare şi aruncare din săritură, recuperare şi încă 2 aruncări la coş din afara spaţiului de pedeapsă);
  3. Organizarea execuţiei:
    • fiecare jucător cu o minge;
  4. Desfăşurarea execuţiei:
    • toţi jucătorii încep execuţia la comandă;
    • când fiecare jucător îşi încheie execuţie circuitului, i se comunică timpul total înregistrat de cronometru;
  5. Parametrii execuţiei:
    • timpul total de lucru înregistrat de fiecare jucător
    • numărul de aruncări reuşit, din totalul fiecărei componente ale circuitului;
    • valorile pulsului înregistrate prin sondaj, după încheierea execuţiei fiecărei componente a circuitului, pentru estimarea aproximată arelaţiei între specificul execuţiei şi intensitatea de solicitare;
  6. Solicitate în execuţie:
    • viteza de reacţia, de execuţie şi de deplasare;
    • puterea picioarelor şi a braţelor, îndemânarea, coordonarea, echilibrul şi precizia;
    • capacitatea de adaptare la eforturile anaerobe şi aerobe;
    • tehnica de execuţie a deplasărilor, opririlor, pivotărilor;
    • săriturilor şi aruncărilor la coş;
  7. Evaluarea execuţiei:
    • se utilizează fişa individuală de evaluare;
    Data Nr. Numărul aruncărilor reuşite în cadrul fiecărei componente a circuitului Total
    reuşite
    Procentaj
    %
    Timpul
    de
    lucru
    1 2 3 4 5 6 7
    30 20 30 30 40 20 30
    1.
    2.
    n.
    • fiecare jucător îşi trece în fişă numărul de aruncări reu­şite în succesiunea componentelor circuitului;
    • la încheierea circuitului i se comunică timpul total de lucru pe care îl trece în fişă;
    • având stabilite, pentru fiecare jucător distanţele şi procedeele de aruncare, după fiecare execuţie şi după un număr de execuţii ale circuitului, se analizează şi se evaluează:
    • valoarea procentuală a eficacităţii aruncărilor pentru fiecare componentă şi pentru totalul acestora;
    • evoluţia creşterii eficacităţii secvenţiale şi globale şi a scăderii timpului total al execuţiei circuitului;
  8. Variante ale organizării execuţiei:
    pentru componenta 1:
    varianta 1 fără minge:
    repetările l şi 3 - sprint;
    repetările 2 şi 4 - alergare laterală;
    repetările 5 şi 6 - deplasare laterală:
    a. cu oprire şi pivotare;
    b. cu oprire, săritură, aterizare, pivotare;
    varianta 2 în dribling
    varianta 3: 4linii x 5 m în unghi de 900;
    • repetările de la varianta l, cu schimbări de direcţie;
    varianta 4: 4 linii x 5 m, în unghi de 900;
    • repetările de la varianta 1, în dribling cu schim­bări de direcţie;

    pentru componentele 2 şi 6:
    varianta 1: - 10 flotări,cu execuţie lentă;
    varianta 2: - 10 flotări cu execuţie rapidă;
    varianta 3: - 5 flotări cu execuţie lentă + 5 flotări cu execuţie rapidă;
    varianta 4: - 5 flotări cu execuţie rapidă + 5 flotări cu execuţie lentă;
    varianta 5: - 3x2 flotări cu execuţie rapidă + 2x2 flotări cu execuţie lentă;
    varianta 6: - 3x2 flotări cu execuţie lentă + 2x2 flotări cu execuţie rapidă;

    pentru componenta 4
    varianta 1: - din stând depărtat, aplecare, îndreptare şi extensia spatelui, cu şi fără îngreuiere;
    varianta 2: - aplecare răsucită către dreapta şi către stânga, cu îndreptare şi extensia spatelui, cu şi fără îngreuiere;
    varianta 3: - aplecare în faţă, cu îndreptare răsucită către stânga şi către dreapta, cu şi fără îngreuiere;

    pentru componentele 3 şi 9
    varianta 1:- alternarea piciorului de desprindere de pe sol;
    varianta 2: - utilizarea succesivă a aceluiaşi picior pentru execuţia numărului de sărituri stabilit;

În funcţie de variantele stabilite pentru execuţia diferitelor componente ale circuitului se cumulează:
- numărul de procedee de deplasare;
- numărul distanţelor parcurse;
- numărul de flotări cu scurtarea şi alungirea extensorilor braţelor;
- numărul de sărituri pe fiecare picior şi pe ambele picioare care se realizează prin scurtarea şi alungirea extensorilor acestora;
- numărul şi varietatea solicitărilor musculaturii abdominale şi a spatelui;

În raport de vârstă, sex şi nivel de pregătire, valorile iniţiale ale timpului total de execuţie a circuitului se situează între 55-65 de minute. Pe măsura creşterii capacităţii de adaptare la varietatea şi succesiunea solicitărilor, timpul total de lucru se va situa între 45-55 de minute, pentru juniori şi seniori, respectiv pentru junioare şi senioare.

Ţinând seama de structura sa complexă, diversitatea şi succesiunea solicitărilor, standardizarea variantelor execuţiei, utilizarea acestui circuit poate fi programată în orice micro ciclu de pregătire şi competiţional având în vedere că acesta asociază creşterea nivelului de pregătire, pe de o parte şi evaluarea acestuia pe de altă parte.

Profesor Valerian Netolitzchi
Clubul Sportiv Şcolar „STEAUA”

Azi: 39 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

335 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN