Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Utilizarea calculatorului în ciclul primar

Învăţământ primar | Toate disciplinele

Propus de: sebit2005 | 14.01.2017 14:52 | Revista cadrelor didactice nr. 36/2017 | 3825 vizualizări

În acest articol, am încercat să ofer câteva exemple din
experienţa profesională de folosire a calculatorului în munca la
clasă în ciclul primar, fie în laboratorul de informatică, dacă
este cazul, fie în sala de clasă.

Utilizarea calculatorului în ciclul primar

TODEA ION SEBASTIAN
Prof. Înv. Primar
Şcoala Gimnazială „Nicodim Ganea” Bistra
Educaţia trebuie să pregătescă individul pentru ritmul accelerat al schimbării în societatea în care trăim, să-i creeze deprinderi şi abilităţi de adaptare şi, mai mult decât atât, însăşi procesul de instruire trebuie să se adapteze noilor condiţii.

Educaţia omului modern trebuie să depăşească stadiul de educaţie orientată pe nivel şi să se orienteze către o educaţie continuă, capabilă să-l pregătească pe individ oriunde s-ar afla şi nelimitat în timp.
Sarcina educaţiei şi formării bazate pe noile tehnologii ale informaţiei şi comunicării nu este de a demonstra că are rezultate imediate într-o întrecere cu alte tipuri de sisteme educaţionale, ci de a subsitutui o parte din structurile actuale cu un nou spectru de performanţe, în întâmpinarea schimbărilor inerente ce au loc în cultură şi civilizaţie.
Cu certitudine, tehnologiile informaţiei şi comunicării vor deveni instrumente de utilitate universală. De aceea, este necesar să se dezvolte în acest sens un nou model de gândire şi comportament care va permite cadrelor didactice să facă faţă oricărei noi cerinţe. Fiecare cadru didactic va trebui să capete o formaţie de bază în domeniul TIC.
Din păcate, în învăţământul preuniversitar, calculatoarele sunt folosite preponderent pentru predarea şi învăţarea informaticii. Folosirea lor ca instrumente menite să uşureze învăţarea altor materii este încă în stadiul incipient. Totuşi se constată o preocupare concretă pentru utilizarea calculatorului în învăţarea specifică ciclului primar, în special în cadrul disciplinelor Matematică şi Limba română.
În activitatea mea didactică de la ciclul primar, am la îndemână două variante în munca
la clasă: fie utilizarea cd-urilor educaţionale, fie utilizarea platformelor educaţionale.
Atât pe cd-uri, cât şi pe platformele educaţionale, se lucrează cu soft-uri educaţionale. În sens larg, prin soft educaţional se înţelege orice program proiectat pentru a fi utilizat în instruire. În sens restrâns prin soft educaţional se înţelege un program proiectat în raport cu o serie de coordonate pedagogice: obiective comportamentale, conţinut ştiinţific specific caracteristici ale grupui ţintă şi tehnice: asigurarea interacţiunii individualizate, asigurarea feed-back-ului secvenţial, realizarea evaluării formative.
Una din caracteristicile de primă importanţă ale unui soft educaţional este calitatea interacţiunii cu elevul; de ea depinde măsura în care se produce învăţarea. O altă caracteristică este flexibilitatea. Modul în care este proiectat softul cu care va interacţiona elevul, va evidenţia o individualizare a parcursului în raport cu reacţiile elevului, cu posibilităţile de relevare a dificultăţilor în parcurgerea programului şi de reglare a instruirii.
Instruirea de tip e-learning presupune utilizarea şi interacţiunea elevului cu soft-ul
educaţional de pe platformele şi portalurile educaţionale, a tehnologiilor şi aplicaţiilor de nouă generaţie ale Internetului – generic denumite web 2.0 – sau a rețelelor şi mediilor informatice sociale.
În activitatea didactică pe care o desfăşor la clasă am folosit platforma AeL, platforma
http://www.viataeminunata.ro şi http://www.miculprint.eu, din mai multe motive:
- Dispunem de un laborator TIC, dotat cu calculatoare în reţea, şi o platformă AeL
în şcoală;
- Există lecţii special create în baza AeL, precum şi pe celelalte două platforme
menţionate, ceea ce presupune utilizarea lor imediată, fără consum de timp în pregătirea materialelor necesare;
- Este un mod de predare-învăţare atractiv pentru elevi
Dezavantaje:
- Necesită o programare din timp, deoarece laboratorul este folosit de mai multe
clase;
- Calculatoarele sunt depăşite moral, nu mai funcţionează corect toate;
- Necesită un volum mare de timp la clasele mici, deoarece nu toţi elevii au
competenţe digitale.
1. Platforma Ael. Binecunoscuta platformă Ael este un sistem de instruire asistat de
calculator, concepută ca o bibliotecă virtuală ce conţine 16000 de obiecte de învăţare, la 21 de materii. Deşi nu are nevoie de cerinţe hardware foarte ridicate şi nu are nevoie de conexiune pemanentă la internet, la ciclul primar nu poate fi folosită foarte mult din cauză că sunt puţine lecţii. Însă platforma permite cadrului didactic să introducă lecţii noi, fără a fi nevoie de pregătire de specialitate în domeniul informaticii. Baza de date Ael poate fi accesată şi de pe platforma http://www.miculprint.eu.
2. http://www.miculprint.eu propune un soft educaţional bine realizat, care vizează
competenţele elevului, ce poate ţine minte în ce măsură este realizată dobândirea de competenţe. Poate detecta golurile din pregătire, poate orienta pregătirea în vederea recuperării. Este un soft adaptativ, capabil să evalueze şi să ajute elevii în dobândirea competenţelor necesare pentru o bună pregătire în viaţă. Se adresează elevilor din ciclul primar de la clasa a III – a şi a IV – a.
3. http://www.viataeminunata.ro. Concursul propus elevilor pe această platformă, vrea
să – i ajute să conştientizeze importanţa lucrurilor studiate în şcoală prin construirea unei perspective integratoare, transdisciplinară.
Pe de altă parte, folosirea soft-urilor educaţionale de pe cd-uri, în ciclul primar, este la
îndemâna oricui, sunt mai accesibile şi nu trebuie ocolite. Cel mai important avantaj este că putem lucra în confortul clasei noastre şi nu avem nevoie doar de un sistem multimedia (laptop, boxe, eventual videoproiector, ecran şi conexiune la internet). În continuare o să prezint câteva soft-uri educaţionale folosite de mine, în munca la clasă, la disciplinele Matematică, Română şi Geografie.
Software educaţional pentru matematică şi explorarea mediului– ciclul primar.
1. Matix – matematică pentru cls. a III – a şi a IV – a. Cd-ul conţine peste 1500 de
exerciţii şi probleme de matematică pentru clasele a III – a şi a IV – a, ce se derulează într-un cadru stimulativ, îmbinate cu un joc superb de acţiune pentru copii.
2. Matix 3 – învăţăm rapid înmulţirea şi împărţirea. Soft-ul propune o metodă modernă
de învăţare a înmulţirii şi împărţirii care transformă o activitate greoaie şi mecanică pe care copilul trebuie să o depună, într-o provocare.
3. Grupajul Cursa Campionilor se compune din:
- Cursa Campionilor I – Matematică pentru clasa I;
- Cursa Campionilor II – Matematică pentru clasa a II – a;
- Cursa Campionilor III – Matematică pentru clasa a III – a;
- Cursa Campionilor IV – Matematică pentru clasa a IV – a.
Aceste programe sunt, în aparenţă, nu numai jocuri foaret distractive, dar, în realitate,
reprezintă o foarte complexă şi eficientă modalitate de a evalua cunoştinţele matematice ale unui şcolar la nivelul respectiv. „Clasamentul”, tabela care înregistrează şi ordonează rezultatele, face ca aplicaţiile să ofere reale satisfacţii iubitorilor de competiţii, mai ales dacă sunt folosite în colectiv.
4. Fracţii cu peripeţii – Misiunea „Ploaia”. Cu fracţii cu peripeţii – Misiunea „Ploaia”,
elevii vor descoperi misterele matematicii în cel mai simplu mod cu putinţă...jucându-se. Personajele animate Dodo, Lola, Buzzz şi Inga vor însoţi copiii într – o aventură captivantă, pe parcusrul căreia fiecare obstacol va fi depăşit prin rezolvarea exerciţiilor de fracţii. Elevii vor învăţa fracţiile făcînd asocieri cu viaţa reală. Elevii se vor juca şi vor afla lucruri noi şi interesante despre fracţii.
5. Piticlick – explorator în lumea animalelor (cls. preg. şi cls. I). Programul ajută la
dezvoltarea inteligenţei, imaginatiei, gândirii logice - abilităţilor de creaţie prin jocuri - exerciţii, dar şi îmbogăţirea culturii generale cu numeroase informaţii, curiozităţi despre animale. După ce vor cunoaşte toate animalele, se vor juca împreuna, vor explora ţinuturile - vor admira peisajele pline de culoare, pe cei mici ii aşteaptă o mare provocare: câştigarea trofeului de cel mai mare “Mic explorator”. Cum un trofeu nu vine niciodată singur, eforturile celor mici vor fi răsplătite - cu o diplomă.
6. Fănică şi secretul legumelor (cls . preg. şi cls. I)
Copiii vor învăţa despre:
– 26 de legume importante;
– Cum ne ajută legumele şi de ce sunt ele recomandate pentru a fi consumate zilnic;
– Cum şi când cultivăm legumele;
– Cum protejăm legumele de dăunători şi care sunt aceştia;
– Ce mâncăruri delicioase putem pregăti din legume;
– Cum pregătim legumele pentru iarnă.
Software educaţional pentru comunicare în limba română – ciclul primar.
1. Ghidul de pregătire-evaluare "ABCdar" (cls. I) este o aplicaţie destinată studiului
individual, excelent instrument pentru exersarea rezolvării testelor de evaluare, simultan cu aprofundarea cunoştintelor dobândite la şcoală. Aplicaţia pune la dispoziţia elevului o culegere electronică interactivă şi 500 teste predefinite, extrase din această culegere.
2. Jocuri didactice de limba română.
Jocurile didactice de limba română sunt:
a. Joc "Spânzurătoarea" - litere, cuvinte illustrate;
b. Joc Puzzle01 "Prinţul Urs" - perspicacitate şi cultură generală;
c. Joc Puzzle "Minunile României" - cultură generală.
Lecţiile pe calculator “Geografie clasa a IV-a. România şi Europa” îl vor ajuta pe
elev să înveţe mai uşor geografia pentru clasa a IV-a. Copiii vor obţine imaginea completă a tuturor elementelor care caracterizează o zonă geografică. Cea mai eficientă metodă interactivă de învăţare a geografiei: zeci de hărţi care se pot suprapune, sute de legende, jocuri educaţionale şi fotografii. Colecţia de hărţi interactive cuprinde: relieful, apele, vegetaţia, animalele sălbatice, locuitorii şi aşezările omeneşti, resursele naturale, activităţile economice şi organizarea administrativă.
În ciuda unor reale pericole ce se ascund în spatele calculatorului şi a internetului, de noi,
de cadrele didactice depinde să-i ferim de aceste pericole şi să-i ajutăm pe copii să descopere că internetul şi calculatorul nu sunt doar un instrument de joacă şi divertisment, ci sunt un adevărat sprijin în învăţare.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 44 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

324 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN