Şcoala cu
bune practici

46 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Liniștea și armonia în sala de clasă Sfaturi utile pentru cadrele didactice

Învăţământ primar | Toate disciplinele

Propus de: AndraGabriela27 | 20.03.2024 19:33 | Revista cadrelor didactice nr. 100/2024 | 80 vizualizări

Articolul a fost gândit în momentele în care am simțit că îmi pierd cumpătul și răbdarea cu elevii care efectiv nu ascultă de absolut nimeni.

Liniștea și armonia în sala de clasă
Sfaturi utile pentru cadrele didactice

Atunci când mi-am ales această meserie de dascăl am ales-o cu tot sufletul. Am știut că îmi plac copiii și să lucrez cu ei, să îi învăț să scrie, să citească, să socotească, să le povestesc despre curiozitățile lumii. Am știut de asemenea ce presupune să devii cadru didactic. Orice meserie are nevoie de mulți ani de studiu pentru a o stăpâni foarte bine, însă totodată are nevoie ca cel care o practică să fie înzestrat cu vocație, răbdare, cunoștințe multe și nu în ultimul rând, multă iubire. Nu este o muncă ușoară. Este o muncă frumoasă dar care presupune foarte multe responsabilități, greutăți în diferite situații cărora trebuie mereu să știi să le faci față.
Cele mai solicitante și obositoare momente din cariera mea de dascăl au fost și sunt în continuare acelea în care elevii sunt pur și simplu agitați, gălăgioși, uneori cu multă lipsă de bun simț și simți efectiv că locul tău nu mai este acolo, că ceea ce faci nu este bine, te simți copleșit și nu reușești să îi stăpânești. Însă mă adun, și îmi amintesc de ce sunt eu aici și încerc mereu să pot scoate la liman situațiile greu încercate.
Așa cum spunea Ross Greene în cartea ”Cum să îmbunătățim disciplina copiilor la școală”, foarte mulți dascăli experimentează un stres sporit legat de comportamentul la clasă al acestor elevi indisciplinați, dar și de discuțiile cu părinții deoarece uneori nu îi sprijină pe profesori în a le reaminti regulile pe care trebuie să le respecte acasă, pe stradă, la școală. Cu toții suntem diferiți și avem personalități diferite, mai ales copiii care sunt, desigur, în plină creștere, formare, dezvoltare psihică, cognitivă, fizică. Ei au cea mai mare nevoie ca noi să fim fermi, calmi și conștienți de ceea ce spunem sau ceea ce facem. Suntem modelul lor, oglinda lor și orice mișcare greșită va afecta cu siguranță pe mai departe comportamentul lor. Desigur, primii pași în educație se fac acasă, în mediul familial. Dascălii sunt zilnic prezenți pentru a le oferi informații și cunoștințe noi, lecții de viață, lecții pregătite mereu cu o seară înainte cu multă trudă, interes și dorința de a îndeplini obiectivele propuse, însă educația continuă acasă. Sau cel puțin așa ar trebui să se întâmple.
Avem de a face cu o generație de copii foarte inteligenți, care învață foarte multe lucruri în scurt timp și trebuie mereu să fii spontan și inventiv, să vii cu ceva nou întotdeauna pentru ei. Lucru care este grozav. Ce poate fi mai plăcut într-o clasă de elevi decât lecții creative, activități interactive, spontaneitate, obiective atinse și elevi implicați? Însă, pe lângă această istețime apare și o agitație aparte, o agitație care provoacă o anumită libertate de exprimare a elevului determinându-l să facă pur și simplu ceea ce dorește el. Având la rândul meu doi copii am înțeles că o viață fără reguli bine stabilite nu poate fi nimic altceva decât un...haos! Astfel că, unele dintre lucrurile cele mai importante pe care un dascăl le face atunci când își cunoaște elevii pentru prima dată este să stabilească reguli clare!
Ce ne facem însă atunci când în clasa noastră se află elevi care deranjează ora și la care majoritatea metodelor de liniștire nu funcționeaza? Astfel de elevi ne creează uneori mari probleme atât în sala de clasă cât și în școală. Și atunci ce facem? Din punctul meu de vedere, a-l exmatricula sau a-l transfera la o altă școală nu mi se pare o soluție, așa cum s-a întâmplat în multe școli atât din țara noastră cât și în alte țări. Spun aceste lucruri din perspectiva de părinte dar și de cadru didactic. Cea mai bună și primă soluție este ACCEPTAREA! Da, acceptarea pentru că acești elevi cu probleme de comportament de cele mai multe ori sunt marginalizați când de fapt ar trebui să fie acceptați. Îi acceptăm, dar cum îi disciplinăm astfel încât să ne putem desfășura lecțiile? Ajungem așadar la titlul acestui articol ceea ce reprezintă de fapt tehnici care au funcționat în sala mea de clasă.
Atunci când gălăgia predomină în clasă aștept câteva secunde să mă asigur că toți elevii mă văd, și, dintr-o dată îmi ridic mâinile deasupra capului pentru a forma o căsuță. Acestei metode i se mai spune și ” Căsuța liniștii”. Elevii au tendința să imite ceea ce face dascălul și imediat clasa se va umple de căsuțe liniștite și, cu un ton ferm dar cald încep a-mi anunța tema lecției. Nu folosesc argumente de genul: ” Haideți cu toții să facem liniște/ Haideți să facem căsuța liniștii!” Pur și simplu ridic mâinile iar ei poate de curiozitate le ridică la rândul lor. Însă ce ne facem când această metodă devine plictisitoare pentru ei și pur și simplu nu mai funcționează în niciun chip? Ca orice cadru didactic implicat, desigur, mai căutăm și alte metode interesante și captivante. Una dintre preferatele mele este metoda ”Pam, pam”. Prin cântec, dascălul va spune ”Pam, pa-ra-ram-pam...” iar copiii vor continua ”pam-pam”. Sunt încântați și uneori continuăm pe diferite voci. Apoi ne putem începe, sau continua lecția. Voi enumera acum și alte metode ușoare și plăcute de captare a atenției:
Întreabă și răspunde;
Eu spun ”One, two, three, eyes on me”, elevii spun: ” One, two, eyes on you!”
Eu spun tare: ”Clasaaaa”, elevii spun tare ”daaaa”; Eu spun în șoaptă: ”Clasaaa”, elevii spun în șoaptă: ”daaa” + diferite variante ale vocii;
Numărătoarea inversă 10, 9, 8...
Repetăm regulile clasei: Ochii la vorbitor, Gura este tăcută, Urechile ascultă, Mâinile sunt goale, Stăm jos liniștiți
Jocul imitației: ”Simon spune”; ”Îngheață/dezgheață”
Gimnastică 3-5 minute
Și nu în ultimul rând: să le lăsăm TIMP să se liniștească pentru că, la fel ca și noi, au nevoie de timp să se liniștească, să se așeze, nu se pot calma imediat ce intră în clasă.
Sunt felurite metode care ne ajută pe noi dar mai ales pe copii să fim receptivi, liniștiți. Atunci când o lecție este întreruptă iar dascălul este nevoit să ridice tonul aceea nu mai este o lecție eficientă și astfel predarea nu mai poate aduce elevii la finalul obiectivelor și la îndeplinirea acestora. Astfel încercăm să ne păstrăm cumpătul, fermitatea, încercăm să fim cât mai creativi astfel încât elevii să rămână atenți pe parcursul activităților noastre.

Profesor învățământ primar Stăvaru Andra Gabriela, Școala Gimnazială Theodor Aman, Câmpulung Muscel, județul Argeș

Bibliografie:
Facebook - Predăm fain all the time
How to make a noisy class quiet - Classroom Management Strategies for teachers with a loud class (youtube.com)
Ross W. Green, Cum sa imbunatatim disciplina copiilor la scoala?, Editura Orizonturi, București, 2014

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 37 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

347 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN