Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Educatie in gradinita fara ziduri, activitati outdoor

Învăţământ preşcolar | Toate disciplinele

Propus de: 2671121173172 | 19.06.2017 14:39 | Revista cadrelor didactice nr. 40/2017 | 2686 vizualizări

Activitatile outdoor.

Activităţile de tip outdoor
Prof.Georgeta Palade
Gradinita Torcesti
Loc. Umbraresti, jud. Galati

,, Natura poate să-ţi slujească de carte, de profesor, de povăţuitor.
Ea te cheamă, ea îţi procură, cu mici mijloace, tot ceea ce vei avea nevoie
mai târziu. Nu închide această mare carte plină de învăţături înţelepte, nu o neglija
pentru celelalte cărţi în care se cuprind numai strofe din cântarea întreagă ce stă înaintea ta.’’
(Ion Simionescu )

Educaţia în aer liber îşi are originea în multe iniţiative apărute în ultimii 150 de ani: taberele de corturi, cercetăşia întemeiată în 1907 de englezul Robert Baden Powell, şcolile în pădure din Danemarca, Suedia, şcolile şi mişcarea Outward Bound înființate de Kurt Hahn .
,,Există mai mult în tine decât crezi!” era motto-ul după care se ghida Kurt Hahn, pionier al educației experiențiale, fondatorul primei școli de Educație Experiențială Outdoor – Outward Bound – in 1941.
John Dewey din SUA, o personalitate marcantă a pedagogiei mondiale și părintele educației experiențiale susținea învățarea prin practică, sau a învăța făcând, punând copilul în situația de a-și disciplina impulsurile cu ajutorul experiențelor educative.
În ce cadru învăt?
Programele de Educație Outdoor se desfășoară în natură, în mediu natural și finalitatea acestora o reprezintă schimbările vizibile produse la nivelul comportamentului participanților. Din acest motiv, Educația Outdoor are un caracter nonformal.
Cum învăț?
În Educația Outdoor copilul învață totul în mod practic, activ, prin experiențe personale la care mai apoi reflectă pentru a extrage învățăturile. Acest mod de învățare, caracteristic Educației Outdoor, se numește Experiențial : Înveți cu creierul, mâinile și inima!
Un vechi proverb chinezesc accentuează eficiența Educației Experiențiale:
“Ce aud – Uit, Ce văd – Îmi amintesc, Ce fac – Înțeleg”.
Specialiștii spun că: “ne amintim 20 % din ceea ce auzim, 30 % din ceea ce vedem și
90 % din ceea ce facem.

Procesul Educației Outdoor poate fi sintetizat în următoarea frază:
Participantul este plasat într-un mediu fizic și social unic, mai apoi primește un set de
provocări și probleme care într-o primă fază duc la apariția stresului, însă mai apoi, prin perseverență, abilități și competențe învățate, acestea sunt rezolvate, acest fapt determinând autocunoașterea și dezvoltarea personalității.
Ce învăț?
Educația Outdoor se adresează tuturor celor trei nivele de învățare:
nivelul acumulărilor de cunoștințe (Cognitiv);
nivelul deprinderilor fizice (Motric);
nivelul individualizării unor trăsături de comportament (Afectiv).
În funcție de activitățile alese, obiectivele unui program de Educație Outdoor pot face parte
din oricare aceste trei categorii. Astfel, copiii pot învăța mai multe lucruri despre
mediul înconjurător în care ne desfășurăm activitatea, relațiile dintre componentele acestuia și cum pot să- și aducă aportul la protejarea lui; propria persoană, propriile limite si cum le pot depăsi, comunicarea si colaborarea eficace în cadrul unui grup, notiuni elementere în sporturi montane etc.
Scopul urmărit în activitățile outdoor este de a dezvolta personalitatea fiecărui participant.
Ce este Educația Outdoor?
În sens larg, am putea spune că Educația Outdoor reprezintă procesul educațional care are loc într-un cadru natural.
În sens restrâns Educația Outdoor reprezintă suma acțiunilor întreprinse de personalul calificat (formatori, profesori, instructori, etc.), într-un mediu natural, folosind metode experiențiale, pentru a produce schimbări la nivelul abilităților fizice, intra și interpersonale si al comportamentului fața de mediu, în rândul participanților.
Activităţile de tip outdoor sunt activităţi de educaţie nonformală, menite să familiarizeze copiii cu natura şi să le formeze deprinderi şi priceperi de cunoaştere prin experienţă, bazându-se desigur pe cunoştiţele dobândite în activităţile de educaţie formală.

EDUCAŢIA OUTDOOR – educaţie nonformală
oferă posibilitatea contactului direct cu natura;
reprezintă o puternică sursă de experienţe de învăţare într–un mediu relaxant, liber,
fară constrângeri, inspiraţional;
asigură un climat motivaţional copiilor cu dificultăţi în învăţare;
formează abilităţi de cooperare, colaborare, comunicare, învăţarea activă;
educă adaptabilitatea, flexibilitatea, iniţiativa, autonomia, asumarea responsabilităţii.

Prin activitățile outdoor cadrul didactic trebuie:
să stimuleze potențialului creativ al fiecărui copil;
să încurajeze inițiativele lui, ingeniozitatea, curiozitatea;
să favorizeze stabilirea unor relații care să nu exagereze prin autoritate;
să ofere ocazii copilului de a lua singur decizii;
să stimuleze încrederea în sine într-o atmosferă de comunicare liberă.

BIBLIOGRAFIE:
M.E.N. Curriculum pentru invătământul preșcolar, București, 2008
M.E.N., Scrisoarea metodică pentru învățământul preșcolar, București
Lifelong Learning Programme, Manual de Educație Outdoor, 2013

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 51 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

321 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN