Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Educația tehnologică și abilitățile practice, rolul lor în învățământul românesc

Învăţământ gimnazial | Educatie tehnologica

Propus de: doina_boitor | 09.06.2021 19:57 | Revista cadrelor didactice nr. 73/2021 | 2503 vizualizări

Educația tehnologică reprezintă o dimensiune a educației, dar
și a culturii generale a omului contemporan, deoarece tehnologia
face parte din viața cotidiană a acestuia.

Educația tehnologică și abilitățile practice,rolul lor în
învățământul românesc

Educația tehnologică reprezintă o dimensiune a educației, dar
și a culturii generale a omului contemporan, deoarece tehnologia
face parte din viața lui cotidiană, însoțindu-l pretutindeni: la
locul de muncă, acasă, pe stradă, în orice domeniu de
activitate.
Trăim într-o lume a tehnologiei, în care progresele științifice
și tehnice, informatizarea industrială, trcerea de la tehnologia
forțată la cea modernă, impune o educație și o mentalitate
tehnologică nouă.
Tehnologia reprezintă un ansamblu de procese și operații la
capătul cărora se obține un anumit produs, un anumit rezultat. Ca
știință, tehnologia studiază formele, metodele și mijloacele de
prelucrare a materiilor prime și materialelor, în vederea
obținerii unor produse în diferite domenii de activitate.
Rezultatele activității tehnologice sunt răspândite în toate
domeniile de desfășurare a activităților umane, scopul
esențial al tehnologiei fiind tocmai acela de a asigura noi
mijloace materiale , care să ducă la obținerea de produse de
calitate superioară, cu un consum redus de materie primă, surse de
energie și resursă umană.
Educația tehnologică este o disciplină școlară de cultură
generală, cu o contribuție importantă în orientarea și
aplicarea cunoștințelor teoretice în practică, în diferite
domenii de activitate și de cunoaștere, lărgind viziunea privind
orientarea școlară și profesională, a fiecărui adolescent.
Scopul educaţiei tehnologice este acela de a forma şi dezvolta
personalitatea celui educat, printr-o educaţie intelectuală
profundă, pe baza căreia elevul să pună în practică,toate
cunoștințele teoretice dobândite.
,,Educaţia tehnologică și aplicațiile practice”, este o
disciplină extrem de importantă pentru viitorul oricărui elev,
oferindu-i acestuia o minimă cultură generală tehnică, atât de
necesară în lumea progresului rapid al tehnologiei în care
trăim.
Ea determină totodată, dezvoltarea creativitații, a spiritului de
observație, a curiozității față de tot ceea ce tehnologia pune
la dispoziția omului.
Modulele din care este alcătuită disciplina, oferă spre studiu
elevului o sferă largă de domenii de activitate, dându-i
acestuia ocazia să-şi descopere abilităţile, înclinaţiile,
vocaţia pentru un anumit domeniu. Astfel, educația tehnologică
vine în sprijinul absolventului de clasa a VIII-a, în ceea ce
privește orientarea școlară și profesională, știut fiind
faptul că în gimnaziu este aproape inexistentă, iar elevii trec
la nivelul liceal fără a ști prea bine ce li se potrivește.
Disciplina ,,Educaţia tehnologică și aplicațiile practice”,
este o componentă a Curriculum-ului naţional, născută din
raportul omului modern cu tehnologia, menită să cultive credinţa
în puterea şi frumuseţea ştiinţei, este o disciplină
obligatorie în planul de învăţământ pentru clasele I –VIII.
Educaţia tehnologică oferă competenţe care nu sunt abordate la
nici o altă disciplină studiată:
- Descrierea elementelor mediului construit şi funcţionalitatea
acestora;
- Realizarea de produse simple cu respectarea normelor de calitate,
securitate şi sănătate în muncă şi protecţia mediului;
- Aplicarea unor soluţii pentru înlăturarea
disfuncţionalităţilor din mediul apropiat;
- Identificarea si selectarea produselor alimentare în funcţie de
informaţiile de pe ambalaj
- Asigurarea condiţiilor de preparare a mărfurilor alimentare în
funcţie de caracteristicile de calitate ale produselor;
- Analizarea legăturilor între activităţile de obţinere a
produselor alimentare şi meseriile /profesiile specifice;
- Identificarea efectelor tehnologiilor de obţinere a materiilor
prime, a semifabricatelor şi a produselor finite asupra mediului
şi societăţii.
În cadrul orelor de Educaţie tehnologică și aplicații practice,
elevii dobândesc deprinderi şi cunoştinţe esenţiale, necesare
în viaţa de zi cu zi, cunoştinţe extrem de necesare şi pentru
varianta în care elevii vor opta pentru continuarea studiilor în
învăţământul profesional.
Dacă pentru elevii de clasa a VIII-a, care se îndreptă către
licee cu profil uman, cunostințele dobândite la Educație
Tehnologică , sunt singurele cunoștinte tehnice studiate în
școală, deoarece în liceu ei nu vor studia astfel de discipline,
pentru cei care vor urma filiera tehnologică, cunoștinele
acumulate la Educație Tehnologică, reprezintă un bogat bagaj de
cunoștințe, care va asigura asimilarea mult mai ușoară a noilor
conținuturi ale disciplinelor tehnice , studiate in liceu.
Și pentru că nimic nu funcționează mai bine ca școala prin
experimente și nimic nu poate stârni întrebări și pasiuni,
decât atunci când vezi și experimentezi, abilitățile practice,
ca parte componentă a educației tehnologice pentru
învățământul primar și gimnazial, se impune ca o cerință de
bază în ceea ce privește formarea de capacități și deprinderi
practice, de punere în practică a cunoștințelor dobândite, de
pregătirea profesională a elevilor și deschiderea unor noi
orizonturi cu privire la orientarea școlară și profesională.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 43 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

328 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN