Şcoala cu
bune practici

46 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Comunicarea educaţională cu ajutorul calculatorului

Învăţământ gimnazial | Informatica si TIC

Propus de: MirelaVisan81 | 31.03.2024 21:50 | Revista cadrelor didactice nr. 101/2024 | 62 vizualizări

Articolul prezintă principalele aspecte ale comunicării dintre
profesor și elev în context educațional prin intermediul
calculatorului.

Comunicarea educaţională cu ajutorul calculatorului

Procesul de comunicare presupune transferul de informaţie dintre
emiţător şi receptor. În contextul educaţional emiţătorul
este profesorul şi receptorul este elevul.
Astăzi, utilizarea calculatorului şi a Internetului a devenit un
mijloc de comunicare, deci şi un mijloc de comunicare în scop
educaţional. Acest lucru se realizează prin intermediul
forumurilor educaţionale, a poştei electronice şi a
conferinţelor.
Procesul achiziţionării cunoştinţelor este elaborat şi condus
de către profesor astfel încât acesta să corespundă
capacităţii interlocutorului de a prelua mesajele, de a le
prelucra şi de a le dezvolta în modul său propriu. El are sarcina
de a proiecta şi de a dirija circuitul conţinuturilor şcolare,
dar şi sarcina de a favoriza circuitul conţinuturilor
afectiv-emoţionale şi atitudinale care se degajă în condiţiile
interacţiunii directe.

Datorită faptului că utilizarea calculatorului a devenit un lucru
prezent în toate activităţile de astăzi, utilizarea acestuia în
sistemul educaţional ca mijloc de comunicare între profesor şi
elev a devenit un lucru obişnuit şi foarte des utilizat.
Interacţiunea dintre profesor şi elev, se realizează astfel,
prin selecţia corespunzătoare a unităţilor de comunicare ale
Internetului: poşta electronică sau e-mailul, forumurile
educaţionale, conversaţia sau videoconferinţa.
Tot cu ajutorul calculatorului şi a Internetului profesorul poate
folosi metode de instruire online precum: baze de date online
utilizate în comun, jurnale online, aplicaţii online, grupuri de
interese online, interviuri, dezbateri, simulări şi jocuri,
studii de caz, grupuri de discuţii, forumuri,
proiecte de grup.

Comunicarea bidirecţională dintre profesor şi elev. În cazul
celor mai multe sisteme de predare-învăţare la distanţă,
supunerea la cererile de verificare, evaluare şi feedback este
importantă. Cercetările arată că timpul de verificare în
clasă poate avea efecte distructive asupra structurii disciplinei.
Deseori elevii trebuie să aştepte prea mult pentru a putea primi
ajutor atunci când întâlnesc dificultăţi de învăţare
Într-o oarecare măsură, folosirea telefonului s-a dovedit utilă
în aceste situaţii, dar sistemele de conferenţiere prin
calculator funcţionează mai eficient. Elevii pot, de exemplu, să
pună întrebări oricând fără intervalul de aşteptare necesar
distribuirii corespondenţei. Se pot lua în consideraţie şi alte
soluţii care introduc o organizare mai flexibilă a consultanţei
şi evaluării. Răspunsurile elevilor pot fi puse la dispoziţia
tuturor cursanţilor înainte sau după termenul limită acordat
rezolvării problemei. Testele computerizate pot fi incluse în
sistemele online ca substitut pentru verificările tradiţionale
offline. La un nivel educaţional mai înalt, comunicarea
bidirecţională prin e-mail poate fi utilizată în orientarea
proiectelor individuale ale elevilor.

Conferinţele pot avea aceeaşi funcţie ca şi anunţurile în
lecţiile frontale. Profesorul poate să introducă lecturi, termene
limită, materiale de rezervă şi consultanţă pentru materialele
prezentate. Avizierul electronic funcţionează permanent şi este
accesibil şi celor care au participat la curs, şi celor care au
lipsit. Avizierul electronic funcţionează permanent şi este
marcat automat cu date. Datorită caracterului său interactiv,
avizierul electronic prezintă avantaje faţă de anunţurile din
clasele frontale, precum şi fată de conversaţiile telefonice
dintre elev şi profesor sau întâlnirile dintre elev şi profesor.
Astfel lecţiile sunt înlocuite cu activităţi de proiect,
utilitarele pot fi folosite pentru activităţile de colaborare şi
comunicare online, profesorul poate interacţiona periodic cu elevii
pentru a le ghida activitatea.
Utilizarea acestor modalităţi de comunicare devin eficiente
datorită faptului că nu mai este necesară întâlnirea fizică a
persoanelor implicate în conversaţie, se poate realiza mult mai
uşor schimbul de informaţii, de opinii, se pot rezolva mult mai
uşor proiectele de grup, se poate realiza o comunicare mult mai
eficientă atât între elev şi profesor cât şi între elev şi
ceilalţi elevi implicaţi în realizarea de proiecte şi de
activităţi educaţionale, în rezolvarea unor probleme.
Utilitarele folosite la conferinţe trebuie să dispună de chat,
telefonie, capacităţi audio-video, colaborarea de documente:
Skype, aplicații precum Google Meet, Zoom, Teams platforma Google
Classrom, Adservio, Kinderpedia sunt cele mai des utilizate în
acest scop.

Utilizarea conferinţelor pe teme educaţionale este de un real
folos elevilor şi profesorilor, facilitând comunicarea elev-elev
şi elev-profesor chiar şi atunci când aceştia nu se pot
întâlni fizic. Datorită faptului că majoritatea elevilor şi
profesorilor au acum acces la un calculator conectat la Internet,
acest mod de comunicare educaţională este din ce în ce mai des
folosit în practica educaţională de actualitate.

Bibliografie:

1. „Didactica: teoria instruirii”, Ioan T. Radu, Liliana
Ezechil, Editura Paralela45, Piteşti, 2006
2. „Instruirea asistată de calculator: didactică
informatică”, Adrian Adăscăliţei, Editura Polirom, Iaşi, 2007
3. „Pregătirea psihopedagogică. Manual pentru definitivat şi
gradul didactic II”, Dan Potolea, Ioan Neacşu, Romiţă B. Iucu,
Ion-Ovidiu Pănişoară, Editura Polirom, Iaşi, 2008

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 37 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

354 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN