Şcoala cu
bune practici

46 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

ANTI FAKE NEWS

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: SymonaB | 25.08.2021 14:34 | Revista cadrelor didactice nr. 78/2021 | 470 vizualizări

Ştirile false ne afectează viaţa mai mult decât credem. In multitudinea de informaţii pe care le primim zilnic este dificil să facem distincţia între realitate şi ficţiune. De aceea formarea şi menţinera unei gândiri critice devine o necesitate.

ANTI FAKE NEWS
Autor: BARBU SIMONA
Şcoala Gimnazială „Alexandru Ioan Cuza”, Brăila

Știrile false nu sunt un fenomen nou, ci au existat, poate sub alte nume, de când a început lumea. Dar ceea ce este nou este comportamentul nostru în lumea digitală, ușurința și viteza cu care putem transmite informații și nu în ultimul rând numărul mare de oameni la care putem ajunge prin intermediul rețelelor sociale. Acestea ne afectează viața mai mult decât credem și vrem să recunoaștem. Unele dintre convingerile noastre provin din articole, imagini, videoclipuri, care, odată ajunse în mediul online, ne fac să reacționăm impulsiv. Adesea le distribuim pentru că ne impresionează, fără cea mai mică intenție de a verifica și evalua veridicitatea conținutului, credibilitatea sursei sau originea materialului.
Știrile false nu pot fi deloc știri - nu se limitează la domeniul jurnalismului, ci se referă la un întreg ecosistem informațional, mai ales în mediul digital. După cum sugerează și numele, “fake news” înseamnă știri false. Doar că lucrurile, în realitate, nu sunt atât de clare, atât de „alb-negru”. Putem vorbi despre ştiri pot fi total neadevărate sau parțial adevărate. Evident, o poveste neadevărată pleacă de la o poveste inventată, menită să atragă atenția cititorului și deseori, să inducă un anumit comportament. Cele parțial adevărate, se bazează doar pe un procent mic de adevăr, dar care nu sunt prezentate 100% corect. De exemplu, dacă o știre citează doar un fragment dintr-o declarație a unei persoane publice, se poate creea o imagine falsă a întregului context.
Fie că există intenția de a induce în eroare un anumit public sau dacă este pur și simplu o greșeală nevinovată, efectele pot fi la fel de dăunătoare. Distribuirea acestor informații de către un utilizator, chiar și cu intenții bune, dar fără experiență adecvată în evaluarea conținutului, poate deveni o sursă de dezinformare și poate duce la formarea unei opinii generale care nu are o bază reală.
Este foarte adevărat că în multitudinea de informații pe care le primim zilnic, este destul de dificil să facem distincția între realitate și ficțiune. De aceea, menținerea unei gândiri critice în fața unei multitudini de informații devine o necesitate.
Iată câteva recomandări simple pe care fiecare dintre noi le putem pune în practică înainte de a distribui informații online:
- Abordaţi cu gândire critică orice informație pe care o primiți, mai ales în situația în care nu poate fi verificată, când evenimentele despre care citiți nu vă sunt cunoscute.
- Păstrați-vă sub control reacțiile emoționale - una dintre caracteristicile știrilor false este inducerea unor emoții precum frica, furia, compasiunea etc.
- Este esenţial modul în care interpretați informațiile - accesați diferite puncte de vedere, din mai multe surse, pentru a beneficia de informații cât mai complete.
- Verificați credibilitatea sursei și modul în care sunt prezentate informațiile. O știre credibilă prezintă întotdeauna o mulțime de fapte, statistici, declarații oficiale, citează experți, etc.
- Nu fiecare imagine prezintă adevărul. Alăturarea unei imagini sugestive la un articol despre un anumit eveniment, are menirea de a impresiona cititorul, de a genera un anumit comportament, o anumită reacție emoțională. Puteți utiliza opțiunea din Google de căutare inversă a imaginii pentru a verifica.
- Niciodtă să nu fiţi 100% siguri.

Citate despre ştirile false:

- „ Efectul știrilor este mai important decât adevărul său ” Alexandru Bordian, Casa Inglezi
- „ Oamenii înșelători adoră știrile false, deoarece le fac realitatea să pară legitimă (și, prin urmare, mai profitabilă) ”, Michael Corthell
- „Nu contează ce scrii, contează cine citește, nu contează dacă este adevărat, contează cine crede” Dani J. Caile, Gubacsi Dulu: Book1
- „Credeți jumătate din ceea ce vedeți și nimic din ce citiți online”. Pablo Reyes
- „Știrile false sunt ca gheața, odată ce intră în contact cu căldura adevărului, se topesc rapid și se evaporă brusc.” Oche Otorkpa
- „Numai persoanele false apreciază știrile false” Oche Otorkpa
- „Este mai bine să fii neinformat decât dezinformat. Mă îndoiesc chiar și de unele dintre pozele pe care le văd în ziare. ” Orville Hubbard
- „Bolile virale sunt mai puţin contagioase decât zvonurile care devin virale în mass-media. Știrile false cauzează mai multe probleme societății. ” Srinivas Mishra

Bibliografie
https://www.sri.ro/assets/files/publicatii/awarene https://www.ifla.org/files/assets/hq/topics/info-society/images/romanian_-_cum_sa_ochesti_o_stire_falsa.pdfss-fake-news.pdf
https://mediastandard.ro/cum-putem-identifica-stirile-false-un-scurt-ghid-practic/
https://www.moldcell.md/files/Policies/Ghidul%20siguran%C8%9Bei%20copiilor%20pe%20internet.pdf

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 39 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

337 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN