Ionela Neagoe, director al C.N. Gheorghe Lazăr, București, despre Dove – Ai încredere în tine: „Stima de sine și relațiile bazate pe încredere sunt calea către succesul personal și profesional”

Din ce în ce mai multe școli recunosc importanța programelor de educație socio-emoțională pentru elevi, înțelegând că echilibrul emoțional este esențial pentru rezultatele școlare ale copiilor.

Programul „Dove – Ai încredere în tine” este un astfel de program, dedicat încurajării respectului de sine și încrederii în propriul corp în rândul copiilor și adolescenților. Programul a fost lansat în 2004 la nivel global, fiind implementat în acest an în 7 școli din România. Printre școlile care au participat la programul pilot s-a numărat și Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București. Ionela Neagoe, director al Colegiului Național „Gheorghe Lazăr”, ne-a răspuns la câteva întrebări despre această experiență, despre problemele întâmpinate și despre motivele pentru care acest program ar trebui să fie adoptat de cât mai multe instituții de învățământ.

1. Dumneavoastră aveți deja experiența implementării proiectului pilot al programului “Dove – Ai încredere în tine”, la nivelul întregii școli. Puteți descrie etapele concrete ale implementării programului educațional pentru cadrele didactice sau directorii care se pregătesc să îl deruleze în școlile lor?

Primul pas a fost să avem discuții introductive despre proiect cu părinții și cu profesorii.
Părinții au semnat acordurile de participare a copiilor la cursuri, apoi a fost organizat trainingul pentru profesori. Trainerii de la Dove au ținut un atelier copiilor (sesiunea unică) apoi profesorii au făcut la clase cele 3 sesiuni, unii au făcut chiar mai multe ( 5 sesiuni).
Pentru că vorbim de stima de sine și pentru că elevul are nevoie să lucreze într-un mediu de încredere, copiii au avut posibilitatea de a alege profesorul la ale cărui sesiuni de lucru au participat.

2. Care au fost reacțiile elevilor – pozitive și/sau negative - în timpul și în urma programului „Dove – Ai încredere în tine”? Dar reacțiile cadrelor didactice și ale părinților?

Copiii au primit cu multă deschidere cursul, pe de o parte pentru că este o perioadă dificilă în care mediul online a generat tot felul de trăiri, emoții, pe care unii dintre ei le gestionează greu, pe de altă parte, pentru că fișele de lucru sunt provocatoare, iar filmulețele folosite la ore sunt sugestive și ilustrează sau exemplifică situații la care sunt și ei expuși.
Pentru profesori, programul a venit cu soluții pentru a le fi elevilor un sprijin, pentru a se înțelege și descoperi chiar ei înșiși, deoarece, realitățile prezentate duc inevitabil către introspecție. Au aflat metode inedite de a interacționa cu elevii, ghidurile fiind foarte accesibile și susținute de exemple.
La părinți s-a observat conștientizarea trăirilor propriilor copii, o mai mare apropiere de aceștia, o dorință de a afla cum să gestioneze anumite situații.

3. Care au fost cele mai frecvente probleme întâmpinate de cadrele didactice care au desfășurat acest program?

La elevi, s-a observat la unele discuții un disconfort în a vorbi despre anumite aspecte personale. La unii părinți s-a observat ideea că au o relație perfectă cu copiii și nu e nevoie să discute mai mult, sau chiar faptul că nu le place să se vulnerabilizeze.

4. Ce sfaturi ați oferi cadrelor didactice care decid să implementeze acest program pentru a obține rezultate cât mai bune cu elevii lor?

Sfatul este să primească programul cu multă deschidere și să îl vadă ca pe o oportunitate de învățare, să exerseze empatia și să creeze acel mediu de încredere care să îi facă pe copii să discute despre problemele abordate. De asemenea, să descopere metode de a ajunge mai aproape de copii și de a le înțelege psihologia.

5. Care credeți că au fost cele mai importante beneficii sau schimbări pozitive aduse de acest program în rândul elevilor și cadrelor didactice?

Cele mai importante beneficii au fost la nivel de comunicare și relaționare. De asemenea, la nivel de conștientizare de sine și de valorificare a calităților pentru dezvoltarea personală. În plus, eu personal, consider că programul m-a făcut să mă uit cu mai multă îngăduință la mine și să înțeleg că am nevoie să fiu mai aproape de propriii mei copii și să înțeleg și mai bine că stima de sine și relațiile bazate pe încredere sunt calea către succesul personal și profesional.

6. Veți repeta aceste ateliere și în următorii ani școlari? Ce ați schimba pe viitor, din punctul de vedere al implementării, astfel încât să creșteți eficiența și beneficiile atelierelor?

Da. Cu siguranță le vom repeta, pentru că materialele sunt provocatoare, foarte accesibile și contribuie la construirea de relații sănătoase în școală și acasă.
În ceea ce privește implementarea, din punctul meu de vedere a fost totul bine. Aș propune, în schimb, pentru a beneficia și de avantajele aduse de mediul online, poate și un schimb de profesori, între școli, adică profesori de la Lazăr să țină atelierele cu copii din altă școală. Ar fi provocator.

7. Ce ați răspunde unui părinte sau unui profesor sceptic cu privire la importanța sau utilitatea unui program dedicat încrederii adolescenților în propriul corp?

I-aș răspunde așa: Oricât de greu ți-ar fi să accepți, multe din programele noastre de viață vin din copilărie, mai ales din zona încrederii. Generația “fulgilor de nea” nu trebuie privită din perspectiva hărții noastre mentale, ci din perspectiva celor care înțeleg  influența mijloacelor de socializare și a informațiilor la care sunt expuși zilnic acești copii. Nu este despre tine, este despre ei. Fii aproape de ei, înțelege-i, ajută-i să cunoască și să se cunoască și vor fi cei care mâine vor străluci.

8. Din experiența dumneavoastră, care credeți că este factorul cel mai important când vine vorba de succesul unui astfel de program în școli?

Ghidurile sunt atât de accesibile la nivel de înțelegere a conținutului și a metodelor de lucru, încât succesul, în opinia mea, ține doar de atitudinea profesorilor.

Puteți organiza și dumneavoastră atelierele de încredere în sine în clasa sau școala dumneavoastră. Aflați mai multe despre programul „Dove – Ai încredere în tine” accesând acest link, iar dacă aveți întrebări referitoare la implementarea programului la nivelul întregii școli, despre acordul cu școala sau diplomele pentru profesori, le puteți trimite la adresa de email delia.constanda@imagepr.ro.

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: intuitext | 14.06.2021 20:06 | 2083 vizualizări

Aflați mai multe despre Dove Ai Incredere In Tine

Ateliere de încredere în sine. Descărcați ghidul profesorului și planurile de lecție

intuitext | 31.05.2021

2 comentarii

Atelier pentru ora de dirigenție. 60 de minute pentru creșterea încrederii în sine a elevilor

intuitext | 19.05.2021

0 comentarii

Cum organizați un atelier de creștere a stimei de sine pentru elevi

intuitext | 10.05.2021

0 comentarii

Încrederea în sine se învață și la școală. Află cum de la specialiștii programului „Dove - Ai încredere în tine”

intuitext | 15.04.2021

4 comentarii

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 20 evenimente

«IULIE 2021»
LuMaMiJoViSaDu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


modelaj si constructii plane

Propus de: baghii

Sondajul zilei

Care credeți că sunt cauzele predominante ale eficienței scăzute a procesului de predare-învățare-evaluare desfășurat online?

139 voturi | 6 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: cristeadianaromana Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN