Şcoala cu
bune practici

48 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Interviu cu domnul profesor universitar Cătălin Liviu Gherghe, coordonator al lotului olimpic național de Matematică

Până pe data de 10 mai 2024, elevii pasionați de matematică sau informatică se pot înscrie la concursul MateInfoUB, care le poate asigura un loc în cadrul Facultății de Matematică și Informatică din cadrul Universității București.

Domnul profesor universitar Cătălin Liviu Gherghe, decan al Facultății de Matematică și Informatică din cadrul Universității din București și coordonator al lotului olimpic de matematică al României, este și organizatorul concursului. Am avut bucuria să îi adresăm câteva întrebări despre această inițiativă, dar și despre nevoile și provocările actuale ale profesorilor de matematică din țara noastră.

Printre inițiativele dumneavoastră se numără și concursul MateInfoUB, dedicat elevilor de clasa a XII-a, aflat acum la ediția cu numărul 4. Ne puteți spune mai multe despre cum a luat naștere ideea acestui concurs?

În anul 2021, când, din pricina pandemiei, părea că iarăși vom avea admitere pe bază de dosar (lucru care nu mai putea fi acceptat în Facultatea de Matematică și Informatică, Universitatea din București), urmând modelul ONGM (Olimpiada Națională Gazeta Matematică), organizată de Societatea de Științe Matematice din România în parteneriat cu Intuitext), am hotărât să organizăm un concurs al facultății (îmi doream de mult acest lucru :) ) . A fost anul când ministerul nu a mai organizat olimpiade, iar ONGM a fost singura olimpiadă organizată  în acel an alături de OSEPI (care a urmat modelul matematicii). Și a fost să fie MateInfoUB, prima ediție :).

Care sunt condițiile care asigură concurenților la concurs un loc la facultate fără admitere? Câte locuri sunt oferite astfel în fiecare an?

Metodologia de admitere în Facultatea de Matematică și Informatică, Universitatea din București, chiar dacă este (cam) stufoasă (glumesc uneori că acesta este primul test de intrare la facultatea noastră, parcurgerea și înțelegerea metodologiei :) ), explică destul de clar în ce condiții un elev poate fi admis fără examen. Una dintre modalități este să fie premiant la concursul MateInfoUB. Mai exact, dacă un elev obține premiul 1 sau 2 la concurs (la oricare dintre cele două secțiuni; de matematică sau de informatică) poate fi admis (dacă dorește :) ) ca olimpic cu media de admitere 10.

Dacă obține premiul al 3-lea, va primi nota 10 la examenul scris din vară, urmând apoi pașii ca orice alt candidat, dar este clar cu șanse (aceștia din urmă) de 99,99% să fie admis.

Numărul de premii este dat conform regulamentului. În general, cam jumătate din participanții la cea de a doua etapă (prima etapă este online, cu subiecte grilă) obțin premii.

Contează și mențiunile (care se adaugă la un punctaj suplimentar), iar premiile se însumează (dacă sunt elevi care participă la ambele secțiuni). Sublinez că din acest an, concursul nostru a devenit concurs național, recunoscut de către Ministerul Educației.

Din experiența dumneavoastră de profesor universitar, cum a evoluat în ultimii ani interesul studenților pentru cariera didactică?

A fost o perioadă începută acum vreo 15-20  ani când am tot încercat să trag semnale de alarmă urmărind interesul studenților pentru meseria de profesor. Din păcate, au (cam) început să se vadă  și urmările.

Îmbucurător, este faptul că în ultimii ani (cel puțin observând ce se întâmplă la noi la facultate)  în jur de 15-20 de studenți din fiecare promoție doresc să devină profesori, deși..Quem Dii oderunt, paedagogum fecerunt :) . Noi am încercat să îi ajutăm organizând masterul de Matematică didactică, despre care îmi place să spun că este un adevărat master didactic și nu cel propus în ultimii ani de minister.

Care credeți că sunt cele mai frecvente nevoi ale profesorilor de matematică în România (resurse, formare pedagogică etc.), pentru a putea sprijini rezultatele elevilor la această materie?

Da, este nevoie de cursuri de formare (mastere "adevărate", apoi cursuri de perfecționare serioase). Pe "vremuri" aceste cursuri (de după absolvire) existau, se făceau periodic (indiferent de vechime), erau obligatorii și erau foarte serioase. Dar, după părerea mea, dacă dorim să se schimbe ceva (cu adevărat) în sistemul de educație, oamenii politici ar trebui să încerce să "reabiliteze" statutul profesorului în societate. Îmi aduc aminte că se spunea cu mulți ani în urmă că cei mai importanți trei oameni dintr-un "sat" sunt primarul, preotul și învățătorul. Nu neapărat programa, metodele de învățare (care sunt și ele foarte  importante, evident) sau chiar salariile sunt (așa cred eu) importante. Eu cred  că dacă s-ar face (și dacă este voința politică, cred că se poate) ceva serios în acest sens (la "statutul" profesorului), ar (re)veni mai mulți absolvenți buni la catedră. Mă gândesc că după o zi de muncă (meseria de profesor este foarte grea, dacă vrei să o faci foarte bine) mulțumirea cea mai mare a unui "educator" este să vadă  că sunt apreciați (de elevi, părinți, de societate, în general) . Din păcate, în ultimii ani se întâmplă exact invers. 

Cum credeți că ar putea fi îmbunătățit procesul prin care sunt selectați elevii cu potențial pentru performanța în matematică, dar și procesul de pregătire al acestora pentru concursuri? (de exemplu, inițiative ale Ministerului, centre de excelență în matematică etc.)

În  ultimii ani am fost alături de fenomenul olimpic din România în postura de coordonator al lotului olimpic de Matematică al României, și trebuie să spun că am facut-o cu o mare bucurie, chiar dacă am "consumat" mult timp (e drept, asumat) în detrimentul altor activități. Dacă ne uitam la rezultatele obținute în trecutul (foarte apropiat)  pot zice că selecția a fost una foarte bună și unele lucruri noi pe care le-am adus au fost cu folos. Legat de pregătire, am spus-o și o mai spun :) . De ce nu ne-am putea întoarce la acele stagii de pregătire "centralizate" în care elevii din loturile lărgite erau aduși împreună în ultimul trimestru și făceau o "școală altfel"? Cu mult mai multe ore de matematică, cu profesorii cei mai buni, cu copii reuniți din toate colțurile țării. Dar din nou, acest lucru se poate face doar cu sprijinul  (asumat) al ministerului. 

*Sursă foto:  Freepik.com

Propus de: webmaster | 26.04.2024 13:32 | 2903 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Rolul de frate mai mare

Rivalitatea intre frati

Ziua Culturii Nationale in familie

Momente de sarbatoare

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 30 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

451 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN