Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Abordarea textului informativ în manualul de Limba și literatura română, clasa a IV-a, Editura Intuitext

1. Corelarea cu programa școlară

Textul informativ corespunde programei școlare pentru clasa a IV-a (competența specifică 3.4, activitatea de învățare folosirea metodelor gândirii critice pentru explorarea textelor).

 

2. Textul informativ. Textul științific

Programa prevede, pe lângă receptarea textului literar, receptarea textului de informare, care oferă informații, aspecte din realitatea concretă, permițând elevului să găsească răspunsuri la întrebări de tipul: Despre ce suntem informați?, De către cine?, Cum?, De ce?.

 

Textul științific este cuprins în categoria textelor explicative, scopul fiind înțelegerea, iar conținutul poate fi evidențiat prin întrebări de tipul: Ce este explicat?, De către cine? Cum?, De ce?.

 

Textul Parcul Natural Bucegi, din manualul de Limba și literatura română, este prezentat ca un text de informare și nu ca un text științific. Textele științifice despre Munții Bucegi se pot găsi în manualele de Geografie a României.

 

3. Ce vizează fragmentul supus dezbaterii în presă?

Subtitlul Misterele din Bucegi anticipează intenția de comunicare prin substantivul misterele (cf. DEX- ceea ce este necunoscut, neînțeles sau nedescoperit; taină, secret, enigmă), aceea de a informa cititorul despre anumite credințe, presupuse fenomene, deci nu să ofere explicații științifice.

 

Elevii din clasa a IV-a fac conexiuni între titlu și text și deduc, pornind de la semnificația cuvintelor „mistere”, „se spune”, „probabil”, că informațiile nu sunt științifice. În plus, demersul propus în manual este coordonat de învățător, care cunoaște programa școlară și specificul textului informativ.

 

4. Utilizarea tehnicilor specifice formării gândirii critice

Textul Parcul Național Bucegi a fost ales ca suport pentru utilizarea tehnicii didactice SINELG (a se vedea cerința exercițiului 2, pag. 76), care solicită elevului să consemneze, în dreptul informațiilor citite, unul dintre simbolurile:

√ informații pe care le știai;

+ informații care contrazic ceea ce știai;

– informații noi;

? informații care nu îți sunt clare, care necesită detalii.

 

Tehnica didactică SINELG este propusă de programa școlară, fiind specifică formării gândirii critice a elevilor. Aceasta are rolul de a eficientiza lectura și de a-i deprinde pe elevi cu examinarea critică a informațiilor.

 

Paragraful Misterele din Bucegi a fost introdus special pentru ca elevii să îl încadreze în categoria informații neclare, informații care necesită discuții suplimentare împreună cu învățătorul (a se vedea cerința ex. 3, pag. 78). Scopul acestui demers este acela de a oferi elevilor clarificări și de a transmite mesajul că nu întotdeauna informațiile sunt reale.

 

Acest demers este un exercițiu prin care elevii învață, coordonați de învățător, să analizeze critic orice informație, să o supună unui scepticism constructiv. Avem încredere în competența cadrelor didactice de a utiliza tehnica didactică SINELG conform rolului ei și de a conduce discuțiile pentru a evidenția caracterul științific/ neștiințific al informațiilor.

 

Societatea viitorului este a acelora care examinează informația în mod critic, fără a se încrede și fără a se lăsa manipulați, ceea ce înseamnă că este necesar ca școala să creeze contexte și situații de învățare care să faciliteze formarea gândirii critice a elevilor.

 

5. Gândirea critică în literatura pedagogică

Abordarea propusă în manual pentru Textul informativ se bazează pe idei de referință susținute de literatura pedagogică privind dezvoltarea gândirii critice.

 

„Ceea ce le va fi necesar elevilor noștri pentru a putea trăi într-o lume aflată în continuă schimbare, va fi capacitatea de a cerne informațiile și de a decide ce este și ce nu este important. Va trebui ca ei să… descopere sensul lucrurilor întâlnite pentru prima oară, să respingă informațiile care sunt irelevante sau false.

 

…Pentru a manevra informațiile bine, elevii vor trebui să știe să aplice un set de deprinderi de gândire care să le dea posibilitatea să sorteze informația cu eficiență. …Cu alte cuvinte, ei vor trebui să gândească și să învețe în mod critic.

 

Aceasta nu se întâmplă, însă, în mod automat. Ei trebuie să fie obișnuiți să întâlnească și să proceseze informații și idei, să parcurgă un proces sistematic de analiză și reflecție critică

(Ghid pentru Proiectul LECTURĂ ȘI SCRIERE PENTRU DEZVOLTAREA GÂNDIRII CRITICE „Un cadru pentru dezvoltarea gândirii critice la diverse materii de studiu”, autori: Jeannie L. Steele, Kurtis S. Meredith, Charles Temple)

 

De asemenea, este important de știut faptul că procesul de reevaluare periodică din punct de vedere științific a manualelor  (procedură stabilită prin Contractele Cadru de achiziție a manualelor școlare) este calea prin care se poate asigura eliminarea tuturor erorilor cuprinse în aceste lucrări.

 

Totodată, vom derula cu celeritate toate solicitările de remediere a erorilor științifice care vor fi făcute în urma reevaluărilor sau pe care le vom constata în interacțiunea cu utilizatorii manualelor noastre.

 

Propus de: Editura_Intuitext | 22.01.2019 12:38 | 4267 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Rolul de frate mai mare

Rivalitatea intre frati

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 44 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

324 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN