Şcoala cu
bune practici

49 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Deontologia profesionala a profesorilor ar putea fi stabilita prin lege, începand din anul scolar 2008/2009

Profesorii ar putea avea un cod etic, din anul scolar 2008/2009, stipulat în legea privind statutul personalului didactic. Acesta le va interzice sa faca meditatii cu proprii elevi si va exclude relatiile sexuale cu acestia, indiferent daca scolarii sunt minori sau majori. Deontologia profesionala a profesorilor ar putea fi stabilita prin lege, în anul scolar 2008/2009, daca proiectele legislative initiate de ministrul educatiei Cristian Adomnitei vor fi aprobate de Parlament. Noul statut al personalului didactic stipuleaza clar interzicerea hartuirii sexuale si a relatiilor sexuale cu elevii, inclusiv a relatiilor consensuale, indiferent daca elevii sunt minori sau majori si interzicerea oricaror forme abuzive de autoritate. "E o chestiune de etica obligatorie, care trebuie sa fie si în scris. Statutul personalului didactic va stipula foarte clar care sunt drepturile elevilor si profesorilor care trebuie aparate" a declarat ministrul educatiei, Cristian Adomnitei. Adomnitei a precizat ca "anul trecut, am vrut sa luam masuri, dar nu am avut baza legala", referindu-se la cazul elevului Bogdan Costache, în vârsta de 18 ani, care s-a sinucis, în 24 mai 2007, aruncându-se de la etajul noua al blocului în care locuia profesoara cu care se banuia ca avea o relatie intima. Elevul se afla la o sedinta de meditatii pentru bacalaureat, cu profesoara de româna Corina Vasile.

Fondul clasei, strict interzis

Potrivit proiectului, în relatiile cu elevii, personalul didactic are obligatia de a asigura ocrotirea sanatatii fizice, psihice si morale a elevilor prin supravegherea permanenta a acestora pe tot parcursul activitatilor în scoala, cât si în cadrul activitatilor în afara acesteia, în vederea asigurarii securitatii tuturor celor implicati în aceste actiuni. Proiectul legislativ mai prevede interzicerea agresiunilor fizice asupra elevilor, sub orice forma, asigurarea protectiei fiecarui elev prin denuntarea oricaror forme de violenta fizica si verbala, a oricarei forme de discriminare, abuz, neglijenta sau de exploatare a elevilor si excluderea oricaror forme de defaimare si abuz (fizic, sexual, emotional, verbal sau spiritual). De asemenea, profesorilor le este interzisa fraudarea examenelor de orice tip contra bani, obiecte sau servicii, solicitarea de catre personalul didactic a unor sume de bani sau cadouri, în vederea obtinerii de catre elevi a unor rezultate scolare incorecte, traficul de influenta si favoritismul în procesul de evaluare, colectarea de fonduri de la elevi sau de la parintii acestora pentru cadouri sau pentru protocolul destinat cadrelor didactice antrenate în organizarea si desfasurarea unor activitati de evaluare. Mai mult, cadrelor didactice le sunt interzise meditatii cu proprii elevi, contra unor avantaje materiale. În ceea ce priveste principiile si normele de conduita obligatorii ale personalului didactic în relatiile cu elevii, profesorii vor fi obligati sa se îngrijeasca de asigurarea libertatii de exprimare a elevului, de excluderea din relatiile cu elevii a oricarei forme de discriminare, acordarea cu obiectivitate si profesionalism a calificativelor si a notelor si respectarea demnitatii si excluderea abuzurilor de orice fel în raport cu elevii. Profesorii vor fi obligati prin lege sa dea dovada de exigenta, corectitudine si coerenta comportamentala, sa acorde o atentie diferentiata în functie de nevoile educative ale fiecarui elev. De asemenea, în exercitarea activitatilor didactice personalului didactic îi este interzis consumul de alcool, organizarea pariurilor si a jocurilor de noroc sau utilizarea de materiale informative interzise. Sanctiunile pentru nerespectarea acestor prevederei pornesc de la avertismente si pot duce chiar si la desfacerea disciplinara a contractului de munca.

Sursa: Gardianul

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: amz | 04.01.2008 20:43 | 9283 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Trei aspecte ale rezilientei

Echilibrul emotional

Comentarii (19)

0 0

05.01.2008 12:56 mirela_nita

Daca fondul clasei este interzis,cu ce bani se vor cumpara creta ,buretii,fetele de catedra,colile necesare fiselor si testelor si alte lucruri necesare desfasurarii procesului de invatamant??? Ne va asigura toate acestea scoala unde functionam??? Hai sa fim seriosi! As vrea s-o vad si pe-asta!

0 0

05.01.2008 14:31 eiatu

stimata Mirela Nita, probabil ca elevii vor invata dupa manualele in format electronic, lectiile vor fi predate cu ajutorul calculatorului, nu vom mai folosi creta, tabla si buretii, examenele vor fi tip grila pe calculator, ce mai! Vom deveni ecologisti convinsi prin refuzul utilizarii hartiei, a caietelor, a cartilor obisnuite, ma creioanelor, pixurilor si stilourilor (care vor deveni obiecte de muzeu in fiecare scoala) pentru derularea tuturor demersurilor didactice

In cele scrise in articolul de mai sus observ aceleasi elemente cu care m-am obisnuit deja: enuntarea cu lux de amanunte a drepturilor elevilor si a obligatiilor si interdictiilor profesorilor. E drept ca se aduce vorba si de obligatiile elevilor si drepturile proofesorilor undeva, ca o informatie pierduta intr-unul din randuri...

0 0

05.01.2008 15:48 stana

Este timpul sa se puna accent pe MORALITATEA individului, cu atat mai mult a unui cadru didactic,acel individ care in ochii copilului institutionalizat,devine un MODEL de conduita ,primul cu care copilul intra in contact.Daca MODELUL ar fi pe masura alta ar fi societatea de astazi.

0 0

05.01.2008 17:10 pasare_aurel

Intrebare : Chestia cu meditatii interzise la proprii elevi este ca si legile tarii care nu trebuiesc aplicate si pentru parlamentari? Sa inteleg ca sunt interzise si orele de munca voluntara in care faci pregatire cu proprii elevi?!?!(eu am facut anul trecut 149 de ore suplimentare cu elevii clasei mele si a luat salariu de merit un alt profesor care a sarit un numar de 2 ori mai mic din numarul de ore-pe motiv ,subinteles,de pupinc.....cu seful. In scimb sunt deacord cu chestia sexuala...Ce pina acum era permisa?????!!! Sau se merge pe principiul ca nu era interzisa prin lege!!! Majoritatea profesorilor(adevarati) respecta si legile nescrise.

0 0

05.01.2008 20:19 adexahope

Legea actuala interzice agresiunile fizice asupra elevilor. Spuneti-mi si mie o scoala in care nu exista nici un prof. care sa foloseasca "vechea corectie". Cine este obisnuit sa respecte legea, o respecta indiferent daca e scrisa sau nu, iar cine este obisnuit "sa jongleze" cu legea, va jongla si in continuare! Sunt multi cei care nu respecta legea si daca nu au fost pedepsiti pana in prezent, cine garanteaza ca vor fi pedepsiti de acum inainte??!

0 0

05.01.2008 21:57 marta27

Despre drepturile profesorilor nu se vorbeste si nici despre salarizare!!Numai profesorii au obligatii!!!!Dar despre obligatiile elevilor? Nimic? Se pare ca se incurajeaza tot mai mult denigrarea profesorilor!!!Oricum, majoritatea profesorilor, constituie un model!!!Pacat ca nu are cine sa-l mai urmeze in societatea in care este apreciata latura materiala!!!!

0 0

06.01.2008 00:47 iuliana-mihaela

De meditatii nu ar mai fi vorba daca salarizarea profesorilor s-ar face intr-un mod decent.Tot timpul se aude si se scrie despre drepturile elevilor.Obligatiile lor care sunt?Drepturile profesorilor care sunt?Unde se aude de ele sau unde s-a scris?

0 0

06.01.2008 11:42 tedicoman

Observati ca raporturile dintre elev si profesor s-au inversat?Dascalul este la cheremul elevului cam in felul in care damele din cunoscuta schita a lui Caragiale se supun capriciilor lui Goe.Vom ajunge si noi sa rasplatim repetentia?Ce drept are profesorul in cazul agresarilor verbale sau fizice din partea parintilor si a elevilor?Ceea ce am citit in articolul de mai sus nu aduce nimic nou fata de ceea ce stiam deja.Speram sa vad randuri concrete referitoare la realele drepturi ale profesorilor sau la nivelul de competenta a celor care concep subiectele pentru examenele la nivel national,la competentele ministrului Educatiei care stupefiaza opinia publica etc.

0 0

06.01.2008 14:03 lililistanciu

Atunci cand se vor asigura toate cele necesare pentru calsa per elev si per profesor, nu vom mai avea de ce sa apelam la parinti. Dar sa ni se asigure nu sa le cumparam noi profesorii din salarii de mizerie. Si a pune semnul egal intre a face meditatii cu proprii elevi si a avea relatii de oricare gen , mi se pare o lipsa totala a ierarhiei valorilor .Salarizarea de mizerie a condus profesorii la munci umilitoare. Plecatul in strainate la cules de capsuni, ingijitori de copii ............cunoastem aceste aspecte? De ce pana acuma au fost permise astfel de relatii de se

accelereaza asa de tare pe idee? Cum de isi poate permite cineva sa judece o clasa prfesorala de prestigiu, dupa parerea mea, prin prisma celor intamplate in Bucuresti intre profesoara respectiva si elevul sau.

0 0

06.01.2008 18:42 professorbujor

Cadrul didactic are dreptul la toate obligatiile.Ce mai puteti a va dori!?

0 0

06.01.2008 23:02 margott

Astept ca si in domeniul sanatatii sa apara legi de genul celor pe care le propune M.Ed.C. angajatilor sai! (Pe medicul "de familie" pentru orice consultatie sau adeverinta il platesti si tariful e scris pe usa, chiar daca platesti C.A.S.-ul!)

Pentru cazuri rare, care pot exista in orice domeniu, trebuie jignite toate cadrele didactice?

Sunt convinsa ca daca s-au gandit sa interzica prin lege fondul clasei, au gasit resurse financiare (in afara de buzunarul cadrului didactic) de a asigura toate materialele necesare desfasurarii lectiilor in bune conditii! Poate vor retrage din criteriile de evaluare pe cel unde scrie de atragerea de fonduri, de sponsorizari pentru dotarea salilor de clasa!

0 0

07.01.2008 10:45 ardelean_cristina10

Sunt de acord cu margott si cu pasare_aurel,in legatura cu criteriile de evaluare.La noi in scoala s-au acordat salarii de merit in primul rand celor care atras astfel de fonduri ( persoane cu firme proprii sau cu prieteni in strainatate sau care au scos din buzunarul parintilor sume consistente pentru dotarea salilor).Daca nu indraznim sa cerem astfel de sume, ni se spune ca nu stim cum sa cerem.Si eu am facut ore de consultatii si numeroase activitati cu copiii, dar acestea nu conteaza. Primesc salarii de merit cei care nu-si fac nici macar orele, nu participa la cursuri etc.,dar isi rezolva hartiile. Si atunci, despre ce deontologie profesionala mai poate fi vorba?

0 0

07.01.2008 13:26 artenililiana

Deontologie profesionala...hm.. frumos cuvant, rau aplicat...Aveti dreptate stimati colegi, au disparut omenia si cinstea in Romania.Astazi au prioritate CEI CARE PLATESC, restul sunt vorbe...Poti intoarce o scoala pe dos, poti s-o urci pana la soare, poti s-o poleiesti cu aur.. daca nu ai acolo sus pe cineva totul e zadarnic.Parca mai ieri lucrurile stateau, totusi, mai binisor, astazi traim o amara iluzie....

0 0

07.01.2008 13:28 artenililiana

Deontologie profesionala...hm.. frumos cuvant, rau aplicat...Aveti dreptate stimati colegi, au disparut omenia si cinstea in Romania.Astazi au prioritate CEI CARE PLATESC, restul sunt vorbe...Poti intoarce o scoala pe dos, poti s-o urci pana la soare, poti s-o poleiesti cu aur.. daca nu ai acolo sus pe cineva totul e zadarnic.Parca mai ieri lucrurile stateau, totusi, mai binisor, astazi traim o amara iluzie....

0 0

07.01.2008 19:22 cocav

Fondul scolii dispare prin lege. bine foarte bine... iar dotarea salilor de clasa se va face din leafa mult prea mare a d-lor parlamentari sau din leafa mult prea mica a dirigintilor(criteriu de evaluare- atragere de fonduri).

0 0

17.01.2008 18:38 lcristy

Am 30 de ani de invatamant. In primii ani am functionat intr-o scoala dintr-un sat din judetul Botosani.Acolo, creta, buretele,coli de scris , ne erau date de la scoala care avea buget de la primarie.In fiecare dimineata imi luam creta din dulap din cancelarie.Cand am venit in judetul Olt, la 4 ani dupa absolvire, aici am gasit alta metoda. Trebuia sa te descurci cum puteai pentru a avea cele necesare. Scoala nu ne mai dadea nimic.In scoala in care am debutat nici acum nu se pune problema fondului clasei.Unde este problema?

1 0

01.04.2008 10:37 arotaritei

Profesorul ca imagine,a ramas asemeni "geniului" ce detine cheia Universului dar cu hainele roase in coate si ponosite. Printr-o salarizare defectuasa, se reuseste valorizarea slaba a calitatilor morale.Viitoarele generatii, nu se vor mai orienta spre meditatie. Pana se va realiza o salarizare corespunzatoare statutului, rolului si importantei cadrelor didactice, vom mai asculta manele, cu siguranta iar clasa politica va fi alcatuita in continuarie de smecheri oportunisti, oamenii de valoare (ce stiu de etica) vor fi inlaturati sistematic continuu. Mi se pare aberant, sa dorim revigorarea sistemului de invatamant(fara bani) cu actiuni din partea celor care l-au urat dintotdeauna. Sistemul de valori romanesc, a ramas orientat spre valori materiale. Generatiile viitoare, fostii nostri elevi ne vor da valoare mai mare? Ne vor face salarii mai mari? Nu cred. Fara actiuni energice din partea noastra(greve reale, interventii in mass media) nu vom reusi nimic. Pe de alta parte, datoriile bancare care ne rod din abundenta, nu ne dau voie! Avem scoring mare la banci (ne dau imprumuturi cat ai clipi)! Ce ar trebui sa ne bucure! Am devenit sclavii imprumuturilor, si nu numai! Daca nu eram asa datori, ne permiteam sa facem greva si o luna in perioada examenelor. Am devenit tot mai slabi, nu ne recunoastem colegii, grijile cotidiene ne fac sa uitam de deontologie si de datoria noastra sfanta pentru viitoarele generatiei. Va doresc multa sanatate si mult, mult bine fiinca restul vine de la sine. Imi cer scuze pentru eventualele greseli de exprimare dar nu am avut timpul necesar sa recorectez ce am scris. Numnai bine

Prof. Arotaritei Felix

1 0

04.09.2008 23:55 maria_cseh

Concluzia este clară: noi ca dascăli trebuie să suportăm batjocurile elevilor,violenţele şi nepăsarea dragilor noştrii miniştrii.Trebuie să ne rugăm în fiecare la D-zeu să ne întoarcem teferi de la şcoală,că nu se ştie dacă un elev nu ne sparge capul,nu ne rupe mâna ori picioarele.

1 0

02.11.2008 09:55 ciociiag

Toata lumea e oripilata de faptul ca in invatamant avem un numar de 9000 de suplinitori. Suplinitorii sunt cei care isi fac orele, care isi fac planurile de lectie, care fac ore de pregatire cu copiii, care participa la concursul anual de titrularizare. Asia muncesc mai mult decat profesorii cu grade, care au salarii duble decat suplinitorii, care stau in biroul directorilor la cafele si barfe, care iau salarii de merit, care NU-SI FAC ORELE.salariile de merit, gradatiile de merit sunt evaluate in functie de relatia cu directorul unitatii, orele supliumentare sunt impartite la acolitii directorilor, si, eventul, daca mai raman, isi mai cheama si fostii acoliti care au iesit la pensie.

Nu vrem descentralizarea invatamantului, vrem concursuri nationale, vrem ca profesorii sa fie angajati pentru competente reale, nu pentru relatiile lor cu directotrii.

VREM CA PROFESORII CU VECHIME SI GRADE SA-SI FACA ORELE.

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 33 evenimente

«IUNIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

556 voturi | 8 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN