Jocuri educaţionale

Încurcatura geografică
Harta fizică a României. Puzzle
Geografie Clasa a IV-a

Liliacul somnoros
Ordinea operaţiilor
Matematica Clasa a III-a

Duel geometrie
Liniile importante în triunghi
Matematica Clasa a VI-a

Grădinița de Acasă. Valentina Secară: Interacțiunea în mediul virtual presupune un alt tip de energie și este vital să conștientizăm acest aspect.

Interviu cu Valentina Secară, promotor al conceptului educației timpurii în România, fondatoare a grădiniței Acorns Nursery, creatoare a Conferinței de educație timpurie, laureată cu distincția Liderul anului 2018 în programe pentru profesori și mamă.

Nu numai școlile s-au transformat (învățătorii și profesorii facând eforturi mari pentru a reconfigura predarea) ci și activitățile grădinițelor au fost supuse schimbărilor. Iată câteva idei de activități și de programe făcute pentru cei mici, dar și în sprijinul părinților.

Sistemul de învățământ (grădinița/școala) s-a reconfigurat. Dacă în cazul școlii, am văzut în celelalte interviuri realizate pe didactic.ro, cum au decurs orele, cum au fost săptămânile de Grădiniță de Acasă?

În prima săptămână, am început cu revizuirea a ce ne dorim și a ce putem să facem în raport cu valorile pe care le promovăm de mai bine de 15 ani la Acorns, precum și pe găsirea de soluții care să le ofere o valoare educațională reală copiilor și sprijin părinților.

A urmat crearea unui plan pentru asigurarea continuității în educație, prin intermediul mediului online. Apoi am trecut la implementare, iar echipa a demonstrat o capacitate de adaptare extraordinară.

Din interacțiunea cu părinții, am aflat că micuților le este dor de educatorii de care se atașaseră atât de mult, și încă din primele zile am inițiat sesiuni video pe Zoom.

Acestea le oferă copiilor ocazia de a-și întâlni educatorii și colegii, de a lucra într-un mod colaborativ, interacțiunile și exercițiile în parteneriat fiind esențiale pentru cei mici.

Activitățile cu copiii se desfășoară, de asemenea, pe o platformă pentru grădinițe și pe pagina de Facebook a grădiniței, unde încărcăm materiale de lucru, filmulețe realizate de educatorii Acorns, sugestii de lectură și cântece.

În prezent, fiecare plan este evaluat săptămânal și, în funcție de feedback-ul primit, decidem următorii pași, frecvența intervențiilor, volumul și diversitatea activităților. Nimic nu este lăsat la întâmplare.

Care sunt aspectele mai dificile în efectuarea activităților de grădiniță în online? La ce trebuie educatorul să ofere un plus de atenție?

Distanțarea și lipsa interacțiunii, a unui contact direct, constituie aspectul cel mai dificil în efectuarea activităților de acasă. La grădinița noastră, copilul și nevoile sale individuale se află în centrul atenției noastre, iar activitățile propuse în grădiniță vin ca urmare a observării directe a preocupărilor și evoluției sale. Dacă în cazul școlarilor, aceștia pot desfășura activitățile propuse singuri, în cazul preșcolarilor, ajutorul din partea unui adult este indispensabil. În plus, dacă vorbim de indicatorii de care ținem cont, nu toți copiii pot performa online așa cum o fac în grădiniță. Mediul este diferit, iar contactul fizic cu educatorul, persoana cu care sunt familiarizați în metoda de predare, lipsește.

Educatorul trebuie să țină cont de vârsta copiilor, de modul în care aceștia asimilează informațiile, modul în care au deprins învățarea, timpul pe care îl poate aloca părintele zilnic, prin prezența online, pregătirea și realizarea activităților, dar și de obiectivele educaționale pe termen mediu și scurt.

Ce proiecte inovative, inedite ați realizat în această perioadă în comunicarea cu preșcolarii?

În ultimele săptămâni, am încercat o adaptare a curriculei și a planului educațional propus la început de an, iar cursurile online reprezintă pentru fiecare dintre noi un lucru inedit.

Unul dintre proiectele ”out of the box” îl constituie adaptarea activității de storytelling, una dintre cele mai populare activități extracurriculare din grădinița noastră.

În mod normal, un invitat vine să le citească copiilor oferindu-le oportunitatea de a asculta povești spuse în limba engleză, dar și de a practica vorbirea și ascultarea. În această perioadă, ne-am reinventat.

În cadrul StoryTelling - Out of the Box, fiecare invitat alege un ”obiect misterios” pe care îl ascunde într-o cutie, iar copiii sunt invitați să pună întrebări pentru a ghici ce se află în cutie. Odată ce obiectul este dezvăluit copiilor, invitatul spune și povestea din spatele său, de exemplu, ce este, de unde provine, ce semnificație are pentru invitat.  Rolul acestei inițiative este de a-i încuraja pe copii să își folosească imaginația pentru a alcătui propriile povești.

Un alt proiect inovativ, care va avea startul săptămâna aceasta, îl reprezintă sesiunile de joc senzorial pentru copiii cu vârsta 1-4 ani. Părinții vor afla în avans ce anume ar trebui să pregătească, iar în cadrul sesiunii, educatorul, care are la rândul lui aceleași materiale, va direcționa interacțiunea copiilor cu aceste texturi și îi va încuraja pe părinți în sprijinul oferit celor mici în atingerea unor texturi care pot ridica provocări, în așa fel încât activitatea să aibă rezultate în explorare și învățare.

Din culise. Puteți împărtăși cu noi, cum a arătat o lecție/intervenție online pe care ați realizat-o cu micuții de la grădinița dvs.? Altfel spus, cum s-au continuat activitățile?

Fiecare sesiune este diferită în funcție de grupa care o realizează, tema din acea săptămâna și obiectivul educațional propus. De exemplu, într-una dintre intervențiile online, copiii și-au spus ”Hello” în diferite limbi, au vorbit în fața publicului despre ce îi place fiecăruia să facă acasă și și-au împărtășit materialele realizate în acea săptămână. De asemenea, au cântat unul dintre cântecele preferate de la grădiniță și au exersat numărarea și recunoașterea numărului privind planșe numerotate. Sesiunea s-a încheiat cu o discuție despre păsări, aceasta fiind tema săptămânii, și cu exersarea unor poziții de yoga în timpul jocului ”Simon says”.

E o perioadă dificilă pentru toți actorii implicați în procesul educațional (personalul educațional el însuși aflat în dificultate, părinții, copiii). Cum ați adus stare de bine, încurajare, prospețime în aceste săptămâni părinților sufocați de griji dar și de lipsa ideilor de activități (sau timpului pentru realizarea acestora) care pot fi realizate acasă? Dar, invers, au venit mesaje de optimism și din partea copiilor/părinților?

Unul dintre cele mai importante aspecte ale activității noastre în grădinița noastră este comunicarea permanentă cu părinții, așa că în perioada aceasta, poate mai mult decât înainte, am păstrat un dialog constant cu părinții, iar încurajările și susținerea au venit de ambele părți.

De exemplu, educatorii noști le-au transmit mesaje video optimiste, sub forma unor cântece cu îndemnul ”Everything will be alright”. Referitor la lipsa ideilor de activități, ne-am asigurat că am eliminat această grijă prin oferirea constantă de idei creative nu doar pe canalele utilizate în procesul educațional al copiilor, ci și pe canalele noastre social media.

De exemplu, pe pagina de Facebook am continuat seria #AcornsParentingTips cu sfaturi adaptate contextului, iar #AcornsStoryTeller a îmbrăcat o nouă identitate și în mediul online: în fiecare săptămână, unul dintre educatorii noștri le citește copiilor o poveste, iar feedback-ul primit este unul cât se poate de pozitiv.

Un alt proiect care a primit un feedback extraordinar a constat în realizarea unor filmulețe cu sfaturi pentru părinți, idei, propuneri de activități care să îi ajute în păstrarea stării de bine a copiilor, ținând cont de stresul manifestat sub formă de anxietate sau agitație pe care îl exprimă cei mici.

Înregistrările au fost postate pe canalul nostru de YouTube, având un feedback extrem de bun (de exemplu, crema cu ”dragoste”, care liniștește instantaneu, a fost apreciată atât de părinți, cât și de copii, fiind printre remediile preferate ale acestei perioade).

O altă inițiativă a fost dedicată părinților care trec cu copiii prin etapa de pregătire pentru oliță. Pentru ei am realizat o broșură cu instrucțiuni, pentru a diminua volumul îngrijorărilor și a ne asigura că cei mici pot depăși cu succes, și într-un timp scurt, această etapă a dezvoltării lor. 

Potrivit sondajului didactic.ro, cadrele didactice au depus mari eforturi în a se adapta noilor realități educaționale. Ce vi s-a părut cel mai dificil în pregătirea conținutului de activități și dacă aveți anumite trucuri pe care le puteți împărtăși și comunității noastre didactic?

Cea mai dificilă a fost pregătirea educatorilor pentru a conduce activități online, stabilirea tuturor aspectelor tehnice pentru toți membrii echipei, timpul scurt avut la dispoziție pentru training și, la început, sortarea activităților care să se potrivească acasă și în online.

După anunțarea perioadei în care va exista starea de urgență, am făcut un scurt audit al abilităților în online ale membrilor echipei. După aceea, am analizat ce platforme ne-ar ajuta în livrarea de conținut către copii, paltforme care pot fi folosite cu ușurință și de către membrii echipei.

Ulterior, am realizat mai multe training-uri, am stabilit coordonatorii sesiunilor online, câte un educator care să gestioneze din punct de vedere tehnic sesiunea și un alt educator care să livreze conținutul.

Am făcut acest lucru întrucât noțiunile tehnice ale educatorilor erau limitate și timpul scurt pentru asimilarea lor, pentru dobândirea încrederii în propriile forțe în coordonarea acestor aspecte și asigurarea atenției 100% pentru copii.

În paralel, am mers cu sesiuni de training pentru educatori, pentru menținerea unei stări de bine și lucru în echipă. Acestea au avut o mare importanță în această perioadă întrucât sentimentul de neputință, de lucru individual, lipsa de feedback pot influența modul în care contribuie și relaționează cu cei mici și restul echipei.

Referitor la modul în care educatorii relaționau cu cei mici, am mers pe conștientizarea faptului că e nevoie a fi folosit mult limbajul non-verbal, expresii faciale, tonul vocii, mișcări ample, în așa fel încât să atragi și să susții atenția copilului. Interacțiunea în mediul virtual presupune un alt tip de energie și este vital să conștientizăm acest aspect și să integrăm instrumente care ne pot ajuta în livrarea unor sesiuni de succes! 

 

 

 

 

Interes general | Toate disciplinele | Şcoala online

Propus de: Editura_Intuitext | 07.05.2020 04:50 | 1615 vizualizări

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 46 evenimente

«IUNIE 2020»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Din activitățile copiilor

Propus de: adelina_g

Sondajul zilei

Din feed-back-ul primit din partea părinților și copiilor în urma desfășurării activităților online, care dintre afirmațiile de mai jos o considerați mai aproape de realitate?

23 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: ank Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Accesaţi Lecţii online şi împărtăşiţi colegilor ideile dvs.