Şcoala cu
bune practici

47 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Ce înseamnă să predăm eficient, Prof. Iurin Irina, L.T. „On.Ghibu”, Orhei

Azi din ce în ce mai mult se vorbeşte despre învăţarea eficientă şi management educaţional eficient. Cuvîntul de bază fiind „eficienţă”. „A fi eficient” înseamnă a obţine  rezultate pozitive, a produce efectul pozitiv scontat. Ce trebuie făcut pentru a fi eficient? Iată zece reguli ale unui lider eficient. Iar deoarece profesorul este şi el un manager (al clasei) ar fi bine să ne orientăm şi noi după aceste reguli.

Deci un lider eficient nu are voie:

  1. Să jignească.
  2. Să îşi piardă cumpătul.
  3. Să ordone fără drept de apel ( abuz de putere).
  4. Să alimenteze tensiunile negative din grup.
  5. Să se prezinte in faţa celorlaţi ca fiind perfect, fără vină.
  6. Să fie părtinitor.
  7. Să fie conservator.
  8. Să se sub( supra)evalueze.
  9. Să facă critici la persoană şi nu la obiect.
  10. Să-şi asume toate meritele în cazul unui succes, negînd sau minimalizînd contribuţia membrilor grupului.

Fiţi de acord că toate aceste reguli cu NU sunt binevenite şi în clasă. Să privim atunci din perspectiva organizării procesului de instruire. Eu am luat ca bază managementul întîlnirilor şi l-am parafrazat pentru a-l utiliza în contextul învăţămîntului.

Regula de aur #1: Condu întâlnirile aşa cum ţi-ai dori să fie conduse întâlnirile la care participi. Să parafrazăm: organizează lecţia în felul ca elevilor să le fie interesant, la fel cum ai dori să îţi fie şi ţie interesant pe parcursul unui training sau seminar la care ai participa.

Regula de aur #2: Fii bine pregătit. Nu cred că e nevoie de vreun comentariu.

Regula de aur #3: Nu te abate de la programul întâlnirii. Urmează proiectarea de lungă durată pas cu pas: proiectarea curentă trebuie să corespundă celei de perspectivă.

Regula de aur #4: Nu te abate de la subiect. Odată ce ai pregătit acasă planul lecţiei, urmează-l.

Regula de aur #5: Nu ţine întâlniri care nu sunt absolut necesare. Nu preda ceea ce este inutil pentru elevi. Creează oportunitatea de a aplica în practică ceea ce este teoretic.

Regula de aur #6: Încheie întâlnirea cu nişte concluzii clare asupra paşilor care vor fi urmaţi şi asupra persoanelor responsabile. La sfârşitul lecţiei este binevenită o totalizare şi o concluzie, pentru ca elevii să conştientizeze ceea ce au realizat în clasă şi ce au de realizat acasă.

Să ne clarificăm deci ce înseamnă o predare eficientă.

1. A preda eficient ţine mai mult de pasiune decît de circumstanţe. Nu înseamnă numai a motiva elevii să înveţe, ci şi a le arăta cum să înveţe într-un mod care să îi ajute pe viitor. Este vorba de a împărtăşi pasiunea celor din jurul tău, cel mai important elevilor.

2. A preda eficient ţine de a îi trata pe elevi ca pe nişte consumatori- consumatori de cunoştinţe. Acest lucru constă şi în a încerca să rămâi întotdeauna printre cei mai buni din domeniul tău, să citeşti diverse materiale. A fi profesor înseamnă a umple spaţiile ce există între teorie si practică.

3. A preda eficient înseamnă a asculta, a pune întrebări, a răspunde la nelămuriri şi a-ţi aduce aminte că fiecare elev şi clasă sunt diferite. Înseamnă a determina elevii să fie cei mai buni, înseamnă a fi om şi profesionist în acelaşi timp.

4. A preda eficient înseamnă a fi flexibil şi a experimenta. Înseamnă a devia de la programă cu uşurinţă atunci când sunt mult mai multe lucruri de aflat din altă parte. Trebuie să existe întotdeauna o balanţă între a fi autoritar şi a fi “ de gaşcă”.

5. A preda eficient ţine de stil. Un profesor bun lucrează cu fiecare elev din clasă.

6. A preda eficient înseamnă şi a avea umor. Este esenţial! Trebuie făcute glume inocente din când în când pentru a descărca atmosfera, pentru ca elevii să observe că şi tu eşti om cu calităţi şi defecte întocmai ca şi ei.

7. A preda eficient înseamnă a încerca să dezvolţi şi să descoperi noi talente.

8. A preda eficient înseamna a fi un lider adevărat- de a face rost de resurse de orice fel. Ceea ce e cel mai important e ca să nu rămână la stadiu de proiect.

9. A preda eficient se învaţă fiind dirijat de către un mentor, lucrând în echipă şi bineînţeles a avea pasiune în ceea ce faci.

10. A preda eficient înseamnă a-ţi plăcea ceea ce faci, a descoperi noi lucruri, a avea răsplata sufletească. Răsplata cea mai mare sunt realizările elevilor şi zâmbetul de pe faţa lor. Nu pentru că trebuie, ci pentru că îţi place.

Asta înseamnă a preda eficient - un profesor nu îşi imaginează a face altceva.

Iurin Irina,
profesor de limbă franceză, grad didactic II, L.T. „On.Ghibu”, Orhei;
specialist-metodist de limbă engleză, DGÎTS Orhei

Azi: 34 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Vocea profesorilor

Ce întrebări i-aţi pune unui specialist în predarea-învăţarea-evaluarea online? Echipa Didactic va obţine răspunsurile pentru dvs!

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

429 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN