Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Jurnalul unei zile în clasa Step by Step

Dimineaţă – ora 7.45 – una ca oricare alta de luni până vineri. Intru repede în clasă. Prima grijă: pregătirea aparaturii – computer, videoproiector, imprimantă. Da, funcţionează toate, din fericire... Pot începe ziua liniştită.

Copiii vin unul câte unul. Se schimbă la vestiare, îşi aduc în clasă penarele şi cele două culegeri „pentru citit şi socotit” – singurele materiale pe care le iau seara acasă. Privesc panoul cu repartizarea pe activităţi de învăţare (Citire, Scriere, Matematică, Ştiinţe, Arte, Construcţii) şi aleg centrul în care doresc să lucreze pentru prima rotaţie. E un prim moment al deciziilor pe care copiii le iau în fiecare zi: cu cine lucrează în ziua respectivă şi în care centru îşi încep activitatea.

În funcţie de centrul ales îşi pregătesc materialele individuale – caiete, manuale, culegeri etc. – pe care le au ordonate (unii mai mult, alţii mai puţin!) pe rafturile personale individualizate (ca şi vestiarele şi portofoliile) cu propria fotografie şi emblema clasei (anul acesta, albinuţa este „logo-ul” clasei noastre). Fiecare copil îşi alege un loc şi poziţionează scaunul în semicercul pregătit pentru întâlnirea de dimineaţă (un alt moment al deciziilor!).

Elevii de serviciu au un rol important în cadrul activităţilor de dimineaţă (şi nu numai!): ei coordonează sosirea colegilor şi modul cum îşi aleg centrele (avem aici o regulă clară: în fiecare centru trebuie să fie un număr echilibrat de fete şi băieţi), stabilesc prezenţii şi absenţii zilei prin poziţionarea fotografiilor în locurile corespunzătoare pe panoul „Jurnalul clasei”, asigură săpun, prosop, hârtie şi alte consumabile pentru igiena riguroasă a colegilor, şterg tablele, actualizează panoul „Totul despre azi” – data, starea vremii, ordinea cronologică a zilelor săptămânii, informaţii la zi despre anotimpul/luna în care ne aflăm.

Vă vine să credeţi că este abia ora 8.00??? Începe întâlnirea de dimineaţă cu ritualul deja cunoscut de copii: salutul, prezenţa, calendarul zilei, mesajul, noutăţile, agenda şi prezentarea sarcinilor de învăţare. Toate evenimentele se derulează în mod firesc, natural, ceea ce încurajează copiii să fie deschişi, spontani, comunicativi şi dornici să se implice în activităţile zilei. Toate activităţile formează un tot, un proiect al zilei – parte a unui proiect săptămânal/proiect tematic. Tema zilei este „Primăvara. Animale sălbatice” şi este parte a unui proiect tematic amplu – „Fascinanta lume a animalelor” care se derulează pe o perioadă de 4 săptămâni.

Astăzi ne organizăm activităţile în 4 centre: Scriere, Matematică, Ştiinţe, Arte. După ora de Educaţie fizică şi pauza de prânz organizăm lecţia de Educaţie muzicală, cu toată clasa. Sarcinile zilei sunt prezentate fie de mine, fie de copii, insistându-se pe forma de organizare şi timpul alocat fiecărei activităţi.

Copiii ştiu semnificaţia semnelor de pe fişele cu sarcini: G - lucrăm singuri; A - lucrăm în perchi; I - lucrăm în grup mic. Mă asigur că toţi copiii primesc toate informaţiile de care au nevoie pentru a-şi asuma învăţarea şi îi îndrum spre centre.

Primul lucru pe care îl fac în centru este să citească din nou sarcinile de învăţare. Materialele sunt deja pregătite, aşa că repede-repede, copiii încep să lucreze: citesc, scriu, socotesc, formulează întrebări şi răspunsuri, caută şi descoperă informaţii, desenează, decupează, lipesc, discută, analizează, evaluează, corectează, observă, experimentează, prezintă produsele activităţii lor, le afişează pe panourile tematice, strâng materialele pe care le-au folosit, ordonează centrul aşa cum era când au sosit ei şi, rând pe rând, se rotesc la toate centrele deschise, astfel încât, până la ora 12.00, fiecare copil trece prin fiecare centru.

Vine şi colega mea de echipă – Maria Aftim – şi, împreună, lucrăm ceea ce ne-am propus. Fiecare dintre noi are sarcini precise, nimic nu este lăsat la voia întâmplării, începând cu proiectarea activităţilor şi terminând cu pregătirea sălii pentru a doua zi.

Copiii se pregătesc pentru Educaţie fizică. Îşi strâng de la centre absolut toate materialele folosite şi lucrările realizate, se îmbracă cu echipamentul corespunzător. Elevii de serviciu au noi îndatoriri: preiau materialele pentru spălat pe mâini şi fişa pe care doamna profesoară le acordă stimulentele în urma activităţii pe care o desfăşoară.

După ce copiii pleacă la sala de sport împreună cu profesoara lor, rămân cu Maria şi „predau ştafeta”: ce am reuşit să facem dimineaţă, ce trebuie continuat, unde trebuie reluat un anumit element, ce progrese a obţinut fiecare copil, ce probleme au apărut şi ce soluţii găsim. Avem un Jurnal în care consemnăm toate problemele care trebuie rezolvate şi orizontul de timp necesar.

Eu „trec în spate” şi Maria preia rolul principal. Merge la masă cu copiii: se asigură că toţi s-au spălat, că mănâncă felurile pregătite de bucătari, că respectă normele de comportare civilizată în timpul mesei. În funcţie de starea vremii, o jumătate de oră facem activităţi recreative, afară sau în clasă. E un alt moment al deciziilor: copiii aleg ce jocuri sau ce activităţi desfăşurăm.

Revenim în sala de clasă. Copiii îşi schimbă echipamentul sportiv şi se pregătesc pentru activităţile de după-amiază. Pentru că suntem în etapa de finalizare a proiectului tematic „Fascinanta lume a animalelor”, fiecare copil prezintă colegilor macheta pe care a realizat-o. Mergem în holul din zona Cancelariei şi pregătim expoziţia tematică. Ne minunăm de bogăţia exponatelor, facem fotografii şi îi invităm pe domnii profesori şi pe vizitatorii şcolii să ne onoreze cu vizionarea expoziţiei. Ne bucurăm de munca noastră împreună şi trăim emoţii pozitive pe care le împărtăşim în partea de final a zilei, la evaluare.

Fiecare copil primeşte de la învăţătoare „stimulente” pentru activităţile desfăşurate şi finalizate în ziua respectivă dar şi pentru comportamentul manifestat: copil isteţ, copil harnic, copil prietenos, copil cuminte. Cu bucurie, fiecare copil lipeşte stimulentele primite pe vestiarul său, unde are „blazonul personal”. De luni până vineri, fiecare copil adună stimulentele primite. Vinerea le clasifică, le numără, le lipeşte pe foaia de evaluare săptămânală. Cei care primesc cel puţin 20 de stimulente, sunt numiţi „copiii săptămânii”, primesc diplome şi sunt evidenţiaţi la panoul „Şcoală – comunitate”.

Copiii pleacă acasă la ora 15.45. Maria rămâne şi continuă activitatea de pregătire a sălii pentru ziua următoare: studiază matricea săptămânii şi agenda zilei; actualizează panourile; strânge produsele de grup realizate şi le îndosariază; schimbă sarcinile de învăţare la cele 4 centre; pregăteşte materialele-suport pentru învăţare: multiplică fişe de lucru, pregăteşte planşe didactice, materiale mărunte, rechizite etc.

Uneori singure, alteori împreună, fie în clasă, fie acasă, fie la telefon, fie prin Messenger sau E-mail, noi, cele două învăţătoare, continuăm „partea nevăzută” a activităţii noastre: studiem planificarea anuală, întocmim/actualizăm proiectele unităţilor de învăţare, stabilim obiectivele de învăţare ale fiecărei zile, elaborăm ceea ce eu numesc „matricea săptămânii”, concepem mesajele zilnice, realizăm agendele de lucru, construim sarcinile de învăţare, punem cap la cap toate resursele didactice pe care le elaborăm noi sau pe care le găsim în urma documentării pe care o facem zi de zi, printăm materiale, multiplicăm, afişăm, scanăm, laminăm materiale, îndosariem, arhivăm etc. Chiar dacă la şcoală rămânem până în jurul orei 17.30 – 18.00 (de regulă!), activitatea noastră continuă acasă, la fiecare dintre noi, prin „şedinţe de lucru la distanţă”, cum obişnuim să le numim.

În clasa Step by Step reuşim doar printr-o muncă riguroasă de echipă, prin asumarea cu maximă seriozitate a ceea ce avem de făcut, prin proiectarea eficientă şi aplicarea sistematică a ceea ce gândim pe termen lung, mediu şi scurt, prin evaluarea zilnică a ceea ce am întreprins. Totul făcut cu pasiune şi dăruire. Pentru copii...

Prof. Mirela Barcan
Şcoala Gimnazială nr. 18 Galaţi

Azi: 43 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

328 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN