Şcoala cu
bune practici

46 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Aplicarea metodei "ştiu/vreau să ştiu/am învăţat" într-o lecţie de matematică

Învăţământul modern pune un accent deosebit pe învăţarea interactivă centrată pe elev, pe dobândirea noilor cunoştinţe într-o manieră activă.

Învăţarea centrată pe elev se realizează prin utilizarea metodelor interactive de predare-învăţare. Sunt considerate interactive, metodele care implică total elevul în procesul învăţării, îl transformă în subiect activ, participant la propria formare.Sunt acele metode prin care elevii lucrează productiv unii cu alţii, îşi dezvoltă abilităţi de colaborare, comunicare şi ajutor reciproc.

Interactivitatea presupune atât cooperare, cât şi competiţie, ambele implicând un anumit grad de interacţiune.

Aplicarea metodei ,,Ştiu / Vreau să ştiu / Am învăţat” porneşte de la premisa că informaţia  dobândită anterior de către elevi trebuie valorificată atunci când se predau noile cunoştinţe şi presupune parcurgerea a trei paşi: inventarierea a ceea ce ştim (etapa „Ştiu’), determinarea a ceea ce dorim să învăţăm (etapa „Vreau să ştiu”) şi reactualizarea a aceea ce am învăţat (etapa „Am învăţat”).

Voi prezenta un model de utilizare a metodei menţionate anterior, într-o lecţie de matematică, la clasa a II-a, subiectul: „Unităţi de măsură pentru timp”.

Etapa”Ştiu”: Se împarte clasa în grupe a câte 4-5 elevi şi fiecare grupă îşi va alege un reprezentant care va nota pe fişă cele stabilite de membrii grupului.

Se prezintă pe tablă/planşă tabelul cu rubricile: „Ştiu / Vreau să ştiu / Am învăţat“, iar elevii realizează tabelul pe fişa de lucru.

La început, se cere elevilor să  noteze în tabel tot ceea ce ştiu despre tema ce urmează a fi discutată, apoi fiecare grupă va citi de pe fişă ceea ce a notat. Împreună cu cadrul didactic, elevii vor stabili ce ar trebui să fie notat în tabel la rubrica „Ştiu” şi completează apoi pe tablă.

Ştiu Vreau să ştiu Am învăţat
Cu ce instrument se măsoară timpul.
Câte luni are un an.
Care sunt lunile anului.
Care sunt anotimpurile anului.
Lunile corespunzătoare fiecărui anotimp.
Zilele săptămânii.
Câte ore are o zi.
Care este prima / ultima zi a anului.

 

 

Etapa „Vreau să ştiu”: Elevii sunt solicitaţi  să formuleze întrebări despre ce ar dori să mai afle legat de tema propusă, despre lucrurile de care nu sunt siguri sau lucrurile despre care ar vrea să cunoască ceva nou. Se notează aceste întrebări în coloana din mijloc a tabelului, atât la tablă, cât şi pe fişe.

Ştiu Vreau să ştiu Am învăţat
Cu ce instrument se măsoară timpul.
Câte luni are un an.
Care sunt anotimpurile anului.
Lunile corespunzătoare fiecărui anotimp.
Lunile anului.
Zilele săptămânii.
Câte ore are o zi.
Care este prima / ultima zi a anului.
Cum recunosc orele pe ceas?
Câte minute are o oră?
Câte minute are o zi?
Câte zile are o lună?
Câte zile are un an?
La ce oră începe ziua?
La ce oră se sfârşeste ziua?
 

Etapa „Am învăţat”: După predarea conţinutului, se revine asupra întrebărilor pe care le-au formulat elevii în etapa anterioară şi pe care le-au trecut la “Vreau să ştiu”. Se reia fiecare întrebare şi se notează răspunsurile aflate în timpul predării noului conţinut în coloana a treia.

Ştiu Vreau să ştiu Am învăţat
Cu ce instrument se măsoară timpul. Cum  recunosc orele pe ceas? Să recunosc orele pe ceas.
Câte luni are un an. Câte minute are o oră? O oră are 60 de minute.
Care sunt anotimpurile anului. Câte săptămâni are un an?  
Lunile corespunzătoare fiecărui anotimp. Câte zile are o lună? O lună are 28/29, 30 sau 31 de zile.
Lunile anului. Câte zile are un an? Un an are 365 sau 366 de zile.
Zilele săptămânii. La ce oră începe ziua? O zi începe la ora 0 şi se termină la ora 24.
Câte ore are o zi. La ce oră se sfârşeste ziua?  
Care este prima / ultima zi a anului.    

În încheierea lecţiei, pentru a se realiza feed-back-ul, elevii revin la schema S/V/A şi decid ce au ştiut la începutul lecţiei, ce au vrut să înveţe pe parcursul ei şi ce au învăţat din lecţie. Se realizează astfel o învăţare autentică şi durabilă prin asimilarea unor cunoştinţe noi şi restructurarea activă a unor scheme mentale.

Înv. Spiridon Gabriela
S.A.M. HOMOCEA, Jud. Vrancea

Bibliografie:
*** - Predarea interactivă centrată pe elev (modul pentru dezvoltarea profesională a personalului didactic), Editura Educaţia 2000+, Bucureşti, 2005

Pintilie M.,  „Metode moderne de învăţare- evaluare”, Editura Eurodidact, Cluj-Napoca, 2002

*** -“Învăţământul primar”, nr. 3-4, Editura Miniped, Bucuresti, 2005

Azi: 33 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

380 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN