Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Studierea istoriei locale cu ajutorul monumentelor istorice

Învăţământ gimnazial | Istorie

Propus de: dpena | 10.03.2016 22:53 | Revista cadrelor didactice nr. 24/2016 | 2679 vizualizări

Articolul iși propune să evidențieze rolul predării istoriei locale în dezvoltarea personalității elevilor și în înțelegerea istoriei naționale.Totodată articolul cuprinde un scenariu de activitate la un monument istoric.

Istoria locală are un rol important în înțelegerea trecutului unui popor și în evitarea greșelior făcute de acesta.
Din punct de vedere informativ elementele de istorie locală ajută elevii la aprofundarea cunoştinţelor, la fundamentarea ştiinţifică a lecţiilor, la formarea unei concepţii ştiinţifice despre lume.
Din punct de vedere formativ elementele de istorie locală stimulează dezvoltarea spiritului de observaţie, a gândirii, imaginaţiei. Contribuie la formarea însuşirilor pozitive cum ar fi: dezvoltarea sentimentului patriotic, educarea spiritului de dragoste faţă de muncă, manifestarea unei atitudini pozitive faţă de învăţătură, disciplină, comportare.
Prin cunoaşterea trecutului şi prezentului local natal sub aspect istoric, formăm la elevi atitudinea de respect faţă de valorile materiale şi spirituale moştenite.
De aceea consider că la nivelul oricărei școli ar trebui să existe un CDȘ de istorie locală care să aibă un caracter pluridisciplinar și să integreze elemente de istorie,geografie,biologie,etnografie,.etc. Totodată cred că vizitele la monumente și locuri istorice locale nu ar trebui să lipsească din planificarile cadrelor didactice.
În continuare vă prezint scenariul unei lecții-vizită la un monument istoric.
Scop :
Cultivarea dragostei şi respectului faţă delocurile natale , de trecutul istoric şi de tradițiile românești .
Obiective :
• Cultivarea patriotismului și a respectului fațǎ de simbolurile naționale
• Cunoaşterea monumentelor istorice din localitatea natală ;
• Stimularea inițiativei personale și a unui comportament responsabil în toate activitǎțile desfășurate
• Cultivarea de trăsături morale pozitive : demnitatea , integritatea , egalitatea , toleranţa , înţelegerea între oameni , respectul reciproc .
Resurse procedurale:
-Conversația,explicația,demonstrația
-Elevii sunt organizați în grupe de câte 5 elevi
Resurse materiale : -Monografia localităţii Drăgăneşti Vlaşca
-Imagini cu monumentele istorice locale
Locul desfǎsurǎrii : Școalǎ , Monumentul Vlăscean
Scenariul activității:
1.Organizarea clasei
Clasa a fost organizată pe grupe de câte 5 elevi, fiecare grupă având sarcina să se documenteze singură despre monumentele locale.
2.Motivarea elevilor
Elevii au fost sensibilizați in privința importanței acțiunilor desfășurate de înaintașii noștri făcându-se o prezentare a evenimentelor la care au participat locuitorii localităţii
S-a stabilit ca grupa câștigătoare să primească un premiu.
3.Conduita didactică
Rolul profesorului în această activitate este acela de coordonator,deoarece elevii vor explica pe rând importanța monumentelor istorice în general precum și a celor din localitate.
4.Oportunitatea alegerii temei
Tema este importantă deoarece în fiecare an în luna mai , în Joia Înălțării se sărbătorește Ziua Eroilor.
5.Activitatea didactică
Elevii s-au documentat cu privire la monumentele istorice din localitate dar și despre motivele-evenimentele istorice care au determinat ridicarea acestora.
Fiecare grupă prezintă pe rând aceste monumente
La final se face o vizită la monumentele din apropierea școlii unde reprezentanții grupelor fac o descriere a acestor monumente explicând totodată caror evenimente le-au fost dedicate.
6.Feed-back-ul
Elevii au rǎspuns pozitiv la aceastǎ activitate .
Discuţiile purtate , contactul cu comunitatea , faptul cǎ au vǎzut realitatea cu ochii lor a avut un impact pozitiv asupra personalitǎţii lor in devenire .
Importanţa şi valoarea instructiv-educativă a activitǎţilor extracurriculare pe aceastǎ temǎ este foarte mare . Ele contribuie la dezvoltarea spiritului de observaţie al elevilor, a interesului dar şi a formării şi dezvoltării sentimentelor de preţuire şi ataşament faţă de popor, faţă de istoria sa. Totodata au un pronunţat caracter civic : copiii sunt puşi în situaţia să exprime prin comportamentul lor spiritul patriotic, să-şi dovedească mândria identităţii naţionale . Activităţile conduc la formarea unui tânǎr cetǎţean demn şi responsabil .

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 44 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

328 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN