Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Rolul studierii literaturii române în gimnaziu şi liceu

Învăţământ gimnazial | Limba şi literatura română

Propus de: pestritugabriela | 15.02.2015 22:43 | Revista cadrelor didactice nr. 8/2015 | 1527 vizualizări

Legătura dintre programa şcolară şi elev.

În orele prevăzute de programă, pentru compuneri şi exerciţii de cultivare a limbii literare, accentul cade pe însuşirea limbii române ca instrument de comunicare, pe aplicarea în practică a nor¬melor exprimării orale şi scrise. Se ştie că mesajul transmis prin limbaj reprezintă, pe de o parte, aspectul oficial şi normativ al limbii, iar pe de altă parte, este expresia individului, a particularului. Subordonarea la stilurile funcţionale ale limbii şi la normele ei gramaticale şi lexicale aduce comunicării corectitudine, precizie şi claritate.
În şcoală, în învăţământul gimnazial sau liceal programa de învăţământ fixează sarcini concrete în legătură cu studiul limbii române. Acestea sunt:
- înarmarea elevilor cu temeinice cunoştinţe de limba română.
Studiul morfologiei şi sintaxei orientează pe elevi către cunoaşterea legilor interne specifice limbii noastre. El are menirea să dea elevilor cunoştinţe teoretice necesare privitoare la flexiunea limbii române, la modul de combinare a cuvintelor în propoziţii şi fraze, la topica diverselor elemente sintactice. Trebuie rezolvată problema spinoasă a ortografiei elevilor.
Prin introducerea în programa analitică la clasa VIII-a a problemei formării limbii române, elevii capătă cunoştinţe despre originea limbii române, despre caracterul ei romanic, despre ramificaţiile ei teritoriale, despre numeroasele influente exercitate asupra ei.
Cunoştinţele de limbă ale elevilor trebuie să-i facă pe aceştia să-şi pună probleme de exprimare şi să cunoască modul de rezolvare corectă a lor, să înlăture practica vorbirii „la întâmplare”, şablonardă, lipsită de relief, „limbă de lemn”.
Elevii trebuie deprinşi să-şi rânduiască ideile în chip logic, să organizeze exprimarea lor în funcţie de normele gramaticale, să folosească toate resursele de care dispune limba noastră. La sfârşitul perioadei de şcolaritate, vorbirea lor trebuie să fie bogată în conţinut, logic închegată, corect construită, să aibă preciziune şi concentrarea necesară, să fie, în acelaşi timp, nuanţată şi expresivă.
Studiul limbii române poate şi trebuie să contribuie la o creştere spirituală a elevilor, la declanşarea energiei lor spirituale.
Studiul limbii române, însuşirea limbii române este o înaltă îndatorire pentru că fiind limba naţională, limba de stat, limba întregului popor este instrumentul care îi ajută pe cetăţenii patriei noastre să exprime prin vorbire sau în scris, idei, cunoştinţe, sentimente şi să stabilească între ei relaţii multiple. Este condiţia de bază în realizarea scopului fundamental al şcolii secolului XXI. Procesul instructiv-educativ exercită o acţiune de dezvoltare a gândirii, de îmbogăţire a minţii elevilor cu noi cunoştinţe.
Pestriţu Gabriela – profesor de Limba şi literatura română
Şcoala Gimnazială nr. 2, Modelu, jud. Călăraşi
Bibliografie:
Bunescu, Gheorghe. Şcoala şi valorile morale, Bucureşti : Editura Didactică şi Pedagogică , 1989. Cojocariu, Mihaela-Venera. Educaţie pentru schimbare şi creativitate Bucureşti : Editura Didactică şi Pedagogică , 2003
Cucoş, Constantin. Psihopedagogie. Iaşi: Editura Polirom, 2008.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 51 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

320 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN