Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

PROMOVAREA ȘI UTILIZAREA PRODUSELOR DE SOFTWARE EDUCAȚIONAL ÎN LECȚII

Învăţământ gimnazial | Consiliere si orientare

Propus de: carmen_soare | 13.05.2018 22:38 | Revista cadrelor didactice nr. 46/2018 | 705 vizualizări

Promovarea și utilizarea tehnologiilor informatice în
activitățile educaționale, de management și de training
reprezintă, în zilele noastre, un obiectiv esențial al școlii
românești.

PROMOVAREA ȘI UTILIZAREA PRODUSELOR DE SOFTWARE EDUCAȚIONAL ÎN
LECȚII

Profesor Soare Carmen Violeta,
Școala Gimnazială George Bacovia, Sector 4, București

Promovarea și utilizarea tehnologiilor informatice în
activitățile educaționale, de management și de training
reprezintă, în zilele noastre, un obiectiv esențial al școlii
românești. În acest sens au fost elaborate numeroase cercetări,
proiecte și aplicații în domeniile de E-learning, Software
Educațional și Virtual Reality. Introducearea acestor programe în
procesul de învățământ reprezintă un sprijin real în
sprijinirea și profesorilor și specialiștilor în activitatea de
introducere și utilizare a tehnologiilor moderne de predare-fixare
a cunoștiințelor în formarea inițială și continuă. Astfel, a
crescut rolul și răspunderea cadrelor didactice în conceperea,
elaborarea și utilizarea metodelor tradiționale în
complementaritate cu tehnologiile și metodele moderne de tip IT.
Prin utilizarea calculatorului, a programelor și
informațiile corespunzătoare, orele de curs pot deveni mai
atractive și mai interesante, reușind astfel să capteze atenția
elevilor ce consideră metodele tradiționale de predare ca fiind
„mult prea demodate”.
În primul rând, mulți elevi se plâng că nu pot învăța ceea
ce li se predă la clasă, întrucât lecția fie este prea lungă,
fie prea plictisitoare. Pentru a remedia acest inconvenient, există
metode alternative și moderne de a învăța mult ușor și cu mai
mare drag. Utilizând programe pentru prezentări (precum Microsoft
PowerPoint sau Prezi), profesorii pot crea (sau de ce nu, descărca)
prezentări cu design atractiv, ce vor reuși să capteze atenția
elevilor. Pentru ca acest lucru să fie posibil, este nevoie în
primul și în primul rând de o sintetizare în profunzime a
informațiilor, căci la un moment dat, nici această metodă nu va
mai da roade.
Apoi, trebuie ca prezentarea să nu conțină numai text, ci
și conținut ce constă în poze și documente audio-video.
Tranziția de la o idee la alta este de asemenea extrem de
importantă, trebuind ca aceasta să nu fie prea bruscă. Spre
exemplu, în cadrul orelor de istorie, profesorul poate să se
folosească de aceste prezentări, pentru a reuși să atragă
atenția elevilor, în acestea fiind inserate de asemenea și
imagini, sau chiar link-uri ce pot trimite la anumite videoclipuri
ce conțin informații istorice, legate de lecția de zi.
În al doilea rând, se pot utiliza site-uri cu conținut divers
(pentru conținut audio-video: YouTube sau alte site-uri Web) sau se
pot folosi și alte dispozitive de stocare ce prezintă materialele
necesare derulării orelor de curs, precum: CD-uri, DVD-uri sau
stick-uri USB. Se vor utiliza programe ce asigura o redare optimă a
documentelor, precum Media Player. Sau cadrul didactic poate crea un
filmuleț în care să sintetizeze și să prezinte lecția în sine
într-un mod mai interesant.
În cazul materiilor exacte, ce presupun de asemenea și o
parte practică ce trebuie aprofundată (spre exemplu, fizică)
există materiale pregătite și testate de profesori specializați
pentru a putea asigura o înțelegere mai bună a materiei. Astfel
de materiale se găsesc pe site-ul AEL, ce prezintă nenumărate
lecții și experimente animate, pe gustul tuturor.
În al treilea rând, se pot utiliza mijloacele de comunicare
corespunzătoare pentru a intra în contact cu persoane care cunosc
subiectul despre care se vorbește sau se va vorbi. Spre exemplu,
dacă profesorul cunoaște un istoric sau critic, dar acesta nu
poate veni să prezinte o lecție din diverse motive (lipsa timpului
sau distanța prea mare), se pot utiliza programe prin care se pot
realiza apeluri video, precum Skype. Astfel, se pot economisi timp
și bani.
Iar în al patrulea rând, dacă o persoană dorește să învețe o
altă limbă străină, există nenumărate programe și aplicații
speciale prin care acest lucru este posibil. Acestea sunt de două
tipuri: gratuite și contra-cost. Cum 90% din programele cunoscute
fac parte din a doua categorie, ne putem da seama că numărul de
programe gratuite este mic. Însă, multe dintre acestea conțin
foarte multe greșeli. Un site foarte bun prin care putem învăța
o limbă într-un mod interactiv și în mod gratuit, cu exemple
concrete și cursuri realizate de nativi, este Duolingo. Creat acum
6 ani, acesta este folosit de milioane de persoane din întreaga
lume pentru a învăța diverse limbi, aplicația fiind considerată
„Aplicația anului” sau „Cea mai bună aplicație pentru
învățarea unei limbi străine” și fiind lăudată de elevi și
de profesori deopotrivă.
În concluzie, calculatorul poate fi considerat un ajutor prețios
în cadrul orelor de curs, întrucât prin intermediul acestuia se
pot găsi modalități interactive și interesante de a învăța
lecții noi, modalități ce se speră că vor reuși să
înlocuiască în timp metodele tradiționale de predare și
învățare. În mod egal, utilizarea programelor informatice sunt
utilizate de elevii liceului nostru și în activitățile
extrașcolare, în numeroasele proiecte locale, județene,
naționale sau internaționale pe care le derulăm în fiecare an.

Bibliografie
Lucrările Conferinței Naționale de Învățământ Virtual,
Ediția a XIII-a, 2015, Tehnologii moderne în educație și
cercetare, Editura Universității București, 2015.
Weldon Owen „Mari invenții”, Colecția „Descoperă Lumea”,
Editura Litera Internațional, © Copyright 2008.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 51 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Vocea profesorilor

Ce întrebări i-aţi pune unui specialist în predarea-învăţarea-evaluarea online? Echipa Didactic va obţine răspunsurile pentru dvs!

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

321 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN