Şcoala cu
bune practici

46 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

PROIECTAREA ACTIVITĂȚII PE BAZA TEORIEI INTELIGENȚELOR MULTIPLE, APLICATE ELEVILOR CU CES

Învăţământ liceal | Chimie

Propus de: mirelas | 03.09.2021 00:21 | Revista cadrelor didactice nr. 79/2021 | 1069 vizualizări

Pentru disciplina Chimie, articolul propune sarcini de învățare cuprinse în strategii didactice de predare, proiectate pe baza Teoriei inteligențelor multiple aplicate elevilor cu CES.

PROIECTAREA ACTIVITĂȚII PE BAZA TEORIEI INTELIGENȚELOR MULTIPLE, APLICATE ELEVILOR CU CES

Profesor Mirela-Raluca STOINEL
Liceul Teoretic ”Traian Lalescu” Orșova

Ce este Teoria inteligențelor multiple și ce impact are asupra procesului de învățare?
Pornind de la ideea că viziunea asupra capacității intelectuale este una limitată, profesorul Howard Gardner, de la Universitatea Harvard, a teoretizat existența a opt inteligențe distincte, sugerând chiar prezența celei de-a noua, așa zisa inteligență existențială. În opinia sa, fiecare dintre noi suntem un amalgam unic de abilități și talente, iar capacitatea de memorare sau logică nu sunt singurele elemente care ne definesc. Un copil poate să aibă o ureche muzicală excelentă, dar de asemenea poate să spună povești cu talent, să se orienteze foarte bine în spațiu și să înțeleagă emoțiile celorlalți dintr-o singură privire.
Așadar, felul în care sunt combinate aceste inteligențe multiple este ceea ce ne diferențiază ca indivizi și determină apoi modul în care rezolvăm o problemă și evoluăm ulterior. Însă tocmai aceste diferențe devin o provocare pentru sistemul tradițional de educație, care presupune că toată lumea e la fel, deci învață la fel. Poate acesta este motivul pentru care majoritatea copiilor nu se simt stimulați sau apreciați la adevărata lor valoare într-o sala tradițională de clasă.
Pentru disciplina CHIMIE am propus și aplicat la clase sarcini de învățare cuprinse în strategii didactice de predare, proiectate pe baza Teoriei inteligențelor multiple aplicate elevilor cu CES.
1. Inteligența verbală/lingvistică
Disciplina: Chimie
Clasa a IX-a
Tema - Soluții
Sarcini de învățare
● alcătuiește un scurt eseu cu tema Soluții pe care le folosesc în fiecare dimineață, înainte de a merge la școală.
● Descrie toate substanțele chimice pe care le găsești în baia locuinței tale.

2. Inteligența logico-matematică
Disciplina:Chimie
Clasa a IX-a
Tema - Concentrația procentuală a soluțiilor
Sarcini de învățare
● calculează concentrația procentuală a unei soluții de ser fiziologic care conține 4 grame de sare și 76 grame de apă.
● calculează masa de apă corespunzătoare la 25 ml, respectiv 2 l de apă, cunoscând valoarea densitatății apei - 1g/ml
Clasa a X-a
Tema - Alcani
Sarcini de învățare
● calculează cifra octanică a unei benzine ce conține 20 l n-heptan și 80 l izooctan, știind că procentul de izooctan din amestec reprezintă cifra octanică a benzinei.
3. Inteligența vizuală/spațială
Disciplina: Chimie
Clasa a IX-a
Tema - Legături chimice
Sarcini de învățare
● Desenează pe o planșă modelele moleculare ale moleculelor de hidrogen, oxigen, apă.
● Desenează geometria reacțivului Tollens, pe baza modelului prezentat în clasă.
Tema - elemente galvanice
Sarcină de învățare:
● Plasează electrozii, voltmetrul, puntea de sare în macheta incompletă a pilei Daniell din imaginea alăturată.
4. Inteligența kinestezică/corporală
Disciplina: Chimie
Clasa a IX-a
Tema - Legături chimice
Sarcini de învățare
● Formați două grupe de elevi - grupa metalelor și grupa nemetalelor. Invitați un coleg din grupe pentru a forma o pereche, respectând regulile pe baza cărora se formează legăturile ionice.
● Imitați mișcarea browniană a particulelor dintr-o soluție rece și una caldă.
5. Inteligența naturalistă
Disciplina: Chimie
Clasa a IX-a
Tema - Legături chimice
Sarcini de învățare
● Identificați substanțele chimice existente în saline. Precizați denumirea științifică și proprietățile fizice ale acestora.
● Descrie substanțele chimice pe care le observi în timpul unei vizite într-o peșteră.
● Înr-o dimineață, în drum spre școală, simți un miros neplăcut în preajma ta. Care ar putea fi cauza, sursa?
Clasa a X-a
Tema - Coloranți naturali și sintetici
Sarcini de învățare
● Colorați ouăle de Paști cu substanțe extrase din plante - coji de ceapă, roibă.
6. Inteligența muzicală/ritmică
Disciplina: Chimie
Clasa a IX-a
Tema - Legături chimice
Sarcina de învățare
● reproduceți sunetele emise de o orgă cu hidrogen.
Clasa a XII-a
Tema - Viteza de reacție
Sarcina de învățare
● Marcați prin bătăi de palme trecerea fiecărui minut în care se formează precipitatul alb de sulf coloidal, în reacția acidului sulfuric cu tiosulfatul de sodiu.
● Numărați bătăile de palme și precizați tipul de reacție - lentă sau rapidă, în două determinări experimentale diferite.
7. Inteligența intrapersonală
Disciplina: Chimie
Clasa a X-a
Tema - Mase plastice
Sarcini de învățare
● exprimă argumente pro și contra colectării selective a gunoiului
● alcătuiește o listă cu reguli proprii de colectare selectivă a gunoiului în gospodăria ta.
● precizează asemănări și deosebiri între diverse tipuri de mase plastice.
8. Inteligența interpersonală
Disciplina: Chimie
Clasa a X-a
Tema - Mase plastice
Sarcini de învățare
● Imaginați un dialog cu un vecin care aruncă gunoiul la întâmplare.
● Cum îl puteți convinge pe vecinul dvs. să colecteze selectiv gunoiul menajer?

BIBLIOGRAFIE:
Teoria Inteligentelor Multiple: cele 8 tipuri de inteligenta si efectele lor nebanuite asupra procesului de invatare (shakespeare-school.ro)

Comentarii (1)

1 0

05.09.2021 20:05 carmat

Interesant material. Felicitări!

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 33 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

405 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN