Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Predarea verbelor modale ȋn ciclul primar și gimnazial

Învăţământ gimnazial | Limbi moderne

Propus de: helen13 | 22.11.2019 23:35 | Revista cadrelor didactice nr. 61/2019 | 1115 vizualizări

Verbele modale sunt o clasă specială de verbe. În limba engleză, ca și în alte limbi, există diferite modalități de a exprima o idee sau un gând al vorbitorului. Principalul mod de a exprima astfel de acțiuni este reprezentat de verbele modale.

Predarea verbelor modale
ȋn ciclul primar și gimnazial
Farc Neli-Romana
Școala Gimnazialǎ Nr. 1 Buntești
Buntești, Bihor

I. Introducere
Verbele modale sunt o clasă specială de verbe. În limba engleză, ca și în alte limbi, există diferite modalități de a exprima o idee sau un gând al vorbitorului. Principalul mod de a exprima astfel de acțiuni este reprezentat de verbele modale.
Scopul verbelor modale este unul dintre cele mai problematice domenii ale gramaticii limbii engleze și unul din domeniile cele mai studiate vreodată. Unele modale cum ar fi can și will sunt foarte des folosite în timp ce shall, ought to și need sunt relativ rar folosite. Modalele sunt adesea asociate cu scopul folosirii lor, de exemplu în cereri, oferte, etc., unde forma trecută a acestor verbe au o implicație mai puternică de politețe.
Astfel, folosim verbele modale pentru a exprima: abilitatea, un sfat, necesitatea, obligația, o cerere, permisiunea, interdicția, probabilitatea sau posibilitatea.
II. Caracteristici ale verbelor modale
- verbele sunt cele mai importante părți de vorbire ale gramaticii;
- verbele modale sunt speciale deoarece sunt puțin mai diferite decât echivalentele lor din limba română dar și decât celelalte verbe din limba engleză;
- folosim modalele pentru a cere sau a oferi o permisiune cuiva, pentru a da un sfat, pentru a răspunde la o ofertă etc.;
- aceste verbe au câteva caracteristici comune:
- sunt verbe defective deoarece nu pot fi conjugate la toate timpurile;
- sunt urmate intotdeauna de un infinitiv scurt fără “to”;
- nu au formele terminate în “–ing” sau “–ed”;
- nu primesc sufixul “–s” la persoana a III-a, singular la prezentul simplu;
- își formează forma interogativă și negativă fără auxiliarele do sau did;
- forma interogativă se formează prin inversie.
III. Verbele modale
3.1 Exprimarea abilității: can, could, be able to
Cuvântul abilitate este un termen general pentru a descrie verbul modal can. Acesta include abilitatea generală, abilitatea fizică și mentală sau indemânarea, libertatea, dreptul sau oportunitatea de a face ceva. Folosim could pentru a exprima o abilitate în trecut. Be able to este un substitut al lui can.
ex. I can run very fast. (Eu pot să alerg foarte repede.)
He couldn’t rescue the cat. (El nu a putut să salveze pisica.)
3.2 Exprimarea unui sfat: should, ought to, had better
Cuvântul sfat este un termen general folosit în descrierea verbelor din ecest grup. Principalul verb din acest grup este should. Acest verb poate exprima un sfat, o recomandare, sugestie, obligație, responsabilitate. Verbul modal ought to este un sinonim pentru should iar had better exprimă un sfat cu o posibilă avertizare al unui neplăcut rezultat dacă acel sfat nu e urmat. ex. You should go there right away. (Tu ar trebui sa mergi acolo chiar acum.)
She’d better not come here again! (Ar face bine să nu mai vină aici vreodată!)
3.3 Exprimarea necesității: must, have to, have got to, need
Cuvântul necesitate este un termen general folosit pentru descrierea principalului înțeles al verbului must și al substituților lui: have to, have got to, need.Verbul modal must exprimă necesitatea de a face ceva, obligația sau responsabilitatea. Fraza have to reprezintă cel mai potrivit substitut pentru must cu înțelesul de necesitate.
ex. I must see the doctor right now.(Trebuie sa merg la doctor chiar acum.)
I have to help him.(Eu trebuie să-l ajut.)
3.4 Exprimarea cererii și permisiunii: may, can, could, will, would
În limba engleză, cererile sunt de obicei formulate sub forma unor întrebări generale cu ajutorul verbelor may, can, will, would. Cererile sunt pronunțate prin ridicarea intonației la sfârșitul întrebării. Adăugând vă rog unei cereri, aceasta devine mai politicoasă.
ex. May I speak to Tom, please? (Pot să vorbesc cu Tim, vă rog?)
3.5 Exprimarea interdicției: must not
Must not exprimă necesitatea de a NU face ceva. Această interdicție poate fi exprimată printr-o scară care pornește de la exprimarea unui sfat de a NU face ceva până la exprimarea interzicerii complete de a face ceva.
ex. You shouldn’t park here.(Nu ar trebui să parchezi aici.) – un sfat
You mustn’t turn left, it’s forbidden.(Nu trebuie să intorci la stânga, este interzis.) – o interdicție
3.6 Exprimarea probabilității: must, should, ought to
Probabilitate înseamnă ceva aproape de adevăr. Probabilitatea este exprimată cu ajutorul verbelor must, should, ought to. Verbul must, cu înțelesul de probabilitate puternică, este mai puternic decât verbele should, ought to care exprimă o probabilitate ușoară.
ex. It’s 10 o’clock, he must be in the office now.( Este ora 10, el trebuie să fie la birou acum.) – sunt aproape sigur
The guests should be here soon.( Invitații ar trebui să ajungă curând.) – sper, dar nu sunt sigur
3.7 Exprimarea posibilității: may, might, could
Cuvântul posibilitate exprimă opinia vorbitorului că ceva este posibil, dar nu este sigur și se exprimă cu ajutorul verbelor may, might, could care pot fi înlocuite, în unele cazuri, de expresiile “maybe/perhaps=poate că” :
ex. Where’s Mike? (Unde este Mike?)
He may/might/could be in the garden. (El ar putea fi în grădină.)
Maybe/perhaps he’s in the garden.(Poate că este în grădină.)
IV. Metode și tehnici de introducere și exersare a verbelor modale
4.1 Mijloace vizuale – se știe că, uneori, o imagine valorează cât o mie de cuvinte. Mijloacele vizuale includ imagini, obiecte și lucruri la care elevii se pot uita și le pot analiza. Ele atrag atenția elevilor și fac ora mai interesantă. Pot fi folosite pentru a introduce, pentru a exersa sau pentru a recapitula o lecție.
4.2 Modalele în exerciții - munca individuală, în perechi sau în grup face mai atractivă lecția, fiecare elev încercând să rezolve cât mai repede exercițiul decât ceilalți.
4.3 Poeziile, cântecele și jocul - rolul cântecelor și al poeziilor este de a antrena elevii in discuții și de a înțelege mai bine limba engleză iar jocurile sunt adesea folosite ca și activități scurte de încălzire la începutul orelor.
V. Predarea verbelor modale
În predarea verbelor modale, și nu numai, introducerea lor în lecție este un pas foarte important. Uneori, aceasta poate avea legătură cu viața de zi cu zi a elevilor, poate fi introdusă cu ajutorul imaginilor etc. O bună prezentare ar trebui să fie atractivă, plină de viață și, astfel, productivă. Explicația ar trebui să fie în limba română deoarece există o diferență mare între modalele din engleză și modurile din limba română. Exersarea ajută elevii să se familiarizeze cu materialul iar testarea verbelor modale oferă feedback-ul necesar, elevului cât și profesorului, pentru a vedea cât de bine stăpânesc elevii materialul învățat. Pentru ca predarea să fie efectivă, o bună metodă trebuie adoptată de către profesor. În alegerea metodei, acesta trebuie să țină cont de cunoștințele deținute de către elev, de mediul în care trăiesc și de obiectivele învățării. Elevii au modalități diferite de absorbție a informațiilor și de a-și demonstra cunoștințele deținute. De aceea, profesorul trebuie să fie atent ce metodă alege pentru predarea unui conținut al lecției. Printre numeroasele metode de predare enumerăm: demonstrarea, colaborarea, învățarea prin predare, testarea, lecturarea, modelarea.
Dificultăți în predarea verbelor modale
În predarea verbelor modale pot interveni unele dificultăți. Cea mai mare problemă cu care elevii se confruntă este înțelesul acestora. Fiecare modal are mai mult de un înțeles, elevilor fiindu-le destul de dificil de știut care verb, din mai multe cu același înțeles, să aleagă pentru a exprima o anumită acțiune.
Negația modalelor poate fi foarte complexă pentru elevi. Astfel, adăugând not după un modal nu ne oferă întotdeauna înțelesul opus, de exemplu, forma negativă a lui must este uneori cannot; și cea a lui should este uneori need to, etc.
Un lucru important de luat în considerare în enumerarea dificultăților de predare a verbelor modale îl constituie faptul că nu toate limbile au modale auxiliare pentru a facilita înțelegerea auxiliarelor modale englezești prin folosirea cunoștințelor deținute deja de către elevi.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 44 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

324 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN