Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Portofoliu tematic utilizând TIC

Învăţământ primar | Istorie

Propus de: marighiulai | 10.01.2021 16:45 | Revista cadrelor didactice nr. 69/2021 | 654 vizualizări

Este un model de portofoliu tematic la Istorie (clasa a IV-a) și cuprinde: date despre un portofoliu tematic, obiectivele stabilite, informații despre acest portofoliu, conținutul acestuia, componentele, descriptorii și sursele.

“Portofoliul este un instrument care îmbină învățarea și evaluarea continuă, progresivă și multilaterală a procesului de activitate și a produsului final. Acesta sporește motivația învățării. ”
(Ioan Cerghit)

A. Ce este un portofoliu tematic?
Portofoliul tematic cuprinde toate elementele în care se abordează o anumită temă.
Aceasta este o metodă flexibilă ce stimulează creativitatea, ingenuozitatea, perseverenţa şi originalitatea elevului. Oferă, de asemenea, oportunităţi excelente de combinare reuşită a activităţilor individuale cu cele colective. Portofoliul se compune din materiale obligatorii şi materilale opţionale, „selectate de elev sau/şi profesor şi care fac referire la diverse obiective şi strategii cognitive”.
Ca orice metodă utilizată şi portofoliul tematic prezintă avantaje şi dezavantaje. Principalele dezavantaje: nu poate fi repede şi uşor de evaluat; este greu de apreciat pe baza unui barem fix, deoarece potfofoliul reflectă creativitatea şi originalitatea elevului; apariţia unor conflicte între elevi (în condiţiile elaborării în grup a portofoliului) etc. Dintre avantaje pot fi enumerate: instrument flexibil, uşor adaptabil specificului disciplinei şi clasei; încurajează exprimarea personală a elevului, angajarea acestuia în activităţi de învăţare complexe şi creative; permite includerea în actul evaluării şi a unor produse ale activităţii elevului care nu au fost avute în vedere iniţial; evaluarea este motivantă şi nu stresantă pentru elev; dezvoltă capacitatea de autoevaluare; implică activ elevul în propria sa evaluare şi în realizarea unor materiale care să-l reprezinte cât mai bine; dezvoltarea capacităţii argumentative; dezvoltarea capacităţii de a utiliza tehnici specifice de muncă intelectuală; dezvoltarea capacităţii de a utiliza, asocia, transfera diverse cunoştinţe etc.

B. Obiective urmărite:
1. Familiarizarea cu tehnicile de documentare şi redactare (întocmirea bibliografiei, documentarea, selecţia materialelor, fişarea şi ordonarea informaţiei, realizarea planului);
2. Identificarea, pe baza surselor, a cauzelor, a consecințelor și a elementelor care s-au schimbat sau nu într-o anumită perioada de timp;
3. Utilizarea corectă a termenilor istorici accesibili în situații de comunicare orală și scrisă;
4. Localizarea în spațiu a evenimentelor istorice prin utilizarea hărților interactive;
5. Evaluarea rezultatelor obţinute prin documentare şi redactare;

C. Informații despre Portofoliul tematic la Unitatea de învățare: Mari voievozi români – Ștefan cel Mare
La finalul acestei unități de învățare, elevii vor întocmi un portofoliu tematic cu acest
titlu. Din timp li se vor da câteva surse bibliografice, precum și ce trebuie să conțină portofoliul
Toți elevii au CD-ul educational EDU Istorie. Povestea timpului, CD ce conține: 42 de lecții animate, 24 de fișe cu personalități istorice, 20 de jocuri distractive și educative.
Timp pentru realizarea portofoliului: 4 săptămâni; prezentarea portofoliilor se va realiza pe parcursul a două săptămâni.

D. Conținutul portofoliului:

1. Fișe cu personalitățile istorice – Ștefan cel Mare; Mahomed al II-lea: portretul, ani de viață, ani de domnie, succesorul și predecesorul la tron etc;
2. Tabel cu principalele lupte cu turcii ale lui Ștefan cel Mare: anul, locul desfășurării, scurtă descriere, tactica adoptată, câștigătorii luptei, alte informații;
3. Pricipalele mănăstiri, cetăți ctitorite; imagini cu acestea;
4. Hărți ale Moldovei în timpul domniei lui Ștefan cel Mare;
5. Titluri de lecturi despre viața și domnia lui Ștefan cel Mare;
6. Curiozități despre domnitor;
7. Bibliografie.

E. Componentele, descriptorii și obiectivele portofoliului tematic
Mari voievozi români – Ștefan cel Mare
• Fișa cu personalitatea istorică
Calitățile produsului: -surprinderea esențialului;
-surprinderea particularului;
-originalitate;
-diversitatea informațiilor;
Surse digitale sugerate: CD EDU Istorie. Povestea timpului, https://ro.wikipedia.org

• Fișă cu luptele purtate
Calitățile produsului: -surprinderea esențialului;
-surprinderea particularului;
-originalitate;
-diversitatea informațiilor;
Surse digitale sugerate: CD EDU Istorie. Povestea timpului, https://ro.wikipedia.org
• Fișă cu ctitorii
Calitățile produsului: -gruparea ctitoriilor pe categorii: mănăstiri, cetăți, biserici etc;
Surse digitale sugerate: http://www.stefancelmare.ro
• Hărți istorice
Calitățile produsului : -calitatea și corectitudinea hărții desenate: semne convenționale, culori convenționale;
Surse digitale sugerate: http://historymaps.ro

• Lecturi istorice
Calitățile produsului : -selectarea celor mai cunoscute lecturi;
-originalitate;
Surse digitale sugerate: e-povesti.ro ; Legende istorice, de D. Bolintineanu ;
Legende istorice, de D. Almaș ; Povestiri istorice, de E. Camilar
• Curiozități despre domnitor
Calitățile produsului : -originalitate;
-superlative (cel mai…, știați că….?);
Surse digitale sugerate: stiati-ca.epistole.ro ; https://istoriiregasite

• Bibliografie
Calitățile produsului : -ordonare corectă a surselor bibliografice;
-numărul și calitatea acestora.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 44 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

324 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN