Şcoala cu
bune practici

46 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Pedagogiile alternative

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: gabriella_s | 11.12.2021 19:18 | Revista cadrelor didactice nr. 81/2022 | 1052 vizualizări

Referatul prezinta o sinteza a alternativelor educaționale, ca
variante de opoziție față de sistemul de învățământ
tradițional.

Pedagogiile alternative
Profesor pentru învățământ primar Cucoș Liliana-Gabriela
Colegiul de Artă „Ciprian Porumbescu”, Suceava

La sfârșitul secolului al XIX-lea – începutul secolului al XX –lea au apărut în Europa și America alternativele educaționale, ca variante de opoziție față de sistemul de învățământ tradițional. Acestea propun o nouă modalitate de adordare a educației.
În comunicatul de presă al M.E.C şi C.N.A.E din 31.03.2004 sunt precizate cele 5 forme de educaţii alternative existente în România:
Pedagogia Waldorf
• învățarea adaptată ritmului de dezvoltare fizică, sufletească și spirituală
• se acordă importanță educării voinței, urmărindu-se ritmul orei, al zilei, al lunii, al anului
• nu se pun note, eliminându-se competiția și stresul
• absența manualului unic crește respectul elevilor față de carți
• predarea e centrată pe necesitățile elevilor
Pedagogia Montessori
• isi propune sa invete copilul sa gandeasca/actioneze independent si responsabil
• automotivarea este cheia invatarii complete copilul si invatarea sunt pe primul loc, iar predarea si programarealizate in functie de nevoile copilului
• mediul de instruire e bazat pe obiecte mici, usor de manipulat si detaliate dpdv vizual
• metoda de educatie e bazata pe observarea directa a copilului , pe pregatirea mediului de instruire pe baza obs. realizate
Pedagogia Freinet
• învăţarea centrată pe rezolvarea unor probleme de către grupurile de copii aflate sub îndrumarea cadrelor didactice.
• munca în grupuri mici este considerată drept mijlocul fundamental de educaţie
• educatorul este doar un observator atent care dirijează şi coordonează activităţile elevilor
Alternativa Step by Step
• promoveaza modele educationale centrate pe elev , educatia individuala ( tot ce se intampla in viata e interdependent)
• - accent pe colaborarea cu familia, pe implicarea parintilor in conceperea si organizarea activităţii din scoala
• activ. didactice bazate pe munca in grupuri ţinându-se cont de nivelul de dezvoltare al fiecaruia ( ex. org. centrelor de activitate ce reflecta interesele si nevoile copiilor : c. de alfabetizare , de lectura, de mate, arte, teatru si jocuri)
• activitățile elevilor sunt bazate pe cercetare
• elevii sunt evaluați prin modalități specifice: scaunul evaluarii, mapa de lucrari, caietul de evaluare
Planul Jena
• procesul instructiv educativ este asemănător cu învăţământul tradiţional românesc
• se bazează pe un plan ritmic în care se succed alternativ patru activităţi:conversaţia, lucrul, serbarea, jocul;
• accentul se pune foarte puternic pe viaţa socială, Promovarea unei atitudini dinamice, responsabile a respectului faţă de cei din jur, a spiritului de iniţiativă
• materiile sunt tratate interdisciplinar şi se porneşte pe cât posibil de la situaţii autentice de învăţare.Se pune accentul pe intrarea în contact direct cu natura, cu lumea înconjurătoare.

BIBLIOGRAFIE:
Montessori, Maria-Descoperirea copilului, Editura Didactică şi Pedagogica, Bucureşti, 1977.
Rădulescu, Mihaela - Pedagogia Freinet. Un demers inovator, Editura Polirom, Iaşi, 1999
www.stepbystep.ro
www.waldorf.ro

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 31 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

416 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN