Şcoala cu
bune practici

46 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

PARTENERIATE E TWINNING - EXEMPLE DE BUNE PRACTICI

Învăţământ gimnazial | Educaţie plastică

Propus de: monicasofia | 24.06.2018 08:30 | Revista cadrelor didactice nr. 46/2018 | 979 vizualizări

Ca profesor de Educaţie plastică în cadrul Liceului Teoretic ,,Constantin Şerban” din Aleşd, judeţul Bihor, am participat la primul meu proiect european alături de parteneri europeni pe platforma eTwinning.

PARTENERIATE E TWINNING – EXEMPLE DE BUNE PRACTICI

Autor: Debreczeni Monica Elisabeta
Instituţia: Liceul Teoretic ,,Constantin Şerban”
Localitatea: Aleşd, jud. Bihor

Motto:
Calculatorul ne face să vedem lumea într-un anumit fel. Cunoașterea digitală va resemnifica multe date ale cunoașterii clasice, reașezând cumulul de valori pe care omenirea l-a avansat de-a lungul timpului. (Constantin Cucoș)

La câțiva ani de la intrarea în mileniul III, învățământul cunoaște permanent noi tendințe, orientări și dimensiuni. În evoluția sa, învățământul românesc se află în căutarea modelelor și metodelor optime de integrare a pregătirii teoretice, pentru cunoștințe, și a pregătirii practice pentru competențe. În contextul utilizării calculatorului în toate aspectele vieţii, comunităţile virtuale cunosc forme noi și o extraordinară dezvoltare prin depășirea distanțelor, atât temporale cât și spațiale, cu ajutorul tehnologiei. Așa că, este firesc să se vorbească și în domeniul educației de acest fenomen social relativ nou, cu potențial ridicat, dar și cu probleme specifice, denumit e-learning. Noțiunea de e-learning apare la interferența a trei concepte: comunitate, spaţiu virtual şi procese de învăţare, adunând la un loc trăsăturile specifice ale acestora. Conform Comisiei Europene e-learning-ul este definit ca ,,utilizare a noilor tehnologii multimedia și a internetului pentru a ameliora calitatea învățării, facilitând accesul la resurse și servicii, precum și schimburile și colaborarea la distanță”[1]. E-learningul face din mediul informațional un aliat, putând fi înțeles ca o abordare inovativă, interactivă, centrată pe educat.
Din astfel de necesități a fost creată platforma eTwinning, al cărei scop este acela de a ușura comunicarea și cooperarea dintre școli din țările membre ale Uniunii Europene. Platforma eTwinning lansată în anul 2005, este în prezent o comunitate vie, extrem de activă și implicată, reunind la nivelul general, instituții de învățământ preuniversitar, iar efectiv platforma este locul de întâlnire a 554879 de cadre didactice din 190130 de școli. În România acțiunea a fost introdusă în octombrie 2007 și este coordonată de Institutul de Științe ale Educației, cu sprijinul Centrului pentru Inovare în Educație. eTwinning este o parte a Programului de Învățare permanentă a Comisiei Europene. eTwinning facilitează colaborarea și comunicarea între școli din țările membre UE, crearea de multiple produse educaționale care implică utilizarea noilor tehnologii, îmbunătățirea comunicării în limbi străine, crearea de noi relații sociale, colaborarea virtuală și interculturalitatea. Scopul central al utilizării portalului eTwinning îl constituie crearea de proiecte educaționale realizate prin parteneriate internaționale, eTwinning fiind comunitatea școlilor din Europa. Munca în cadrul proiectelor eTwinning necesită creativitate, timp, seriozitate atât în ceea ce-i priveşte pe profesori, dar și pe elevi. Experienţele eTwinning sunt stimulative pentru toţi cei implicaţi. Nivelul limbii şi al tehnologiei informaţiei şi comunicării se îmbunătăţește, elevii, manifestând un interes sporit pentru lucrul cu computer-ul ori lucrul în grup.
Ca profesor de Educaţie plastică în cadrul Liceului Teoretic ,,Constantin Şerban” din Aleşd, judeţul Bihor, am participat la primul meu proiect european alături de parteneri europeni pe platforma eTwinning. Proiectul intitulat ,,A HANDMADE X-MAS PRESENT” a adunat la un loc parteneri din 3 școli din țări precum: Romania, Polonia şi Croaţia. Proiectul a avut ca şi scop promovarea şi stimularea creativităţii artistico-plastice prin realizarea unor obiecte ,,handmade” specifice sărbătorilor de iarnă, dezvoltarea colaborării între cadrele didactice din unități diferite de învățământ, dar şi promovarea comunicării între elevi din școli și țări diferite în cadrul unor activități extracurriculare.
Obiectivele au fost variate, complexe, comune tuturor celor 3 școli europene: antrenarea colectivului didactic și a colectivului de elevi în realizarea de activități comune cu alte școli la nivel internațional, dezvoltarea și stimularea creativității, a capacității de exprimare plastică prin compoziții și prin intermediul activităților practice, participarea cu plăcere și interes la activitățile organizate.
Parteneriatul a urmărit trei etape. În prima etapă partenerii şi-au prezentat echipele prin încărcarea pe Twinspace a fotografiilor sau a filmuleţelor audio-vizuale. A doua etapă a constat în prezentarea şcolii de provenienţă al fiecărei echipe. A treia etapă a fost prezentarea de către fiecare echipă prin fotografii/ilustraţii sau filmuleţe video localitatea în care trăiesc. Ultima etapă s-a axat pe pregătirea propriu zisă a obiectelor sau decoraţiunilor specifice sărbătorilor de iarnă. În final a avut loc schimbul de obiecte realizate de către elevi prin trimitera lor în ţările partenere, în cazul nostru în Polonia. Elevii coordonaţi de mine au fost din clasele a VI – a şi a VII – a, iar pentru ei această experienţă a fost sinonimă cu participarea la un alt fel de activitate, diferită de ceea ce ştiau ei, ca activităţi tradiţionale de învăţare.
Proiectul le-a solicitat implicare și colaborare. Elevii și-au folosit cunoștințele de limbă străină și creativitatea, și-au exersat abilitățile de comunicare orală şi nu în ultimul rând au avut şansa de a face un schimb real de creaţii plastice care le-au îmbogăţit sufletele în preajma sărbătorilor de iarnă.
Proiectele internaționale desfășurate pe platforma eTwinning sunt forme eficiente de învățare, și pentru că ,,elevii care participă la astfel de activităţi de învățământ online nu sunt constrânși din punct de vedere geografic sau temporal, se bucură de o autonomie și o flexibilitate mai mari în alegerea traseului didactic care li se potrivește, selectează și își construiesc propriul mediu de studiu și beneficiază de avantajele unei reduceri a costurilor pregătirii”[2]. Totul este să existe deschidere pentru a demara astfel de activități, să existe seriozitate și consecvență.
Proiectele eTwinning fac parte din Programul de Învățare pe tot Parcursul Vieții, alături de proiectele Comenius, Grundtvig, Leonardo da Vinci și Regio. Acest tip de parteneriate poate aduce contribuții majore în învățământul european, mai ales în domeniul lingvistic și cultural. Succesul acţiunii eTwinning din ultimii ani demonstrează că elevii sunt dornici să înveţe, cu condiţia să fie stimulaţi şi îndrumaţi cu grijă. Învăţarea devine mai uşoară și mai placută dacă aceste condiţii sunt îndeplinite.
În ceea ce mă privește, am să îmi implic elevii și în alte proiecte internaționale eTwinning, deoarece consider că aceste mijloace de învățare au drept scop educarea elevilor, astfel încât ei să se poată integra mai bine în viața socială. Lucrând în proiecte eTwinning, am simţit cu adevărat dimensiunea europeană şi internaţională în activitatea şcolară.




Bibliografie
[1] www.etwinning.ro
[2] Adăscăliței, Adrian, 2007, Instruirea asistată de calculator, Ed. Polirom, București

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 38 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

365 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN