Şcoala cu
bune practici

46 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

O picătură de natură

Învăţământ gimnazial | Biologie

Propus de: ivanoiucristina | 24.10.2021 18:52 | Revista cadrelor didactice nr. 80/2021 | 276 vizualizări

În acest material propun acordarea unui interes mai mare pentru
activitățile extrașcolare, care au o reală importanță în
dezvoltarea cocnitivă a elevilor și a deprinderilor în diferite
contexte.

O picătură de natură.

Prof. Ivănoiu Cristina
Activitatea extracurriculară e o componentă educaţională
valoroasă şi eficientă căreia orice cadru didactic trebuie să-i
acorde atenţie, adoptându-se , în primul rând, o atitudine
creatoare, atât în modul de realizare al activităţii, cât şi
în relaţiile cu elevii, asigurând astfel o atmosferă relaxantă
care să permită stimularea creativă a elevilor. Diversitatea
activităţilor extraşcolare oferite creşte interesul copiilor
pentru şcoală şi pentru oferta educaţională.
Activitatea extraşcolară este segmentul de educaţie, care
asigură în mare parte transferul de cunoştinţe, acumulate de
către elevi în cadrul programului standard de ore obligatorii
(curriculum formal) în practică, ceea ce oferă elevului
deprinderi practice de a implementa în practică cunoştinţele
teoretice acumulate.
În procesul de învățare școlară, prin activitățile
extracurriculare, elevii au posibilitatea să folosească atât
resurse materiale, informaționale diverse, cât și să folosească
resursa personală, nativă, în scopul desăvarșirii actului
educațional.
Cadrul didactic,are posibilitatea să cunoască elevii, să-i
dirijeze în ativitatea propusă, să descopere caractere și
aptitudini pe care apoi să le valorizeze în scopul propus.
Există câteva caracteristici de bază ale activităţilor
extraşcolare:
1. în funcţie de sursă, înglobează activităţile organizate
de către şcoli (în afara mediului şcolar) şi de către alte
instituţii extraşcolare specializate (centre de creaţie a
copiilor/ centre de creaţie tehnică, centre ale tinerilor
turisti/scoli, cluburi sportive, scoli de muzică şi de arte pentru
copii)
2. au un rol complementar rolului şcolii, văzută ca sistem
puternic formalizat de transmitere de cunoştinţe şi sunt venite
din nevoia ca şcolile să „asigure experienţe care să susţină
dezvoltarea în ansamblu a elevilor” (Holland şi Andre, 1987).
3. depind de contextul mai larg, sunt parte a sistemului şcoală
– familie – comunitate. Dezvoltarea adolescenţilor depinde
de un întreg sistem de fenomene şi relaţii, iar activităţile
extraşcolare/ extracurriculare reprezintă un element fundamental
în reţeaua şcoală – familie – comunitate: „sunt parte
din instituţii extraşcolare şi comunităţi şi sunt influenţate
de familii şi colegi.”
3. oferă posibilitatea de exprimare şi explorare a identităţii,
dezvoltă capitalul social al tinerilor.
Biologie ca disciplină contribuie la formarea de persoane complet
dezvoltate. În timpul lecțiilor, și orelor de laborator elevii
dobândesc cunoștințe despre natura din jur, își educă gustul
estetic și dragostea de natură.
Activitățile extracurriculare nu se reduc doar la abordarea
anumitor subiecte, cum ar fi :’’Ziua
Mediului’’,’’Săptămana sănătății’’, etc. ci
presupune implicarea în tot felul de proiecte educaționale,
întalniri cu bibliotecari, biologi, medici, studiul literaturii și
a altor discipline prin abordare interdisciplinară, participarea la
concursuri diverse, ce pot contribui la dezvoltarea interesului
cognitiv,
Atunci când vorbim despre natură, în cadrul orelor de biologie ,
vorbim în sens larg, echivalent cu lumea înconjurătoare, material
sau fizic. Abordăm cunoștințe despre plante sau animale,
geologie, ecologie, evoluție, dar nu uităm că natura înseamnă
și legătura dintre viu și neviu.
Am fost binecuvântati să trăim pe o planetă în care natura ne
oferă supremul, și anume ’’ VIAȚA’’. Dar omul, ce oferă?
Educația ecologică devine parte integrantă în studiul
biologiei, și este abordată din ce în ce mai des, în multe
activități extrașcolare, fiind un domeniu de interes
internațional.
În acest sens se alocă un timp considerabil identificării și
conștientizării problemelor cu care ’’Natura’’ se
confruntă, iar elevii sunt îndemnați să participle la acțiuni
de ecologizare, la concursuri tematice, care să contribuie la
înțelegerea mai profundă a relațiilor noastre dintre oameni și
mediu și a schimbărilor climatice datorate direct sau indirect
acțiunilor umane.
Un astfel de concurs care pune în valoarea respectul pe care
trebuie să-l acordăm naturii este și ’’ Omul în armonie
cu natura’’, concurs ce abordează diverse domenii,
cultural-artistic, literatură, desen, protecția mediului, la care
Școala Gimnazială Pictor Nicolae Grigorescu,Titu, jud. Dambovița,
a fost reprezentată cu succes în acest an, de către Stanciu Diana
Gabriela, concurs la care a obținut premiul I.
Ca și eleva noastră, sunt convinsă că toți elevii pot participa
la astfel de activități extrașcolare, care să contribuie la
dezvoltarea aptitudinilor și convingerilor lor în ceea ce
privește cunoașterea biologiei și a ramurilor conexe acesteia și
pot demonstra prin diverse moduri dragostea pentru mediul
înconjurător.

Bibliografie:
1. Cucoş, C., Pedagogie (ediţia a doua, revăzută şi
adăugită), Bucureşti, Polirom, 2002.
2. https://www.academia.edu.ro

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 36 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

379 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN