Şcoala cu
bune practici

46 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

NE PLACE MATEMETICA ÎN AEL

Învăţământ gimnazial | Matematica

Propus de: surdu10- | 29.08.2023 20:01 | Revista cadrelor didactice nr. 97/2023 | 224 vizualizări

Proiectul “Ne place matematica în AEL”a dezvoltat capacitatea elevilor de a utiliza concepte specifice matematicii și de a comunica utilizând limbajul matematic.

SURDU LILIANA, PROF. ITINERANT, ȘCOALA GIMNAZIALĂ POPLACA

NE PLACE MATEMETICA ÎN AEL
Folosirea TIC și integrarea softurilor educaţionale în cadrul învăţământ integrat vizează achiziţiile şi performanţele cognitive ale copiilor şi totodată creşterea calităţii în educaţie.
Proiectul “Ne place matematica în AEL”a dezvoltat capacitatea elevilor de a utiliza concepte specifice matematicii și de a comunica utilizând limbajul matematic.

Societatea actuală este o societate puternic dezvoltată din punct de vedere al tehnologiei informaționale. Aceasta este aplicată cu succes în diferite domenii ale activitate inclusiv în activitatea de recuperare/educare a copiilor cu CES. Cu ajutorul calculatorului se pot utiliza metode individualizate de predare şi ameliorare a procesului de învăţare, ceea ce de fapt, se folosește în mod constant în activitățile cu aceşti copii. Folosirea TIC în activitățile cu elevii oferă posibilitatea acestora de a sintetiza informaţiile din mai multe surse, aceasta ajutând la dezvoltarea capacităţii de selectare, comparare şi de combinare a celor mai bune dintre ele. Informarea, prelucrarea şi stocarea datelor, posibilitați oferite de calculator, constituie oportunităţi de ameliorare a actului didactic. Acest mod de informare conduce la noi idei pentru practica didactică, iar profesorul este mai bine pregătit atât în specialitate cât si metodologic. Dezvoltarea tehnologiei oferă posibilitatea folosirii diverselor softuri educaționale care pot înlocui demersul didactic tradițional cu unul modern, profesorul nu mai reprezintă principala sursă de informare ci un coordonator al activității. Aceste softuri sunt uşor de folosit, au caracter interactiv, oferă feed-back vizual imediat. Pe lângă adaptarea curriculară, sprijin individual, integrarea unor mijloace și materiale didactice suplimentare, softurile educaționale răspund cu succes solicitărilor diverse de învățare ale elevilor cu cerințe educaționale speciale. Utilizarea calculatorului şi a softului educaţional oferă alternativa învătării în funcţie de posibilităţile fiecărui copil și de interesul pe care acesta îl are pentru munca la calculator.
Pe parcursul anilor am observat interesul ridicat al elevilor pentru joc și eficiența învătării prin intermediul jocului. Având în școala unde activez un cabinet AEL, mi s-a părut interesant să desfășurăm unele lecții de matematică în cabinet. Pentru multe teme avem lecțiile interactive prin intermediul cărora putem învăța prin joc unele noțiuni de matematică. Prin intermediul matematicii, copiilor li se dezvoltă capacitatea de a explora, de a investiga și de a rezolva probleme, de a aplica cunoștințele dobândite în situații și contexte inedite. În cadrul procesului instructiv-educativ este important să trezim interesul copiilor pentru studiul matematicii.
Tehnologia modernă ne ajută în acest sens. Lecțiile din cabinetul AEL sunt interesante și prin modul în care sunt concepute trezesc elevilor dorința de a studia această materie. Totul pare un joc care are ca finalitate învățarea.
Proiectul pe care l-am delurat s-a intitulat “Ne place matematica în AEL”. Prin intermediul acestui proiect mi-am propus să dezvolt capacitatea elevilor de a utiliza concepte specifice matematicii și de a comunica utilizând limbajul matematic.
Grupul țintă a fost format din 9 elevi cu CES din ciclul gimnazial. Perioada de desfășurare a proiectului a fost de cinci săptămâni și a cuprins următoarele teme:
1. Asemănarea triunghiurilor, construcția triunghiurilor simetrice
În cadrul acestei activități copiii au identificat și recunoscut triunghiurile, au desenat forme sugestive din mediul înconjurător, au desenat modele geometrice utilizând simetria.
2. Fracțiile
Această activitate a fost interesantă. Copiii au efectuat desene semnificative pentru fracțiile date, au scris fracții, au comparat fracții, au adunat și au scăzut fracții. Fiecare copil a lucrat pe calculatorul lui si apoi s-au discutat desenele.
3. Forme plane și spațiale
Această temă s-a desfășurat pe parcursul a două săptămâni. Copiii au identificat forme plane și spațiale pe modele fizice, au descris verbal unele corpuri și figuri geometrice prezentate în imagini și au identificat forme plane și spațiale simulate și în natură.
4. Triunghiul, linii importante
Copiii au recunoscut cu ușurință componentele unui triunghi , au desenat pe calculator
triunghiuri echilaterale, isoscele și oarecare, au desenat bisectoarea unui triunghi.
În cadrul acestui proiect elevii au fost implicați, receptivi și interesați de învățarea prin intermediul calculatorului.Acest proiect și-a atins scopul deoarece a trezit elevilor dorința de a învăța matematica.
Am concluzionat că folosirea softurilor educaţionale în activităţile cu elevii în general și cu cei cu CES în special, reprezintă un mod de predare inovativ și atractiv care ține cont de nevoile și posibilitățile fiecăruia și e în concordanță cu societatea modernă în care trăim. Aceste jocuri dezvoltă copiilor coordonarea manuală , atenţia vizuală şi auditivă, memoria şi formează premisele motivaţionale.
Pe de altă parte, folosirea tehnologiei informatice în procesul instructiv-educativ vine în sprijinul copiilor cu dizabilităţi ajutându-i să facă față cerinţelor şcolii, contribuie la socializarea lor și permite învăţarea competenţelor de bază pentru o viitoare profesie. În cadrul acestui proiect copiii au adoptat o poziţie activă în instuirea lor și au reprezentat subiecte ale activităţii de învăţare.

Proiectul nostru în imagini:

BIBLIOGRAFIE:
Domilescu G.&Co., Profesorul facilitator sau cum să fii cu adevărat un profesor mai bun pentru elevii tăi, Eikon, Timişoara, 2012
***Revista Învăţământul preşcolar nr. 3-4/2008, C.N.I. „Coresi”S.A., Bucureşti, 2008
Ungureanu, D., Educația integrată şi şcoala incluzivă, Editura de Vest, Timisoara, 2000

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 31 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

421 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN