Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Micii ecologisti

Învăţământ primar | Cunoasterea mediului / Stiinte ale naturii

Propus de: badboyutz | 16.12.2014 21:15 | Revista cadrelor didactice nr. 2/2014 | 2079 vizualizări

Prin realizarea unor proiecte ecologicec am reuşit să
sensibilizăm copiii, să îi facem săprotejeze mediul, să ajute atât cât pot ei la realizarea acestui
lucru.

Micii ecologişti
Prof.inv.primar Diaconu Elena
G.S.A.,,I.ZOSSIMA,, Armăşeşti, jud.
Ialomiţa

Protecţia naturii devine una din cele mai importante preocupări
ale societăţii contemporane şi comportă trei aspecte principale:
prevenirea deteriorării mediului, acţiuni de depoluare şi
reconstrucţie ecologică, ce constau, în principal, în măsuri
reparatorii, şi păstrarea sau întreţinerea zonelor depoluate.
Trăim într-o ţară binecuvântată cu frumuseţi cum rar
întâlneşti... Un buchet minunat de flori, strâns într-o
panglică albastră-discret muiat în Marea Neagră-aceasta este
ţara mea!
Munţi ale căror creste sfidează norii; dealuri line, pe care
privirea se odihneşte sub imperiul atâtor culori; câmpii
întinse,deschise ca sufletul celor care le locuiesc.
Toate, străbătute de ape repezi, iuţi, aprige ca Oltul sau
liniştit curgătoare ca fratele-i Mureş. Şi lacuri, ochiuri
albastre, senine ca cerul, sub care domnesc tăuri adânci,vrăjite.
Stânci sculptate de vânt, vulcani nici pe departe periculoşi
precum Vezuviul, codri prietenoşi şi vieţuitoare atât de
variate, desprinse parcă din pagini de literatură.
Cum să nu iubeşti aşa minunăţii!
Dar, din păcate, natura este din ce în ce mai afectată de
activităţile omeneşti.Acestea au ca efect transformarea mediului
natural, uneori până la degradarea sa.
Despăduririle, poluarea aerului şi a apelor, eroziunea
solurilor,transformarea peisajelor, dispariţia unor specii de
plante şi animale sunt câteva din problemele grave ale
prezentului.
Pădurile, aurul verde al ţării noastre, contribuie la
împrospătarea aerului,adăpostirea animalelor, limitează viteza
vântului, iar lemnul lor este atât de util în diverse domenii.
Tăierea lor necontrolată duce la modificarea climei, la
împuţinarea unor animale sălbatice, la distrugerea echilibrului
natural.
Pădurea constituie o sursă de frumuseţi şi bogăţii pe care
omul are datoria să le ocrotească.
În zilele noastre, prin dezvoltarea industriei, agriculturii,
transporturilor, rezultă unele substanţe care ajung în sol, aer,
apă şi care sunt toxice pentru vieţuitoare, ducând, treptat, la
dispariţia speciilor rare, dar şi la poluarea aerului, a solului
şi a apelor.
Apele, o altă bogăţie naturală a ţării noastre, devin şi ele
din ce în ce mai poluate, datorită deşeurilor industriale
aruncate fără chibzuinţă, a naufragiilor navelor petroliere ce
declanşează adevărate catastrofe pentru vieţuitoare.
Fără oxigenul eliminat de plantele verzi omul ar pieri.Deci, pe
bună dreptate, pădurile sunt sufletul nostru! Şi sufletul nostru
este din ce în ce mai chinuit!Haideţi să facem ceva! Să nu
lăsăm natura să moară!
Haideţi să ne învăţăm copiii că nimic nu e mai preţios
decât să trăieşti într-un mediu curat şi sănătos pentru a te
dezvolta la fel!
Am hotărât să ne educăm elevii în spiritul curăţeniei şi al
frumosului. Am pornit, astfel, şi în cadrul orelor de Cunoaşterea
mediului, dar şi în afara orelor de curs, la demararea unor
activităţi pentru salvarea planetei noastre, PLANETEI ALBASTRE.
Educaţia ecologică începută încă din copilărie are
semnificaţia deprinderii unui anumit mod de a înţelege relaţia
dintre om şi mediul de viaţă care nu este numai al său, ci şi
al plantelor şi animalelor, a tot ce există pe pământ, iar
copiii trebuie să conştientizeze şi să exprime respectul pentru
mediul natural de care beneficiem cu toţii şi pe care îl vor
moşteni generaţiile viitoare.
Orice copil poate deveni un prieten al naturii cu condiţia să
respecte natura. Natura are nevoie de prieteni
Am pornit de la discuţii despre planeta noastră, am numit
celelalte planete ale Sistemului Solar, iar apoi am explicat
copiilor de ce planeta Terra este numită PLANETA ALBASTRĂ
(datorită întinderilor mari de apă care o fac să pară
albastră, atunci când este privită din Cosmos).
Am realizat apoi fenomenul de brainstorming, pornind de la Planeta
albastră (poluare, bogăţii, războaie, păduri, râuri, oxigen,
deşeuri, gaze, fum, sol).
Au realizat apoi scurte texte, pe baza imginaţiei lor, pornind de
la titlul “De ce plânge Planeta Albastră?” Ideile lor au fost
foarte frumos formulate şi multe, apropiate de adevăr.
„Planeta Albastră va deveni Planeta Poluată pentru că
maşinile, tractoarele şi majoritatea fabricilor din lume poluează
aerul, producând gaze toxice, fum negru şi dăunător. Pe plajele
mărilor şi oceanelor sunt aruncate cutii, ambalaje şi multe
altele. Iar oamenii taie copacii care ne oferă oxigen şi calcă
plantele în picioare. Toate acestea fac să plângă draga noastră
Planetă Albastră.”
„Peste 2000 de ani veni omul cu tot felul de maşinării care
distrugeau planeta şi o poluau. Omul inventă hârtia. Pentru
producerea hârtiei trebuiau pomi, iar omul distrugea tot mai mult
mediul înconjurător. De aceea plânge Planeta Albastră.”
„Ar trebui ca maşinile, motocicletele şi multe altele să nu se
fi construit. Ar trebui să fie o planetă cu multe feluri de flori
şi alte buruieni, pentru că ele ne dau oxigen.”
„Planeta Albastră, atunci când plânge şi este supărată,
îşi revarsă apele mărilor şi oceanelor pe ţărmurile zonelor
din apropiere şi produce inundaţii şi mari stricăciuni.”
Am continuat activitatea noastră cu discuţii despre poluare,
imagini, tot felul de curiozităţi scoase de pe Internet, precum
şi diafilme cu locurile din ţara noastră declarate rezervaţii
naturale şi cu plantele şi animalele ocrotite de lege.
Am discutat apoi despre cum pot adulţii să combată poluarea şi
cum le-ar putea oferi ei, şcolarii, ajutorul. S-a organizat în
şcoala noastră colectarea de deşeuri din plastic, oferindu-se
astfel copiilor ocazia de a da şi ei o mână de ajutor la
curăţenia mediului înconjurător.
Pentru a sensibiliza şi ceilalţi elevi din şcoală, precum şi
din şcolile din împrejurimi, elevii au realizat picturi în
acuarele, colaje şi afişe cu titlul „Salvaţi Planeta
Albastră”, care au fost afişate la panoul şcolii.
Am realizat împreună cu ei ecusoane cu acelaşi titlu”S.P.A”
şi le-am împărţit tuturor copiilor şi cadrelor didactice din
şcoală.
Am învăţat cântece despre planeta noastră şi despre cum o
putem ajuta noi, copiii.
Şcoala noastră,, ECO GRUP ŞCOLAR AGRICOL ,,IORDACHE ZOSSIMA,,
ARMĂŞEŞTI –ESTE ÎNSCRISĂ ÎN PROGRAMUL CENTRULUI
CARPATO-DUNĂREAN DE GEOLOGIE din anul 2006-2007, iar în anul
2009 a obţinut ,,Steagul Verde,,-simbolul întregii activităţi
ecologice.
Pe lângă activităţile de colectare a hârtiei, dozelor,
pet-urilor, activităţi de plantare a pomilor în curtea şcolii ,
organizarea unor expozitii de mărţişoare şi felicitări din
materiale refolosibile, am desfăşurat diferite proiecte pe care vi
le împărtăşim cu drag şi la care copiii au participat cu multă
plăcere.
Pentru a –i face pe elevii să cunoască mai bine lumea
poveştilor şi pentru a-i atrage să citească mai mult am
desfăşurat proiectul ,,ÎN LUMEA POVESTILOR,, . Am cumpărat un
calendar cu poveşti şi în fiecare lună aveam o poveste care se
finaliza cu o dramatizare a poveştii iar costumele erau
confecţionate din materiale reciclabile, încurajând astfel
reciclarea şi refolosirea unor produse şi obţinerea unor lucruri
utile.
Cu ocazia sărbătorilor de iarnă am desfăşurat proiectul
,,Eco-brăduţul,,.Proiectul s-a desfăşurat pe parcursul lunii
decembrie şi s-a finalizat la serbarea de Crăciun prin
dramatizarea ,,Bradul de Crăciun,, şi prin organizarea unei
expozitii de brăduţii ecologici .
Un proiect foarte apreciat de copii, dar şi de părinţi a fost
proiectul ,,Parada florilor,, desfăşurat în parteneriat cu
grădiniţa. Costumele de flori au fost realizate din material
refolosibile şi au fost atât de frumoase încât a fost foarte
greu să desemnăm câştigătorii.

Am participat la mai multe concursuri cu costume din material
refolosibile, dar cel mai important a fost CONCURSUL NATIONAL CU
PARTICIPARE INTERNAŢIONALĂ ,,DEŞEURILE- AMENINŢARE PENTRU
TOŢI,, de la Călăraşi . Costumele realizate de noi au fost
foarte apreciate şi am opţinut 2 premii I

Noi, cadrele didactice participante la realizarea proiectelor de
mediu, considerăm că scopul nostru a fost atins: am reuşit să
sensibilizăm copiii, să îi facem să-şi dorească să crească
într-un mediu sănătos şi curat şi să ajute atât cât pot ei
la realizarea acestui lucru. Au înţeles că ei sunt viitorul
ţării, „oamenii mari” de mai târziu,care-şi pot construi
încă de pe acum un mediu în care să crească fericiţi şi
sănătoşi.
Prieteni ai naturii, protejaţi mediul înconjurător! Pământul
nostru suferă. Întindeţi o mână de ajutor Planetei Albastre!
Secolul care va veni va fi poate mai curat sau, poate, nu va fi
deloc!
Educaţia ecologică este eficientă atunci când sensibilizăm
interesul cognitiv al copiilor şi când desfăşurăm cu aceştia
acţiuni accesibile. Mijloacele şi formele de realizare a
educaţiei ecologice sunt diverse şi multiple.Am prezentat în
acest material numai câteva exemple .
Prin realizarea acestor proiecte considerăm că scopul nostru a
fost atins: am reuşit să sensibilizăm copiii, să îi facem să
protejeze mediul, să recicleze şi să refolosească unele
materiale, să-şi dorească să crească într-un mediu sănătos
şi curat şi să ajute atât cât pot ei la realizarea acestui
lucru. Au înţeles că ei sunt viitorul ţării, „oamenii mari”
de mai târziu,care-şi pot construi încă de pe acum un mediu în
care să crească fericiţi şi sănătoşi.
Prieteni ai naturii, protejaţi mediul înconjurător, salvaţi
Planeta Albastră!

BIBLIOGRAFIE

Metodica predării cunoştinţelor despre natură şi om la clasele
I-IV, Ed. Didactică Pedagogica 1989.
Învăţământul primar-1995.
Revista Educaţia Ecologică - Ed. Policrom, Craiova, nr. 4 din
1998.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 51 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

320 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN