Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

METODE INTERACTIVE DE PREDARE ÎNVĂȚARE LA MODULUL ECONOMIE ṢI MARKETING

Învăţământ profesional şi tehnic | Agricultură

Propus de: Anetav | 14.03.2015 23:10 | Revista cadrelor didactice nr. 10/2015 | 3682 vizualizări

Voi prezenta în lucrarea de față, câteva metode pe care le utilizez în procesul de predare învăţare, la Modulul IV: Economie şi Marketing, clasa a X-a, bazate pe colaborare, cooperare şi interactivitate

PROFESOR: VLAD ANETA
COLEGIUL NAṬIONAL AGRICOL ,,CAROL I’’ - SLATINA, OLT

Metoda “Mozaic” presupune parcurgerea următoarelor etape:
1. Pregătirea scenei: Se va explica elevilor că lecţia ce urmează să se desfăşoare presupune o activitate de învăţare prin colaborare, numită “Mozaic”. Subiectul lecţiei va fi “Cercetări de marketing”. Elevii vor învăţa toată lecţia, dar fiecare va deveni expert în una din părţile lecţiei, pe care o va preda celorlalţi.
2. Gruparea elevilor în grupuri “casă” de 5 membri.
3. Lectura lecţiei: Se împarte textul lecţiei în cinci părţi. Fiecare membru al grupului va primi o fişă de expert cu cele cinci părţi diferite ale lecţiei astfel încât maximum două persoane dintr-un grup să aibă aceeaşi fişă. Aceste fişe au pe ele întrebări care ghidează lectura textului de către expert. Fişele sunt diferite pentru că, mai târziu, fiecare persoană va trebui să-i ajute pe ceilalţi membri ai grupului “casă” să înveţe acele lucruri din text care apar în fişa sa. Se alocă 15 minute pentru citirea textului din fişa de expert.
4. Studiul textului în grupurile de experţi: Se vor forma grupele de experţi: la masa nr. 1 cei care au fişa de expert 1, la masa nr. 2, cei care au fişa de expert 2,…….., la masa nr. 5, cei care au fişa de expert 5. Se stabileşte un moderator al discuţiilor pentru fiecare grup. Se reamintesc regulile:
-Toată lumea participă. Nimeni nu domină.
- Grupul cade de acord asupra răspunsului ce trebuie dat la întrebările de pe fişa experţilor.
- Când nu li se pare clar ceea ce s-a spus, reformulează în propriile cuvinte.
- Toată lumea se ocupă de acest lucru. Grupurile de experţi vor avea la dispoziţie 15 minute pentru a discuta întrebările, pentru a stabili modalităţile de predare în cadrul grupului “casă”. Profesorul circulă printre grupuri pentru a le ajuta să se concentreze pe sarcina de lucru şi să le dea eventuale lămuriri.

5. Experţii predau textul grupului “casă”: Când s a încheiat timpul de studiu, experţii se vor
întoarce la grupurile “casă”. Aici fiecare va prezenta, în aproximativ 5 minute ce a învăţat în grupul de experţi. Sarcina lui este nu numai de a raporta, ci şi de a pune întrebări, până este sigur că toată lumea a învăţat partea sa de text.
6. Evaluarea procesului: Profesorul poate aplica un test sau poate adresa întrebări orale pentru a verifica gradul de înţelegere a noului conţinut, capacitatea de analiză, sinteză, de argumentare a afirmaţiilor făcute.
La lecţia “Cercetări de marketing: obiective, tipologie, etape, metode, termeni de culegere a informaṭiilor” textul lecţiei (10 etape) va fi împărţit în felul următor: fiecare fişă va cuprinde câte două etape (în ordinea realizării lor). Prezentăm în continuare un model de fişă de documentare pentru experţi:
EXPERŢI - Fişă de documentare
Modulul: Economie şi Marketing
Tema: Cercetări de marketing - Etapele cercetării de marketing
Secvenţa: Definirea problemei şi stabilirea obiectivelor cercetării
Mod de lucru: pe echipe
Momentul folosirii: Prezentarea noului conţinut
Timp de lucru: 15 minute
Sarcina de lucru: Studiaţi si reţineţi ideile prezentate în textul de mai jos:
1. Definirea problemei reprezintă una dintre etapele de maximă importanţă în realizarea unei cercetări de marketing, strict legată de finalitatea acesteia. Pentru a se realiza cu maximă eficienţă trebuie să existe o bună colaborare între beneficiarul şi executantul cercetării. Pornind de la aceste elemente, se poate afirma că scopul cercetării de marketing este rezolvarea problemei. Nu trebuie neglijată, în această fază, nici precizarea intervalului de timp în care trebuie furnizate rezultatele cercetării.
2. Stabilirea obiectivelor cercetării trebuie să fie în acord cu informaţiile necesare rezolvării problemei definite. Este operaţiunea care porneşte de la tematica solicitată de beneficiarul investigaţiei. Pe baza lor se dezvoltă ipotezele studiului. Reprezintă detalieri ale scopului cercetării, ce subordonează toate celelalte activităţi ale studiului.
Notă: În urma asimilării conţinutului secvenţei de mai sus, veţi fi capabili să răspundeţi la următoarele întrebări:
1) Explicaţi în ce condiţii “definirea problemei cercetării” se realizează cu maximum de
eficienţă. Argumentaţi.
2) Precizaţi legătura dintre “scopul”, “obiectivele” si “ipotezele” cercetării de marketing.
În mod asemănător se vor realiza şi celelalte fişe de documentare pentru ceilalţi 4 experţi din fiecare grupă.
Metoda” “Turul galeriei’’ este o metodă de învăţare prin colaborare prin care se urmăresc: dezvoltarea şi exersarea gândirii, a capacităţii de a lua decizii întemeiate pe argumente, stimularea creativităţii şi a spiritului inovator, interacţiunea directă în grupul iniţial şi indirectă cu ceilalţi colegi prin intermediul produselor muncii acestora. Elevii sunt organizaţi în grupe de câte trei sau patru, metoda necesitând totodată miscarea elevilor în sala de clasă. Acestora li se vor pune la dispoziţie foi flip- chart şi carioci de culori diferite. Metoda se poate aplica foarte bine în cazul unei lecţii de recapitulare si sistematizare a cunostinţelor temei “Cercetări de marketing”.
Descrierea metodei
Etapa I: Elevii organizaţi pe echipe primesc o sarcină de lucru, susceptibilă de a avea mai
multe soluţii sau mai multe perspective de abordare. Sarcinile de lucru vor fi diferite de la o echipă la alta. De exemplu:
Fişa de lucru echipa nr. 1

Modulul IV: Economie şi Marketing;
Tema: Cercetări de marketing-Metode de culegere a informaţiilor;
Momentul folosirii: Recapitularea si sistematizarea cunostinţelor;
Mod de lucru: pe echipe;
Timp de lucru: 20 minute
Sarcini de lucru:
1. Enumeraţi trei surse de date statistice din România;
2. Descrieţi metoda cercetării prin telefon; Precizaţi tipul următoarei întrebări ce face parte dintr- un chestionar: “ Folosiţi vopsea de păr? 1. da 2. nu”

Fişa de lucru echipa nr. 2
Modulul: Economie şi Marketing;
Tema: Cercetări de marketing- Metode de culegere a informaţiilor
Momentul folosirii: Recapitularea şi sistematizarea cunoştinţelor;
Mod de lucru: pe echipe
Timp de lucru: 20 minute.
Sarcini de lucru:
1. Enumeraţi trei organizaţii mondiale furnizoare de date statistice;
2. Descrieţi metoda cercetării prin operatorii de interviu;
3. Precizaţi tipul următoarei întrebări ce face parte dintr- un chestionar: “ În ce categorie de vârstă vă încadraţi? a) sub 18 ani; b) între 18- 30 ani; c) între 30- 50 ani; d) peste 50 ani

Etapa a II-a: Produsele muncii grupului se materializează într- o schemă, inventar de idei notate pe un poster. Posterele se expun pe pereţii clasei, transformaţi astfel într-o veritabilă galerie expoziţională.
Etapa a III-a: La semnalul profesorului, grupurile trec pe rând, pe la fiecare poster pentru a examina soluţiile prezentate de colegi. Comentariile şi observaţiile “vizitatorilor” sunt scrise pe posterul analizat, fiecare grupă folosind propria culoare de cariocă.
Etapa a IV-a: După ce se încheie “turul galeriei”, grupurile revin la poziţia iniţială şi fiecare echipă îşi desemnează un reprezentant care să comenteze, dacă este cazul, completările, observaţiile făcute de colegi pe posterul echipei sale. Profesorul monitorizează discuţiile, acţionând ca un arbitru.
Evaluarea: Evaluarea se realizează asupra modalităţilor folosite de elevi pentru a rezolva o sarcină. Se fac apoi aprecieri asupra întregii activităţi, evidenţiindu- se cele mai complete şi corecte postere
Bibliografie:
1. Pop Nicolae Al., Marketing, Manual pentru licee tehnologice, clasa a XI a, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2002
2. Cerghit, I., Sisteme de instruire alternative şi complementare. Structuri, stiluri, strategii, Ediṭia a II – a, revăzută şi adăugită, Iaşi, Editura Polirom, 2008

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 44 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

324 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN