Şcoala cu
bune practici

46 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Metoda OREO

Învăţământ gimnazial | Limba şi literatura română

Propus de: oanar195 | 23.11.2022 09:22 | Revista cadrelor didactice nr. 90/2022 | 536 vizualizări

Metoda OREO este o varianta a textului argumentativ. Am aplicat-o la clasa pe textul literar "Matilda" de Roald Dahl.

Procesul instructiv-educativ este unul complex şi presupune o paletă largă de strategii didactice pe care un educator la care poate şi trebuie să apeleze.
Generaţia ALFA este complet diferită de educabilii anteriori. Preocupaţi de la vȃrste fragede de tot ce ţine de tehnologie, elevii pot deveni „dificili” dacă profesorul nu cunoaşte particularităţile de vȃrstă şi pe cele ale generaţiei şi dacă nu încearcă să ţină permanent pasul cu elevii săi, fiind un fel de „Popa Tanda” al vremurilor contemporane prin perseverenţa cu care le formează priceperi, deprinderi, abilităţi ş.a. Perioada pandemică pe care am traversat-o ne-a demonstrat tuturor ce „salt” uriaş poate face profesorul pentru a nu se lăsa mai prejos decȃt elevii săi.
Strategiile didactice variate fac din activitatea didactică a unui cadru didactic un prilej de activizare a elevilor, de provocare a imaginaţiei acestora, asigurȃnd starea de bine deopotrivă a celor doi actanţi ai procesului educaţional: educator şi educat.
Disciplina Limba şi literatura română permite utilizarea unor strategii didactice diverse, inovative şi tradiţionale. De fiecare cadru didactic în parte ţine ca îmbinarea acestora să confere procesului didactic atractivitate. Personalitatea profesorului, plăcerea de a aduce strategii moderne la clasă contribuie la
„ieşirea din cutie”, la folosirea „lentilelor inovaţiei”, la dezvoltarea gȃndirii creative.
În luna lui răpciune, aloc de câţiva ani o săptămână scriitorului britanic ROALD DAHL, organizând la toate clasele mele, cel puţin o activitate. Cum în lista de lecturi suplimentare includ întotdeauna şi lecturi de-ale autorului mai sus-menţionat, activitatea recompensează efortul de lectură al elevilor.
În anul şcolar precedent, am pornit de la activităţi propuse de Muzeul ʺRoald Dahlʺ1 din Buckinghamshire, Anglia. Pentru elevii de clasa a VI-a care dau proba de Evaluare Naţională Limbă şi
comunicare, o probă la care răspund în limba romȃnă şi în limba engleză după ce lecturează cȃte un fragment în cele două limbi, am folosit activităţi de lectură, de argumentare, de analiză literară, de rezolvare de probleme în limba engleză, facilitând în acest fel adaptarea la subiectele de examen2.
Anul acesta, mi-am propus ca, la clasa a VII-a, să încep cu o activitate în perechi: descifrarea unui CHOCOCODE3, făcând referire la volumul analizat în anii anteriori, ʺCharlie şi fabrica de ciocolatăʺ de acelaşi autor. A urmat vizionarea unui film de pe youtube4 despre viaţa şi opera povestitorului britanic.
Am preferat să las filmul să ruleze în limba engleză în vederea realizării unei activităţi interdisciplinare. După analiza elementelor-cheie din film (cu accent pe Muzeul „R. DAHL”), am trecut la volumul ʺMatildaʺ, punând accent pe fixarea ideilorprincipale, pe teme şi motive literare, pe relaţia
părinţi-copii, pe valori morale şi culturale ale textului, pe asocierea protagonistei cu alte personaje din literatura română sau universală (Ada Smith din ʺRăzboiul care mi-a salvat viaţaʺde Kimberly Brubaker Bradley, de exemplu), informaţii necesare la examenul de Evaluare Naţională la clasa a VIII-a pentru care ne pregătim cu paşi mici. Apoi, am folosit METODA OREO, o variantă a textului argumentativ.5 Astfel, le-am captat atenţia educabililor.Am prezentat mai întâi materialul de pe youtube al Ralucăi Erimescu care porneşte de la binecunoscuţii biscuiţi, apoi metoda de pe PINTEREST6, evidenţiind semnificaţia fiecărei litere şi făcând permanent comparaţie cu structura clasică a textului argumentativ pe care elevii o cunosc deja:
O-opinie (precizezi teza/ideea de la care porneşti, cum te simţi),
R-motive/argumente (aduci argumente/ informaţii pentru a-ţi susţine teza),
E-exemple (găseşti exemple adecvate),
O-opinie (reiei teza, precizând ce simţi).
Am aplicat metoda OREO, pornind de la textul ʺMatildaʺ de R. Dahl. Elevii au primit următoarele rezoluţii, ca la Olimpiada de Lectură „Lectura ca abilitate de viaţă” (OLAV): 1) Matilda-copil genial; 2) Matilda-copil orfan, deşi are părinţi; 3) Matilda- cititoare de excepţie. Dacă la început au fost mai
timizi, ulterior, copiilor le-a plăcut această metodă de evaluare a competenţelor orale şi scripturale de argumentare.
Activitatea s-a finalizat în cheie motivaţională, pornind de la un citat al lui R. Dahl: ʺUndeva în interiorul tău este puterea de a schimba lumeaʺ. Am acordat elevilor diplome de participare.
Metoda OREO constituie, de acum încolo, un punct de interes atȃt pentru profesor, cȃt şi pentru elevii săi, mai ales în orele de omagiere a unor scriitori sau de promovare a lecturii.

BIBLIOGRAFIE&WEBOGRAFIE:
Irimescu, Raluca, Metoda Oreo în https://youtu.be/3AT7MSj2z6E
https://pin.it/7kZLvWl
www.roalddahl.com/museum
https://youtu.be/VXsVBfqSIlU

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 33 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

412 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN