Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Metoda învăţării bazate pe proiecte

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: dinamovista | 22.07.2018 06:52 | Revista cadrelor didactice nr. 49/2018 | 1768 vizualizări

Metoda învăţării bazate pe proiecte nu
reprezintă o idee revoluționară,de noutate în domeniul
educației din școlile românești.Project method reprezenta un mod
mai cuprinzător de organizare a procesului de învățământ.

Iniţiată de J. Dewey, "Project method"a fost
fundamentată pe principiul învăţării prin acţiunea practică,
cu finalitate reală ("learning by doing"). În pedagogia
"proiectivă" modernă, proiectul este înţeles ca o temă de
cercetare orientată spre atingerea unui scop bine precizat şi care
urmează să fie realizată prin îmbinarea cunoştinţelor cu
activitatea practică. Project method reprezenta un mod mai
cuprinzător de organizare a procesului de învăţământ, după
care materia de studiu era împărţită într-un ansamblu de
proiecte, apropiate centrelor de interes (şi nu pe obiecte de
studiu), pe care elevii urmau să le realizeze efectiv, într-un
termen determinat, ajungând astfel să rezolve probleme autentice,
din lumea reală, să dobândească cunoştinţe şi abilităţi
practice utile. Metoda învăţării bazate pe proiecte nu
reprezintă o idee revoluționară,de noutate în domeniul
educației din școlile românești.Încă din deceniul trecut
această metoda era utilizată ca metodă alternativă de
învăţare-evaluare. Învăţarea prin metoda proiectului şi-a
dobândit un loc mai sigur în activitățile şcolare pe măsură
ce experţii din domeniul educației au început să conștientizeze
ceea ce profesorii au înţeles de mult timp,și anume că elevii
devin mai implicaţi în procesul de învăţare atunci când au
posibilitatea de a cerceta probleme complexe, provocatoare, uneori
neplăcute, aseamănătoare cu cele din viaţa reală.
Apărut în secolul XX datorită nevoii de flexibilitate şi de
relevanţă socială a curriculum-ului, precum şi ca o modalitate
de egalizare a şanselor,proiectul este o metodă de învăţământ
complexă favorizând învăţarea integrată,înlătură graniţele
rigide dintre discipline şi dă elevilor posibilitatea să
descopere complementaritatea cunoştinţelor.
Pornind de la identificarea unei probleme, proiectul solicită
elevul pentru realizarea obiectivelor propuse atât la şcoală cât
şi acasă, sub coordonarea profesorului, atât individual cât şi
în grup.Organizate în grupuri mici,proiectele sunt benefice
deorece individualizează sarcinile, sunt mai uşor măsurabile,
permiţând evidenţierea progresului realizat.Învăţarea pe bază
de proiect nu reprezintă doar trezirea inetresului elevilor pentru
o anumită problemă.Proiecte bine concepute și documentate
încurajează investigaţia activă dezvoltând capacităţi de
nivel superior. Cercetările amănunțite realizate de neurobiologi
asupra creierului subliniază valoarea acestui tip de activitate de
învăţare.
Abilităţile elevilor de a înţelege lucruri noi sunt mult mai
mari atunci când sunt legate de activităţi prin care sunt
rezolvate o serie de probleme cu relevanță în activitățile
cotidiene , iar elevii sunt ajutaţi să înţeleagă de ce, când
şi cum devin aceste fapte şi competenţe relevante.Învăţarea pe
bază de proiecte este un model de instruire care îi implică pe
elevi în activităţi de investigare a unor probleme obligatorii
şi au drept rezultat obţinerea unor produse autentice.
Proiectele se dezvoltă pornind de la întrebări provocatoare care
nu pot primi răspunsuri prin învăţarea bazată pe memorare. Prin
proiecte, elevii îşi asumă roluri active cel care rezolvă
problema,cel care ia decizia,cel care efectuează investigaţii,
responsabilul cu documentarea. Proiectul reprezintă o activitate
amplă,individuală sau de grup,care debutează în clasă prin
definirea şi înţelegerea sarcinii, se continuă acasă sau pe
teren pe o perioadă determinată, timp în care elevul consultă
permanent profesorul, solicită bibliografie şi lămuriri
suplimentare și se încheie printr-o susţinere în clasă sau în
cadrul cercurilor ştiinţifice, simpozioanelor, expoziţiilor,
concursurilor sau sesiunilor de comunicări. În realizarea
proiectului, profesorului îi revine rolul de animator, de
consultant, fără să îndrume pas cu pas demersul elevilor.
În condiţiile în care societatea are nevoie de persoane
responsabile, cu abilităţi de planificare, gândire critică,
creativitate, de comunicare, înţelegerea culturilor diferite,
abilităţi de utilizare a tehnologiei, acest mod de învăţarea
prezintă avantajul că poate să transforme şcoala într-un
laborator de viaţă.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 2 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Gânduri la începutul anului școlar 24/25. Votați dar vă rugăm să și comentați!

63 voturi | 3 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN