Şcoala cu
bune practici

45 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Măsuri interactive pentru prevenirea abandonului şcolar

Învăţământ gimnazial | Consiliere si orientare

Propus de: PRIETENIE | 14.05.2019 17:18 | Revista cadrelor didactice nr. 56/2019 | 3202 vizualizări

Fenomenul de abandon şcolar este una din marile provocări ale
societăţii actuale. Principalul factor implicat în soluţionarea
acestui fenomen este şcoala.

Măsuri interactive pentru prevenirea abandonului şcolar
Prof. Ana Haraga
Şcoala "Aron-Vodă"Aroneanu, jud. Iaşi

Abandonul şcolar reprezintă conduita deviantă, cu incidenţă
majoră asupra integrării socio-profesionale a elevilor, care
constă în încetarea frecventării cursurilor şcolii, părăsirea
sistemului educativ, indiferent de nivelul la care s-a juns,
înaintea obţinerii unei calificări sau pregătiri profesionale
complete sau înaintea încheierii ciclului de studiu început. În
orice societate, rata abandonului şcolar reprezintă un indicator
al eficienţei sistemului de învăţământ, astfel încât, dacă
indicele de abandon este mai mare atunci sistemul şcolar respectiv
este ineficient.
La nivelul fiecărei instituţii de învăţământ, în funcţie de
gravitatea fenomenului de absenteism şi abandon şcolar, se
elaborează strategii de prevenire şi diminuare a fenomenului.
Proiectarea unui plan de acţiune presupune câteva fixarea unor
obiective la nivelul şcolii:
1. Stabilirea gravităţii fenomenului de abandon şcolar şi
determinarea cauzelor.
2. Efectuarea unei cercetări sociologice;
3. elaborarea şi implementarea unor starategii la nivel
instituţional pentru ameliorarea fenomenului de abandon şcolar;
4. Implicarea activă a reprezentanţilor comunităţii în acţiuni
de prevenire şi combatere a abandonului şcolar cauzat de situaţia
preacară a familiei.
5. Implicarea şcolii şi a instituţiilor de la nivelul
comunităţii în derularea activităţilor dezvoltate în cadrul
strategiilor în activităţi de parteneriat.
6. Sensibilizarea comunităţii şi a persoanelor implicate cu
privire la sursele, cauzele şi efectele fenomenului de abandon
şcolar.
7. Stimularea continuării studiilor
În cazul elaborării unei strategii de intervenţie în cazul
abandonului şcolar, demersurile trebuie monitorizate pe
următoarele paliere: conştientizare, intervenţie, evaluare,
diseminare, pentru fiecare dintre actorii implicaţi (elev, familie,
şcoală, instituţii partenere din comunitate)
Prezentăm un tip de strategie de intervenţie în cazul abandonului
din motive economico-finanaciare:
I. Elevi
• Acţiuni de conştientizare
- dezbateri la nivelul şcolii pe teme privitoare la legislaţia din
domeniul educaţiei;
- participarea activă la orele de consiliere şi orientare
profesională;
- participarea la şedinţe individuale de consiliere privind
cariera;
- realizarea unor referate, proiecte, studiii de caz cu privire la
cerintele de ocupare a locului de muncă ideal;
- implicarea în implementarea planului de acţiune desfăşurat la
nivelul şcolii;
- promovarea acţiunii de prevenire şi intervenţie prin realizarea
de desene, afişe, sloganuri, pliante sugestive pentru acţiunea în
derulare şi distribuirea lor;
• Acţiuni de intervenţie
- realizarea unor workshop-uri în care să se studieze capitolele
legislaţiei în domeniu;
- dirigintele va include în programă şi ore pe teme de carieră
alese de elevi;
- elevii vor fi consiliaţi direct în alegerea viitoarei cariere;
- alegerea locului de muncă ideal şi studierea lui;
- antrenarea elevilor în asumarea rolului de organizator;
- realizarea de către elevi a unor materiale de promovare;
• Indicatori de evaluare
- gradul de familiarizare al elevilor cu legislaţia în domeniul
educaţiei;
- gradul de implicare a elevilor în desfăşurarea orelor;
- identificarea opţiunii şcolare şi profesionale;
- enumerarea unor cerinţe necesare accederii la locul de muncă
dorit;
- gradul de realizare al sarcinilor;
- schimbări de atitudine în raport cu situaţiile de abandon
şcolar cauzat de situaţia precară a familiei.
• Diseminare
- implicarea elevilor în activităţile cuprinse în stategie;
- publicarea informaţiilor despre strategie pe postere şi pliante;
- informarea părinţilor cu privire la activităţile şi
proiectele pe tema abandonului şcolar cauzat de situaţia precară
a familiei.
II. Cadre didactice
• Acţiuni de conştientizare
- participarea sesiuni de informare şi formare privind abandonul
şcolar cauzat de situaţia precară a familiei, prin implicarea
unor specialişti din diverse domenii;
- identificarea principalelor bariere comunicaţionale de la nivelul
comunităţi;
- comunicarea nonformală cu membrii familiilor pe teme referitoare
la cerinţele existente pe piaţa muncii;
- promovarea acţiunii la nivelul comunităţii;
- implementarea planului de acţiune;
• Acţiuni de intervenţie
- desfăşurarea de discuţii de grup cu elevii din şcoală şi
parinţii acestora în scopul identificării surselor, cauzelor şi
efectelor abandonului şcolar cauzat de situaţia precară a
familiei;
- informarea actorilor privind activităţile şi rezultatele;
- întâlniri cu părinţii în care se discută teme referitoare la
cerinţele existente pe piaţa muncii;
- realizarea de postere, afişe şi pliante;
- desfăşurarea acţiunilor conform planului;
• Indicatori de evaluare
- gradul de familiarizare cu sursele, cauzele şi efectele
abandonului şcolar cauzat de situaţia precară a familiei;
- agenda activităţilor desfăşurate;
- feedback-ul primit de la părinţi;
- cuantificarea participanţilor la acţiune şi urmărirea
implementării;
• Diseminare
- lecţii/lectorate pe tema abandonului şcolar cauzat de situaţia
precară a familiei;
III. Conducerea şcolii
• Acţiuni de conştientizare
- identificarea problemelor şcolii cu impact asupra abandonului
şcolar cauzat de situaţia precară a familiei;
- identificarea aspectelor relevante care urmează a fi introduse
în strategia de prevenire şi intervenţie la nivelul şcolii;
- includerea în strategia de acţiune a unui plan de colectare a
fondurilor pentru susţinerea elevilor cu reale probleme financiare;
- organizarea unor sesiuni de informare pentru părinţi cu privire
la ajutoarele oferite de stat elevilor cu performanţe şi probleme
financiare;
- organizarea grupului de lucru constituit la nivelul şcolii cu rol
de prevenire şi intervenţie în cazurile de abandon şcolar cauzat
de situaţia precară a familiei;
• Acţiuni de intervenţie
- constituirea unui grup de lucru la nivelul şcolii, cu rol de
coordonare, monitorizare şi evaluare a acţiunilor conţinute în
strategia abandonului şcolar cauzat de situaţia precară a
familiei;
- contactarea agenţilor economici din judeţ pentru colectarea de
fonduri;
- organizarea de şedinţe şi prezentarea conditiilor de accesare a
ajutoarelor;
- împărţirea de atribuţii fiecărui membru al grupui de lucru;
• Indicatori de evaluare
- cuantificarea problemelor identificate;
- centralizarea datelor de identificare a celor interesaţi;
- feedback-ul primit de la părinţi;
- urmărirea gradului de îndeplinire a sarcinilor;
• Diseminare
- prezentarea planului de acţiune şi a rezultatelor acestuia;
- prezentarea rezultatelor implementării programului de strângere
de fonduri;
IV. Părinţi
• Acţiuni de conştientizare
- participarea la sesiuni de informare şi dezbaterile realizate în
cadrul şcolii pe tema oportunităţilor oferite de finalizarea
studiilor;
- prezentarea unor situţii concrete din interiorul comunităţii
care relevă importanţa educaţiei în viaţa profesională;
- participarea la dezbaterii privind legislaţia în domeniul
educaţiei;
- sensibilizarea cu privire la efectele negative ale abandonului
şcolar asupra viitorului propriilor copii;
• Acţiuni de intervenţie
- alcătuirea uniui grup de părinţi care să participe la
activităţile desfăşurate de unitatea şcolară;
- invitarea părinţilor care au copii ce s-au realizat profesional
după finalizarea studiilor;
- participarea la activităţi concrete realizate de către
profesori şi conducerea şcolii;
- prezentarea unei situaţii ipotetice de elev ce a optat pentru
încetarea studiilor;
• Indicatori de evaluare
- gradul de implicare a grupului de părinţi în activităţile
desfăşurate;
- gradul de sensibilizare al părinţilor;
- gradul de familiarizare cu noţiunile prezentate prin intermediul
unui chestionar;
• Diseminare
- implicarea părinţilor în activităţile viitoare de combatere a
abandonului şcolar cauzat de situaţia precară a familiei;
V. Consilierul şcolar
• Acţiuni de conştientizare
- participarea la o sesiune de informare privind gravitatea
abandonului şcolar cauzat de situaţia precară a familiei;
- consilierea tuturor elevilor cu privire la carieră;
- identificarea principalelor bariere comunicaţionale la nivelul
şcolii;
• Acţiuni de intervenţie
- prezentarea unor statistici privind abandonului şcolar cauzat de
situaţia precară a familiei;
- realizarea de şedinţe individuale cu fiecare elev;
- informarea actorilor cu privire la activităţile desfăşurate;
• Indicatori de evaluare
- gradul de sensibilizare al participanţilor la sesiune;
- aplicarea unui test de personalitate şi aptitudini;
- afişarea agendei de lucru;
• Diseminare
- prezentarea programului specific de asistenţă psiho-pedagogică
de revenire si combatere a abandonului şcolar cauzat de situaţia
precară a familiei;
VI. Reprezentanţi ai comunităţii
• Acţiuni de conştientizare
- participarea la activităţi de informare cu privire la acţiunile
ce vor fi derulate în cadrul şcolii;
- stabilirea unor acorduri de colaborare;
• Acţiuni de intervenţie
- identificarea persoanelor dispuse să se implice în
desfăşurarea programului
- stabilirea sarcinilor clare pentru fiecare colaborator;
• Indicatori de evaluare
- cuantificarea persoanelor care au răspuns pozitiv la activitatea
întreprinsă.
- gradul de implicare al fiecăruia;
• Diseminare
- implicarea colaboratorilor în activităţi directe cu elevii;
Implementarea strategiei de prevenire şi intervenţie la nivelul
şcolii cu privire la abandonul şcolar impune o metodologie
complexă de evaluare care va cuprinde diferite tipuri de
instrumente: chestionare privind înţelegerea importanţa
educaţiei şi consecinţele abandonului şcolar, fişe de
observaţii a comportamentului actorilor după finalizarea
programului, fişă de centralizare a situaţiei abandonului şcolar
cauzat de situaţia precară a familiei, la care se adaugă
instrumente de autoevaluare a sarcinilor realizate de fiecare actor,
de evaluare realizată de către conducerea şcolii şi grupul de
lucru la nivelul şcolii, cât şi de evaluare externă întocmită
de inspectorii şcolari.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 51 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

321 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN