Şcoala cu
bune practici

46 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Importanța activităților educative în săptămâna „Să știi mai multe, să fii mai bun!”

Învăţământ primar | Toate disciplinele

Propus de: sofianico | 26.05.2016 18:08 | Revista cadrelor didactice nr. 27/2016 | 433 vizualizări

Excursia este una din activităţile extraşcolare frecvent folosită pentru cunoaşterea trecutului local, naţional pe bază de experienţă directă.

Importanța activităților educative în săptămâna „Să știi mai multe, să fii mai bun!”
Prof. Florea Sofia Nicoleta
Școala Gimnazială Nr. 1 Dorobanțu

"Școala altfel: Să știi mai multe , să fii mai bun!" este un program educativ dedicat activităţilor extracurriculare şi extraşcolare. Scopul programului este implicarea şi stimularea participării elevilor la activităţi diverse prin care să fie puse în valoare aptitudinile, talentele şi capacităţile elevilor în diferite domenii.
Programul se desfăşoară în săptămâna care precede vacanţa de primăvară și a fost gândit pentru ca profesorii să îi implice pe elevi în activități de educație non-formală, care să pună în valoare talentele, preocupările extrașcolare și competențele tinerilor, în domenii cât mai diverse.
Programul cuprinde același număr de ore ca o săptămână normală de cursuri. Au loc activități culturale, tehnico-stiintifice, sportive, de voluntariat, de responsabilizare socială, de implicare în societate, activități educaționale pentru sănătate, educație ecologică, protecția mediului, educație rutieră, prevenirea incendiilor.
Se valorifică experiența cotidiană a fiecărui elev, se crează condiții pentru ca fiecare să învețe în ritm propriu apreciindu-se progresul fiecăruia, se adaptează activitățile la nivelul şi specificul vârstei. Şcoala este şi ea mai aproape de comunitate prin implicarea unor specialişti, personalități culturale şi organizații în desfăşurarea demersului didactic.
Activitățile din această săptămână dau copiilor posibilitatea de a-şi folosi gândirea creativă, plină de ingeniozitate, de a cerceta şi găsi rezolvări la situații-problemă folosind experiența de viață, cunoştințele şi capacitățile dobândite la toate disciplinele. Ei învață :să învețe, să caute, să adune informația, apoi s-o acceseze şi s-o gestioneze. Elevii văd astfel legăturile care există între discipline dar şi legăturile acestora cu viața. Se promovează cooperarea, copiii sunt încurajați să-şi stabilească roluri în grup, să lucreze pe rând la ceea ce simt că se pricep, să împartă materiale, să se asculte reciproc, să-şi împărtăşească opinii şi să se ajute unii pe alții.
Scopul activităţilor extraşcolare este dezvoltarea unor aptitudini speciale, antrenarea elevilor în activităţi cât mai variate şi bogate în conţinut, cultivarea interesului pentru activităţi socio-culturale, facilitarea integrării în mediul şcolar, oferirea de suport pentru reuşita şcolară în ansamblul ei, fructificarea talentelor personale şi corelarea aptitudinilor cu atitudinile caracteriale. Vizitele la muzee, expoziţii, monumente şi locuri istorice, case memoriale – organizate selectiv – constituie un mijloc de a intui şi preţui valorile culturale, folclorice şi istorice ale poporului nostru. Ele oferă elevilor prilejul de a observa obiectele şi fenomenele în starea lor naturală, procesul de producţie în desfăşurarea sa, operele de artă originale, momentele legate de trecutul istoric local, naţional, de viaţa şi activitatea unor personalităţi de seamă ale ştiinţei şi culturii universale şi naţionale, relaţiile dintre oameni şi rezultatele concrete ale muncii lor, stimulează activitatea de învăţare, întregesc şi desăvârşesc ceea ce elevii acumulează în cadrul lecţiilor.
Excursiile contribuie la îmbogăţirea cunoştinţelor copiilor despre frumuseţile ţării, la educarea dragostei, respectului pentru frumosul din natură, artă, cultură. Prin excursii, copiii pot cunoaşte realizările oamenilor, locurile unde s-au născut, au trăit şi au creat opere de artă. În urma plimbărilor, a excursiilor în natură, copiii pot reda cu mai multă creativitate şi sensibilitate , imaginea realităţii, în cadrul activităţilor de desen şi modelaj , iar materialele pe care le culeg , sunt folosite în activităţile practice, în jocurile de creaţie.
La vârsta şcolară, copiii sunt foarte receptivi la tot ce li se arată sau li se spune în legatură cu mediul , fiind dispuşi să acţioneze în acest sens .
Excursia ajută la dezvoltarea intelectuală şi fizică a copilului, la educarea lui cetăţenească şi patriotică. Ea este cea care îl reconfortează pe copil, îi prilejuieşte însuşirea unei experienţe sociale importante, dar şi îmbogăţirea orizontului cultural ştiinţific. Prin excursii elevii îşi suplimentează şi consolidează instrucţia şcolară dobândind însuşirea a noi cunoştinţe. Elevii trebuie să fie îndrumaţi să dobândească: o gândire independentă, nedeterminată de grup, toleranţă faţă de ideile noi, capacitatea de a descoperi probleme noi şi de a găsi modul de rezolvare a lor şi posibilitatea de a critica constructiv. Activităţile complementare concretizate în excursii şi drumeţii, vizite, vizionări de filme sau spectacole imprimă copilului un anumit comportament, o ţinută adecvată situaţiei, declanşează anumite sentimente.
Excursia este una din activităţile extraşcolare frecvent folosită pentru cunoaşterea trecutului local, naţional pe bază de experienţă directă.
Deosebit de eficace, excursia cu caracter istoric se poate organiza în toate localităţile ţării, pentru că nu există palmă de pământ românesc care să nu aibă mărturii ale trecutului dintre cele mai semnificative.
Excursia, temeinic organizată şi pregătită, creează o atmosferă deosebit de favorabilă instrucţiei, educaţiei, formării complete a personalităţii elevului.
Preferinţa pentru excursie, participarea lor masivă, sunt argumente suficiente pentru a demonstra că elevii sunt însetaţi de a cunoaşte cât mai multe lucruri noi în mod direct, că se simt deosebit de satisfăcuţi şi bucuroşi de a-şi petrece timpul în mijlocul frumuseţilor naturii, că trăiesc simţiri dintre cele mai intense în contactul direct cu tezaurul de valori al înaintaşilor, că, în acest cadru, prieteniile şi colegialitatea cunosc noi dimensiuni.
Totodată, excursia dezvoltă încrederea în marile posibilităţi ale omului, formează conştiinţa răspunderii şi demnităţii umane.
In cadrul programului „Să știi mai multe să fii mai bun ! ”am organizat o excursie cu destinația: Muzeul de Istorie și Arheologie Constanța, Muzeul de Artă Populară Constanța, Mc Donalds și Parcul Piticilor.
Elevii au avut de realizat pentru ziua următoare, compuneri despre excursie. Iată câteva fragmente din compunerile lor:
Joi, înainte de vacanța de Paște, am mers într-o excursie la Constanța.
Am vizitat două muzee, unul de istorie și arheologie și unul de artă populară. Am mers la Mc Donalds și în Parcul Piticilor.
A fost o exursie minunată! (Romete Roxana)
Era o zi de primăvară cu cer senin. Noi, împreună cu doamna și câteva mămici ne-am pregătit să mergem într-o excursie.
Când am ajuns la Constanța, prima activitate a fost desfășurată la Muzeul de Istorie. Acolo am văzut coarne de mamut, monede vechi, castroane din lut, metal și sticlă, coliere și inele, dar cele mai importante au fost armele.
Doamna învățătoare a fost foarte atentă, responsabilă și grijulie cu noi.
A fost o zi minunată! (Petruț Alexandra )
În parcul piticilor ne-am distrat, am râs. Am fost la trambulină și am sărit câte 5 minute.
Când a început să picure am plecat la microbuz. Am ajuns acasă și toți am fost fericiți.
A fost o zi minunată! ( Adamescu Georgiana)
La Muzeul de Istorie am văzut statui, oale din lut, monede de pe vremuri, coarne de mamut, am văzut un război de țesut, bijuterii vechi, scheleți, oglinjoare și un film 3D.
La Muzeul de Artă populară, o doamnă foarte drăguță ne-a explicat despre costumele populare și despre religia veche.( Gugleș Steluța )
Mie mi-a plăcut în excursie când am fost la muzeu și am văzut două coarne de mamut uriașe, arme din ere preistorice, coloane de templu, vase și bijuterii.
Cel mai mult mi-a plăcut când am văzut proiecția 3D care ne arăta cum era orașul în trecut și mozaicul roman. (Lungu Eduard )
În Parcul Piticilor ne-am jucat în tobogane, leagăne, balansoare. Am mers la trambulină. Și acolo ne-am distrat.
Pentru că a început ploaia ne-am îndreptat spre mașină. Ne-am urcat. Am plecat. A fost foarte minunat! ( Ciobotaru Simona)
O mare contribuţie în dezvoltarea personalităţii copilului o au activităţile extraşcolare care implică în mod direct copilul prin personalitatea sa şi nu prin produsul realizat de acesta.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 45 evenimente

«APRILIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

331 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN