Şcoala cu
bune practici

46 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

GEOMETRIA ŞI EXPRIMAREA ESTETICĂ

Învăţământ gimnazial | Matematica

Propus de: stelutaiuliana | 23.08.2015 22:14 | Revista cadrelor didactice nr. 17/2015 | 2470 vizualizări

Cum totul din jurul nostru este geometrie, acest articol propune observarea si identificarea formelor geometrice din jurul nostru, studierea geometriei prin analogie.

GEOMETRIA ŞI EXPRIMAREA ESTETICĂ
Prof. MITREA STELUŢA IULIANA
ŞCOALA GIMNAZIALĂ NR.1 , ŢĂNDĂREI, IALOMIŢA

În tot ceea ce facem, în tot ceea ce ne înconjoară folosim matematica: număram, calculăm, măsuram, descriem, rezolvăm. Trăim într-un univers în care totul este formă. Galileo Galilei scria că: „ formele geometrice sunt alfabetul în care este scrisă cartea naturii” altfel spus, natura comunica cu noi prin formele geometrice.
Matematica, în special geometria, devine mult mai accesibilă si mai atractivă pentru elevi daca este studiată prin analogie , compararea, măsurarea şi indentificarea elementelor ,formelor, corpurilor din jurul nostru. Utilizarea diferitelor formelor geometrice şi combinarea lor cu vasta paletă coloristică în produsele realizate de elevi la şcoala (şi nu numai) , oferă elevului posibilitatea de exprimare liberă , dezvoltă la acesta simţul estetic şi de ce nu şi artistic.
„Geometria şi exprimarea estetică” poate fi un curs opţional pentru elevii de gimnaziu, avand ca obiectiv încurajarea elevilor să descopere lumea înconjurătoare prin matematică, folosindu-se de geometrie , analizând din punct de vedere matematic principalele elemente arhitectonice din orasul, regiunea si ţara lor (poduri, monumente, pieţe etc.) dar si formele naturale existente, identificand figurile geometrice din componenţa lor, utilizarea formelor geometrice în diferite domenii: design, artă populară , artă florală, etc. Asfel, şcoala contribuie la dezvoltarea simţului estetic şi artistic al elevului şi stimularea gândirii creative.
Utilizarea simbolurilor în design: figurile geometrice
Orientarea liniilor, unghiurile, numărul de laturi și dispunerea figurilor geometrice generează diferite asocieri în mintea celor care le privesc. Totodată, există figuri geometrice cu o încărcătură simbolică aparte, care își iau semnificația nu doar din formă și aspect, ci din contexte culturale mai largi. Trebuie menționat faptul că în principiu, există mai multe elemente care pot influența semnificația unei figuri geometrice și impactul acesteia asupra publicului.
Asemănarea figurii respective cu un obiect cunoscut publicului
Asemănarea unui pătrat cu imaginea unei clădiri, a unui cerc cu imaginea unei mingi, a unei elipse cu imaginea unei lacrimi etc. influențează felul în care figurile sunt percepute, fiind transferate asupra lor o parte dintre caracteristicile obiectelor cu care se aseamănă.
Forma liniilor care compun figura respectivă
Liniile ascuțite sunt receptate cu mai multă ostilitate și sunt mai greu percepute de creier, în vreme ce liniile curbe sunt mai „bine-primite” de ochiul uman, deoarece par mai flexibile.
Figuri regulate sau neregulate
Formele regulate sugerează stabilitate, ordine, simetrie, în vreme ce figurile neregulate pot deranja și deruta privirea, făcând mai grea receptarea conținutului prezentat.
În acest caz, depinde foarte mult care este scopul principal al compoziției: dacă mesajul este cel care primează, sunt recomandate figurile regulate; dacă însă se dorește un efect doar la nivel estetic, atunci figurile neregulate nu mai deranjează și pot fi mai eficiente în obținerea efectului dorit.
Aranjarea în spațiu a figurilor geometrice
Figurile dispuse pe verticală sugerează, în funcție de orientarea vârfului – acolo unde este cazul – ascensiune sau regres, mișcare, evoluție și dinamică, în vreme ce o dispunere pe orizontală sugerează stabilitate, constanță, imuabilitate.
Cercul
Folosit ca element central sau ca pattern repetitiv într-o compoziție mai complexă, cercul este una dintre figurile geometrice folosite cel mai des de designeri, datorită flexibilității sale și a multitudinilor semnificațiilor pe care le poate avea. Fiind o buclă închisă, cercul semnifică perfecțiune, ciclicitate. Elementele grafice circulare sugerează dinamism, flexibilitate și creativitate, imaginație și emoție, de aceea sunt preferate în detrimentul celor dreptunghiulare atunci când se dorește transmiterea unor mesaje cu impact emoțional mai puternic.
Pătratul
Dintre toate figurile geometrice, de departe cea care sugerează cea mai mare stabilitate și siguranță este pătratul. Cele mai multe dintre obiectele de bază din viața noastră de zi cu zi au formă pătrată sau dreptunghiulară (clădrile, birourile, șoselele etc.). Și dacă cercul aparține fără drept de apel lumii celeste – vezi forma soarelui, a lunii, a planetelor, norilor și stropilor de ploaie – pătratul aparține prin definiție lumii telurice, fiind asociate cu obiecte stabile, de încredere și neschimbătoare.
Așadar, de fiecare dată când dorim să sugeram ordine, fermitate și rigurozitate, pătratul sau dreptunghiul este figura geometrică de care avem nevoie.
Triunghiul
• În ceea ce privește semnificația acestuia, ea depinde foarte mult de orientarea vârfului triunghiului: Dacă are vârful îndreptat în sus, triunghiul este asociat, datorită similarităților privind forma și direcția de orientare, cu elemente precum: foc, ascensiune, munte, copac, masculinitate;
• Dacă are vârful îndreptat în lateral, triunghiul va indica direcția, va ghida privirea și va putea fi folosit cu rol de săgeată;
• Dacă are vârful îndreptat în jos, el va sugera lipsă de echilibru, involuție, instabilitate, chiar pericol.
Geometria în arta populară
Componentă ce concentrează frumuseţea unui ansamblu arhitectural, a unui obiect utilitar sau de simplă podoabă, ornamentul este determinat în raportul funcţional-estetic. Ornamentica, prin conţinutul şi formele motivelor, cât şi prin evoluţia acestora, relevă caracterul intertemporal şi universal, naţional şi zonal, constant şi variabil al ornamentului. Asociaţiile de motive şi ornamente exprimă viziunea individului asupra lumii, precum şi un mod de comunicare, aşa cum am mai afirmat. Motivele geometrice sunt deosebit de semnificative şi au o largă răspândire. Întreaga plastică populară românească este dominată de simboluri ca pătrat, cerc, con, cruce, piramidă, sferă, spirală, triunghi, fapt bine cunoscut. Ele apar şi în alte sectoare ale creaţiei, confirmând aceeaşi funcţie apotropaică. Există situaţii în care figurile geometrice se suprapun, astfel valoarea simbolică capătă alte proporţii; valoarea simbolică se întregeşte în acest caz, motivele simbolice completându-se unele cu altele.

Încondeierea ouălor se realizează folosind tehnici speciale și constă în aplicarea unor desene deosebite, în motive geometrice sau reprezentând plante, animale ori diferite simboluri astrale.
Câteva simboluri şi semnificaţii utilizate sunt:
- linia dreapta verticală= viaţa ;
- linia dreapta orizontală = moartea ;
-linia dubla dreapta = eternitatea ;
- linia cu dreptunghiuri = gândirea şi cunoaşterea ;
- linia uşor ondulată = apa, purificarea ;
- spirala = timpul, eternitatea ; dubla spirală = legatura dintre viata si moarte.


Geometria în ceramica pictată
Ceramica de Horezu se poate recunoaște, în primul rând, după motivele simbolice folosite. Soluţiile plastice adoptate de meșterii din zona Horezu sunt bazate pe repetiţie, alternanţă și simetrie: cercuri, spirale, linii concentrice. Caracteristica principală a ornamenticii geometrice a Horezului o constituie îmbunătăţirea elementelor simple (puncte, linii) constatându-se preferinţa accentuată pentru linii curbe. Elementele geometrice folosite ca motive decorative sunt: - puncte cu variante ce decurg din tehnica executării (picături scurse și virgule) - linii scurte paralele, fie drepte, fie ondulate (în acest din urmă caz apare «altiţa») -cercuri spirale, zig-zag-uri (întrerupte sau continue) -semicercuri, asemenătoare unor arcade de mai mici dimensiuni, uneori așezate separat unele de altele, alteori legate, fie alături, fie suprapuse. - linii ondulate (așezate cel mai des pe gura vasului)

Bibliografie:
Petrescu Paul,Stoica Georgeta,Arta populară românescă,Bucureşti,1981

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 36 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

379 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN