Jocuri educaţionale

La loc pe hartă
Harta administrativă a României
Geografie Clasa a VIII-a

Baloane
Adunări şi scăderi fără trecere peste ordin
Matematica Clasa a II-a

Una din trei
Apele curgătoare şi vegetaţia României
Geografie Clasa a IV-a

Exemple de bune practici.Metode de motivare a elevilor din ciclul primar

Învăţământ primar | Educatie civica

Propus de: RusGeorgeta | 22.07.2015 08:57 | Revista cadrelor didactice nr. 14/2015 | 4259 vizualizări

Sunt prezentate câteva metode de captivare a atentiei și motivare a elevilor din ciclul primar.

Exemple de bune practici.Metode de motivare a elevilor din ciclul primar

Pornind de la premisa că generaţia actuală de elevi se manifestă în şcoli printr-un deficit de atenţie, printr-o hiperactivitate şi impulsivitate ,printr-un dezinteres faţă de şcoală, am hotărât să aştern pe hârtie câteva metode de captare a atenţiei. Mai mult decât atât, acestea se doresc a fi şi motivatoare, care să direcţioneze capacităţile şi energiile acestora înspre actul învăţării şi înspre o conştiinţă şi conduită morală .
I. Întrebările pot fi folosite cu succes în acest sens.Se scrie întrebarea pe un poster sau pe tablă,se notează răspunsurile elevilor precizând și numelor lor, iar în final dascălul își spune părerea și apoi o înregistrează.
Iată câteva tipuri de întrebări ce pot fi utilizate pentru a sparge rutina ,pentru a stârni preocuparea pentru ore:
1) Întrebări căutătoare de soluţii:
a)Ce sfat i-aţi da Alinei ,care este supărată,uneori nervoasă pe copiii care o batjocoresc ?
Ideea învăţătorului:,,Atitudinea ta faţă de batjocuri trebuie să fie diferită.
Fiecare om dă pe dinafară ceea ce are pe dinăuntru! De aceea fie-ţi milă de ei.”
b) Ce sfat i-aţi da elevului Sebastian care nu ridică mâna la ore de frică să nu greşească?
Ideea :,,Nu este om care să nu greşească și numai cine nu munceşte nu greşeşte.
2) Întrebări legate de preocupările lor:
a)Ce este important pentru voi?
b)Ce aţi dori să ştiţi să faceţi?
c )Despre ce aţi dori să discutăm?
3) Întrebări organizatorice:
a)Cum procedaţi pentru a procura o carte anume?
b)Dacă vi s-ar da posibilitatea,cum v-aţi mobila camera?
c)Cum aţi organiza o vizită la o casă de copii?
4) Întrebări profunde:
a)Ce este sufletul?
b)Ce este dragostea?
c)Ce este umbra?
5) Întrebări creative:
a)Ce altă utilitate ai da unui teren de fotbal?
b)Ce altă utilitate ai da unei draperii?
c)Dacă te-ai despărţi de prietenul tău cel mai bun şi nu l-ai mai vedea niciodată ce sfaturi i-ai da?
II. Imaginile pot sparge rutina ajutându-i să se focalizeze înspre actul învăţării.Ele pot să fie asociate cu noţiuni,idei,concepte pe care elevii pot să le deţină datorită experienţei lor de viaţă.Se poate face apel atât la noţiuni concrete cât şi la noţiuni abstracte.
Elevii vor fi provocați să privească o imagine cu o frunză iar apoi să spună la ce se gândesc .
Iată câteva răspunsuri: la o frunză,la viaţa cu etapele ei,la toamnă,singurătate,transformare,viaţă.
Trecerea la predarea lecţiei se va face spunându-le că acea zi va aduce o transformare în vieţilor lor prin ceea ce vor gândi.
Dascălul poate prezenta o altă imagine iar fiecare elev să prezinte câte trei idei despre ce ar putea reprezenta.
III. Obiectele pot fi utilizate cu succes pentru a cultiva idei importante pentru viaţa fiecărui om.Acestea ar putea fi : respectul,curajul, încrederea,bunătatea, sinceritatea,proprietatea ,pasiune, aprecierea,utilitatea,renunţarea,pregătirea,seriozitatea. Obiectul va fi arătat la începutul ,pe parcursul sau la sfârşitul lecţiei stabilind legătura lui cu textul abordat.
1.Un bibelou ce reprezintă un căţeluş - pentru a sublinia importanţa corpurilor cu viaţă.
2.Un şorţ îmbrăcat –pregătirea pentru lecţie a dascălului dar şi a elevilor.
3.O foarfecă – înlăturarea comportamentelor nedorite;se taie cu foarfeca o parte dintr-o foaie.
4.O floare – fiecare suntem unici.
5.Un tablou de familie – familia e cea mai importantă pentru că rămâne alături de noi toată viaţa.
Predarea va fi mult mai incitantă şi eficientă dacă dascălul va diversifica metodele de stârnire a interesului pentru ore, de motivare a acestora, de transmitere a cunoştinţelor.
Rus Georgeta Daniela
Şcoala Gimnazială,,Ion Agârbiceanu’’
Cluj-Napoca
Bibliografie
• Dr.Howard Hendricks,Predarea care schimbă vieţi,Ed.SHALOM,1999
• Virginia Waters,Poveşti raţionale pentru copii ,Ed.ASCR ,2003
• Vasile Flueraş,Gândirea laterală si scrisul creativ,Casa Carţii de Ştiinţă,Cluj-Napoca,2008

Comentarii (1)

0 0

06.08.2015 21:23 RusGeorgeta - Autor

Va multumesc mult pentru aprecieri.Articolul publicat face parte din cartea pe care am scris-o si care se numeste,,Scoala Altfel/Metode de captivare a atentiei si motivare a elevilor din ciclul primar,,.Daca va intereseaza ma puteti suna la numarul de telefon:0743083850.

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 8 evenimente

«NOIEMBRIE 2020»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


AVAP-TOAMNA PASNICA

Propus de: laura_iordache10

Sondajul zilei

Cum evaluați activitatea (predare, învățare, evaluare) în școala la distanță, online? Poate fi un punct de vedere al unui profesor, elev, părinte. Votați dar și comentați.

291 voturi | 11 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Descoperiţi secţiunea Lecţii online! Mii de resurse create de colegi cu tool-uri online!