Şcoala cu
bune practici

48 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Disciplina TIC - Formarea și dezvoltarea comptențelor digitale la elevii cu CES

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: spespe | 30.06.2021 14:44 | Revista cadrelor didactice nr. 74/2021 | 1609 vizualizări

Folosirea cu succes a calculatoarelor în contexte educaţionale depinde nu numai de disponibilitatea lor, dar şi de familiarizarea utilizatorilor cu acestea, dezvoltarea unui profil al competenţelor TIC pentru elevi.

Tehnologiile informaționale și de comunicare au fost introduse în procesul de predare-învățare în încercarea de îmbunătățire a calității actului educativ-terapeutic-compensator, pentru a sprijini schimbările curriculare și a promova experiențe noi de învățare. În acest fel este posibilă satisfacerea nevoilor speciale de învățare ale diferitelor grupuri de elevi, inclusiv cei cu dizabilități. Deși aplicațiile specifice ale tehnologiilor informaționale și de comunicare sunt extrem de diverse și variate, acestea pot fi grupate în următoarele categorii principale: utilizare compensatorie; utilizare didactică; utilizare în comunicare. Utilizarea TIC în procesul de predare-învăţare-evaluare conduce la creşterea receptivităţii elevilor precum şi a interactivităţii. Dacă în sistemul clasic elevul ascultă lecţia şi ia notiţe, prin utilizarea TIC în predare se stimulează atenţia audio-vizuală.
Tehnologia informaţiei şi comunicării este tot mai mult folosită în scop educaţional prin mijloace de prezentare, stocare şi procesare a informaţiei. Această tehnologie este deosebit de valoroasă în procesul de învăţare a copiilor şi în mod deosebit a celor cu cerinţe educaţionale speciale (CES). De aceea, folosirea TIC este de mare importanţă pentru aceşti copii, reuşind ca prin folosirea unei taste să indice o alegere, să exprime dorinţe, necesităţi. Folosirea TIC nu este un scop în sine, ci şi un mijloc de a rezolva anumite cerinţe prin care elevii reuşesc să exploreze idei, să dobândească anumite abilităţi, procesul de învăţare devenind din ce în ce mai personalizat, individualizat şi eficient.
În contextul de implementare a unui curriculum bazat pe tehnologii informaționale și de comunicare în învățământul special, rolul TIC este acela de a fi un instrument care să producă învățare, să susțină comunicarea și exprimarea individuală autentică, integrat benefic în parcursul educațional al elevilor. Folosirea cu succes a calculatoarelor în contexte educaţionale depinde nu numai de disponibilitatea lor, dar şi de familiarizarea utilizatorilor cu acestea, dezvoltarea unui profil al competenţelor TIC pentru elevi. Acest lucru este valabil şi pentru accesul la internet.
Studiul tehnologiei informaţiei în şcoală, învăţarea pe calculator este absolut necesară pentru evoluţia şcolară, socială, şi (ulterior) profesională a elevilor, asigurând condiţii pentru succesul lor în viitor. Abilitatea de a utiliza calculatorul este un factor important in integrarea socială.
Introducerea TIC vizează nu doar familiarizarea elevilor cu prelucrarea informaţiei, ci şi însuşirea unor metode de învăţare active şi autonome, dezvoltă aptitudini de creare, tratare, obţinere, selecţionare, recuperare a informaţiei, dezvoltarea creativităţii şi capacităţii de gândire structurată.
Acest curriculum este realizat plecând de la scopurile şi competentele/obiectivele generale ale predării şi învăţării: dezvoltarea deprinderilor moderne de utilizator, cunoaşterea modului de utilizare a unor medii informatice de lucru, elaborarea unor produse utilizabile care să dezvolte spiritul inventiv şi creativitatea, aplicarea cunoştinţelor învăţate în viaţa cotidiană.
În realizarea acestui curriculum se are în vedere necesitatea adaptării la posibilităţile elevilor – de înţelegere, conştientizare şi asimilare a cunoştinţelor referitoare la utilizarea calculatorului, cu accent pe aspectele practice, în vederea formării unui comportament adecvat. Ei sunt ajutați să înveţe modul de operare şi utilizare a unui computer ca să-l poată folosi ca instrument de lucru şi în cadrul altor discipline.
Pe de altă parte, nu toţi elevii au acasă calculatoare, deci ar fi recomandabil ca măcar o dată pe săptămână să aibă posibilitatea utilizării unui computer, în cadrul orelor de TIC. Programa şcolară pentru disciplina TIC reprezintă o ofertă curriculară pentru elevii cu CES. Subsumată ariei curriculare Arte vizuale şi tehnologii, disciplina este prevăzută în planul-cadru de învăţământ cu un buget de timp de 1 oră/săptămână, pe durata unui an şcolar. Elaborarea programei şcolare pentru disciplina TIC, învățământ special, are la bază următoarele premise:
-Tehnologiile de informare şi comunicare au cunoscut în ultimii ani dezvoltări extrem de rapide, afectând nu doar viaţa de zi cu zi, ci şi felul în care înţelegem învăţarea. Resursele în format digital reprezintă un spaţiu cu potenţial important pentru inovarea şi crearea unor noi activităţi de învăţare, mai accesibile şi mai atractive pentru copii.
-Încă de la vârste mici, copiii sunt expuşi din ce în ce mai mult la utilizarea diferitelor dispozitive digitale în diferite contexte, lărgind astfel sursele experienţelor de învăţare (în familie, în grupul de prieteni, în contexte sociale mai largi).
-Competenţele digitale au un caracter transversal şi pot fi utilizate în explorarea oricărui domeniu de cunoaştere. De aceea, programa TIC se raportează la aspecte studiate în cadrul altor arii şi discipline.
-Alături de beneficiile pe care le aduce tehnologia, tot mai mulţi părinţi, educatori, cercetători şi practicieni abordează problema riscurilor potenţiale ale utilizării necorespunzătoare a noilor tehnologii. Siguranţa utilizării noilor tehnologii de informare şi comunicare în rândul copiilor, abuzul utilizării calculatorului la vârste mici, riscurile la care se expun copiii utilizând INTERNETUL sunt doar câteva dintre preocupările majore la nivel european şi internaţional. De aceea, programa TIC prevede în mod explicit activităţi de învăţare care să conducă la construirea unei atitudini critice asupra impactului pe care îl au noile tehnologii de informare şi comunicare asupra vieţii cotidiene a copilului.
• Utilizarea funcţiilor de bază ale unui computer şi/sau a altor dispozitive digitale, în contexte specifice de învăţare;
• Explorarea şi crearea unor conţinuturi digitale simple în format vizual sau/şi audio;
• Manifestarea interesului cu privire la efectele tehnologiilor de informare şi comunicare asupra vieţii cotidiene, a învăţării şi a relaţiilor cu ceilalţi.
Cunoașterea lumii în care trăim, a realității, pregătirea psihică și profesională a persoanei, modelarea personalității elevului pentru a face față vieții sunt ținte ale actului educativ contemporan, iar tehnologia informației face parte din această lume.
Eficientizarea introducerii TIC trebuie să se regăsească în valoarea adăugată în educaţie, materializată prin capacitatea de integrare a tinerilor absolvenţi în societate pe baza competenţelor profesionale dobândite şi în funcţie de piaţa forţei de muncă la nivel local, naţional şi european/internaţional. Competența digitală este esențială pentru educație, viață profesională și participare activă în societate.
Bibliografie :
Ionescu, M. (2004). Didactica modernă. Editura Dacia, Cluj – Napoca, 2004
Opris,D.,Vaida,C., Vaida,S.,Vonas, G.(2008).Perspective TIC,Editura ASCR, Cluj-Napoca 2008
Peneş, M. (2008). Europa – prieteni fără frontieră. Editura Ana, Bucureşti, 2008

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 29 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

477 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN